*با حذف رنو پارس از چرخه تامين قطعات* تندر90 به كدام يك ميرسد؛ ايران خودرو يا پارس خودرو؟
داستان تكراري اما هميشه جذاب تندر90 اين روزها وارد مراحل تازهاي شده است. پس از آنكه توليد اين خودرو پس از گذشت سه سال و اندي در دو دو شركت خودروساز داخلي يعني ايران خودرو و پارس خودرو نتوانست به اهداف مورد نظر برسد، اين روزها صحبت از كنار گذاشتن شركت مشترك ايراني - فرانسوي رنو پارس از فرآيند تامين قطعات اين خودرو است تا از اين طريق خودروسازان داخلي ديگر بهانهاي براي تيراژ پايين نداشته باشند. از سوي ديگر پيشنهاد واگذاري توليد به يكي از خودروسازان كه اوايل سال گذشته مطرح شده بود، اين روزها دوباره در دستور كار قرار گرفته و حتي طرح آن به وزارت صنايع و معادن هم داده شده و منتظر نظر نهايي وزير است.
در اين باره محمدرضا روشني مقدم - رئيس كارگروه خودرو سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) - به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ميگويد: "درباره علل عدم موفقيت پروژه تندر90 در دستيابي به تيراژ و اهداف قيمتي چهار مشكل وجود دارد."
وي يكي از اين موانع را بحث مكانيزم قيمتي قطعات توسط رنوپارس و در نتيجه افزايش قيمت آن ميداند كه موجب شده هيچ انگيزهاي براي كاهش و مديريت بهينه قيمتها در رنوپارس ايجاد نشود، زيرا با افزايش قيمتها سهم اين شركت هم بالا ميرود.
وي دومين مانع را محقق نشدن ساخت داخل قطعات اين خودرو و در نتيجه اختلاف قيمت قطعات داخلي سازي شده با اهداف اوليه بر شمرده و ميگويد: "داخليسازي كردن قطعات مصادف شده با افزايش قيمتها".
روشنيمقدم مشكل سوم را ديده نشدن نظارت براي طرفهاي ايراني بر عملكرد شركت رنوپارس ميداند و در نهايت از توليد يك مدل خودرو در پلت فرم ايكس 90 توسط ايران خودرو و پارس خودرو به عنوان آخرين مانع و مشكل بر سر راه اين پروژه ياد ميكند.
وي درباره راهكارهاي موجود براي رفع اين مشكلات توضيح ميدهد: "ابتدا بايد قراردادهاي موجود بين طرفهاي ايراني و خارجي بازبيني شود تا به مكانيزمهاي تعيين قيمتي برسيم. در مرحله بعد بايد رابطه بين دو خودروساز داخلي و شركت رنو مستقيم و بي واسطه باشد كه در اين خصوص بايد مسووليت تامين قطعات - چه داخلي و خارجي - به دو خودروساز داخلي واگذار شود."
رئيس كارگروه تخصصي خودرو در ايدرو ميافزايد: "در اين رابطه بايد توليد محصولات تحت پلتفرم ايكس90 و ارتباط با رنو توسط يكي از دو خودروساز داخلي انجام شود يا اينكه هر دو خودروساز داخلي با توليدات متفاوت اقدام به فعاليت در اين زمينه كنند".
به گفته وي هر دو راهكار به ايدرو و وزارت صنايع و معادن ارائه شده و منتظر تصميم نهايي هستيم.
اما در اين باره سخنگوي شركت رنوپارس در گفت و گو با خبرنگار ايسنا اظهار ميكند كه رنوپارس به دليل تجربه خود و رابطه با شركت رنو ميتواند برخي قطعات مورد نياز را با كيفيت بالا و قيمت پايين تامين كند و در اختيار دو خودروساز ايراني قرار دهد، لذا تاكنون تفاهمي در مورد خروج اين شركت از زنجيره تامين قطعات صورت نگرفته است.
البته كلالي تلويحا موضوع مذاكرات براي چگونگي حضور رنوپارس در فرآيند توليد تندر90 را تاييد ميكند: "در حال حاضر مذاكراتي درخصوص نوع رابطه رنوپارس با خودروسازان ايراني در حال انجام است كه هنوز نهايي نشده است".
اين در حالي است كه روشنيمقدم از اظهار نارضايتي رنو نسبت به عملكرد شركت رنوپارس خبر ميدهد:" رنو به اين نتيجه رسيده كه ساخت داخل كردن توسط رنوپارس موفقيتآميز نبوده و بهتر است كه مسووليت در حوزه تامين قطعات به خودروسازان داخلي واگذار شود".
از آن سو سخنگوي رنوپارس درباره احتمال واگذاري توليد تندر90 به يكي از دو خودروساز داخلي ميگويد:" صحبتهايي در مورد تمركز توليد اين خودرو انجام شده، ولي با اين حال اين مساله نيازمند بررسيهاي بيشتر است تا به گونهاي عمل شود كه هزينههاي توليد كاهش يافته و تندر90 با كيفيت بيشتر و قيمت بهينهتر در اختيار مردم قرار گيرد".
با اين اوصاف به نظر ميرسد كه ايران خودرو و پارس خودرو خودشان عهدهدار تامين قطعات تندر90 خواهند شد و قطعات خارجي نيز از سوي خود رنو تامين و وظايف رنوپارس به حوزه نظارت كيفي و خدمات فني محدود شود تا از اين طريق موضوع كيفيت و نظارت بر عملكرد قطعهسازان داخلي نيز به حال خود رها نشود.
از سوي ديگر توليد تندر90 نيز به يكي از دو خودروساز (احتمالا پارسخودرو) واگذار خواهد شد و در غير اين صورت هر كدام از اين دو خودروساز بايد از اين پس روي پلت فرم ايكس90 يك محصول جدا و مستقل براي خود توليد كنند.
از آنجا كه صالحينيا - مديركل دفتر صنايع ماشينسازي و نيرو محركه وزارت صنايع و معادن - نيز اوايل ارديبهشت درباره آخرين وضعيت توليد تندر90 در دو شركت ايراني گفته بود كه آخرين گزارش مربوط به اين خودرو قرار است طي دو هفته آينده در جلسه شوراي سياستگذاري خودرو بررسي شود، به نظر ميرسد كه همين روزها شاهد اعلام نهايي تصميم وزارت صنايع ومعادن در اين خصوص باشيم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات