• دوشنبه / ۶ مهر ۱۳۸۸ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8807-01128.126994

اختلاف قيمت‌ تندر90 در كارخانه و بازار، چند ميليوني است! انتظار براي ابلاغ سريع‌تر تمركز توليد از سوي وزير صنايع ومعادن

اختلاف قيمت‌ تندر90 در كارخانه و بازار، چند ميليوني است!
انتظار براي ابلاغ سريع‌تر تمركز توليد از سوي وزير صنايع ومعادن

در حالي كه چند سال پيش قرار بود همزمان با توقف توليد پيكان خودرويي با نام تندر90 جايگزين آن در بازار شود و قيمت آن نيز كمتر از 10 ميليون تومان در نظر گرفته شده بود، اما اين اتفاق هرگز رخ نداد و در عوض، اين حاشيه‌ها و انتقادات پي در پي كارشناسان بود كه فضاي صنعت خودروسازي كشور را در بر گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شايد طي هفته‌هاي اخير كه اختلاف قيمت تندر90 در كارخانه و بازار روند صعودي به خود گرفته، بتوان به خوبي فهميد كه وعده مسوولان براي جايگزين پيكان در بازار با قيمت كمتر از 10 ميليون تومان كاملا رنگ باخته است.

در اين بين افت تيراژ توليد تندر90 باعث شده كه قيمت اين خودرو در بازار آزاد با قيمت كارخانه تفاوتي حداقل دو ميليون توماني پيدا كرده و همين امر فضاي مناسبي را براي دلالان خودرو ايجاد كرده است.

البته بگذريم از اين‌كه در هر صورت با مشاركت مجموعه صاحب‌نامي همچون رنو فرانسه، تجربيات گران‌بهايي نصيب صنعت خودروسازي كشور شد، اما آيا مصرف‌كنندگان هم از بابت حضور رنو در ايران منتفع شده‌اند؟

شواهد به خوبي نشان داده كه قيمت، اصلي‌ترين فاكتور مدنظر خريداران خودرو در ايران محسوب مي‌شود و البته اين بدان معنا نيست كه ايراني‌ها به ايمني و مصرف سوخت در هنگام خريد خودرو اهميت نمي‌دهند، اما در هر صورت بازار انحصاري و بالا بودن تصنعي قيمت خودرو در ايران مصرف‌كنندگان را مجبور به توجه بيش از اندازه به قيمت كرده است.

در چنين شرايطي اگر فقط عامل قيمت را در نظر بگيريم، مي‌توان گفت كه حضور رنو و تندر90 در ايران چندان به نفع مصرف‌كننده ايراني تمام نشده است، زيرا قرار بود خودرويي با قيمت كمتر از 10 ميليون تومان در بازار داخلي عرضه شود.

پيشنهادي به نام تمركز توليد

اخيرا مسوولان ايران‌خودرو و پارس‌خودرو به اين نتيجه رسيده‌اند كه براي بهبود وضعيت توليد تندر90 طرح پيشنهادي را تحت عنوان تمركز توليد در يكي از اين دو كارخانه به وزارت صنايع و معادن ارايه كنند. اگرچه اين پيشنهاد تاكنون با موافقت رسمي وزير صنايع و معادن مواجه نشده، اما معاون وزير چندي پيش اعلام كرد كه پيشنهاد تمركز توليد تندر90 در ايران خودرو و يا پارس خودرو در حال بررسي است.

افشين روغني گفته بود كه اين پيشنهاد يكي از راهكارهاي موردنظر براي بهبود وضعيت توليد تندر90 در كشور است كه البته هنوز نهايي نشده است.

در طرح پيشنهادي حتي آمده است كه ايران‌خودرو مي‌تواند توليد تندر90 را ادامه داده و آن را به صورت اجرتي براي پارس‌خودرو اجرا كند تا از اين طريق هم خط توليد آن متوقف نشود و هم اين‌كه اين شركت ديگر نيازي به درگير شدن با مسايل مالي همچون وضعيت حاضر نداشته باشد.

با توجه به شرايط مالي نه چندان مناسب ايران خودرو و در صورت ادامه اين وضعيت، به احتمال زياد مسوولان اين شركت روي توليد خودروهاي پرطرفدار و بدون دردسر همچون پژو206 تمركز بيشتري پيدا خواهند كرد؛ به طوري كه طي گزارش‌هاي رسيده گويا سازمان فروش اين شرکت به مشترياني که تندر90 ثبت‌نام کرده‌اند، اعلام کرده که بايد قيد اين محصول را زده و به جاي آن پژو 206 تحويل بگيرند. حتي اخبار ديگر حاكي از آن است كه خط توليد تندر90 در ايران‌خودرو تقريبا متوقف شده است.

به اين نكته نيز بايد توجه داشت كه ايران خودرو و پارس خودرو هيچ‌كدام در سال جاري تاكنون نتوانسته‌اند به برنامه‌هاي‌ خود در زمينه توليد تندر90 جامه عمل بپوشانند (هرچند كه پارس‌خودرو در وضعيت به مراتب بهتري از رقيبش قرار دارد)، زيرا شركت رنوپارس به عنوان تامين كننده قطعات تندر90 به دلايل مختلف نتوانسته وظيفه خود را به درستي انجام دهد. يكي از اين دلايل به بدهي حدود 70 ميليارد توماني ايران خودرو و 20 ميليارد توماني پارس‌خودرو به رنوپارس بازمي‌گردد كه موجب شده اين شركت ايراني - فرانسوي تحويل قطعه را كه به اندازه مساوي در اختيار دو خودروساز داخلي قرار مي‌دهد، متوقف كند. اين در حالي است كه طبق گفته مسوولان پارس‌خودرو درحال حاضر خط توليد تندر90 اين كارخانه فقط منتظر قطعه است.

سرنوشت رنوپارس در هاله‌اي از ابهام!

در اين بين البته اين سوال نيز پيش مي‌آيد كه در صورت تمركز توليد تندر90 در ايران خودرو يا پارس خودرو چه سرنوشتي در انتظار شركت تامين‌كننده قطعه يعني رنو پارس خواهد بود؟

چندي پيش وزير صنايع و معادن حتي از احتمال حذف رنوپارس سخن به ميان آورد؛ هرچند كه اين اظهارنظر با واكنش تند مديرعامل فرانسوي رنو پارس مواجه شد.

از سوي ديگر چندي پيش معاون وزير صنايع و معادن نيز اعلام كرد كه رنوپارس در تامين قطعه تندر90 ناشي‌گري كرده است. اين بار نيز مديرعامل رنوپارس نسبت به اين اظهارنظر واكنش تندي نشان داد و عنوان كرد كه دو خودروساز ايراني در پرداخت بدهي‌هاي خود به رنوپارس بيش از حد اهمال كرده‌اند!

مقايسه تندر90 در ايران خودرو با پارس خودرو

اما در شرايطي كه طرح تمركز توليد تندر90 در يكي از كارخانه‌هاي ايران خودرو يا پارس خودرو به وزارت صنايع و معادن ارايه شده، بد نيست نگاهي به وضعيت توليد تندر90 در ايران خودرو و پارس خودرو انداخته و به مقايسه برخي از ويژگي‌هاي آن در اين دو كارخانه بپردازيم.

- بدهي ايران خودرو به رنوپارس حدود 670 ميليارد ريال بوده كه اين رقم براي پارس خودرو 220 ميليارد ريال اعلام شده است.

- ميانگين قيمت تمام شده تندر90 در پارس خودرو نيز اندكي كمتر از ايران خودرو است.

- در رضايت مشتري از كيفيت تندر90 (ميانگين شش ماهه) نيز پارس‌خودرو پيش‌تاز است.

- ظرفيت توليد سالانه تندر90 در ايران خودرو و پارس خودرو به ترتيب 150 و 182 هزار دستگاه است.

- حجم سرمايه‌گذاري‌ انجام شده در پروژه‌هاي توسعه پلت‌رفم X90 در ايران خودرو حدود 57 و در پارس خودرو حدود 196 ميليارد ريال بوده است.

- در دو بخش ميانگين تاخير در تحويل تندر90 به ازاي واحد محصول و ميزان انصراف مشتريان نيز وضعيت پارس خودرو بهتر از ايران خودرو بوده است.

در اين شرايط كه تيراژ پايين تندر90 موجب شده دو خودروساز داخلي نتوانند تقاضا براي آن را پاسخ دهند و همين امر موجب اختلاف شديد قيمت كارخانه و بازار اين خودرو شده، به نظر مي‌رسد وزير صنايع ومعادن به عنوان متولي اين امر بايد هرچه سريع‌تر تصميم‌ خود را در مورد تمركز توليد به عنوان راهكار برون‌رفت از اين وضعيت، نهايي كند كه طبق اظهارات منابع آگاه، اين وضعيت نهايي شده و همگان منتظر ابلاغ آن هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha