• دوشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۷:۴۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99112015500
  • خبرنگار : 71145

بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه عربی

اتحادیه عرب: فلسطین مساله اول اعراب باقی می‌ماند

اتحادیه عرب: فلسطین مساله اول اعراب باقی می‌ماند

دبیرکل اتحادیه عرب در جلسه وزیران خارجه عرب اظهار کرد: تنها با همبستگی می‌توان در برابر چالش‌های امنیت عربی ایستادگی کرد. کشورهای عربی زمانی که مساله درباره فلسطین است با هم یکصدا درباره آن صحبت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در جلسه وزیران خارجه کشورهای عربی تاکید کرد: نشست امروز ما پیامی به کل جهان است مبنی بر اینکه کشورهای عربی مساله فلسطین را در راس اولویت‌های خود قرار داده‌اند و حل و فصل موضوع فلسطین تنها از یک مسیر ممکن است که همان راهکار تشکیل دو کشور است.

دبیرکل اتحادیه عرب تصریح کرد: شهرک‌سازی مانعی خطرناک در مسیر راه حل دو کشوری بوده و مشروعیت ندارد و جامعه جهانی باید مساله فلسطین را در اولویت‌های خود قرار دهد.

همچنین سامح شکری، وزیر خارجه مصر در این جلسه تاکید کرد: مصر به تلاش‌هایش برای پایان دادن به اختلافات فلسطینی ادامه داد و بر لزوم احترام به وضعیت کنونی قدس و حفظ آن تاکید دارد.

او خاطرنشان کرد: کشورهای عربی باید این نشست برای تاکید بر محوریت مساله فلسطین استفاده کنند.

در ادامه وزیر خارجه عربستان تصریح کرد: به اصل تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ پایبندیم.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان تاکید کرد: کشور عربستان به اصل تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی پایبند است و همچنان اقدامات اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین را رد می‌کند.

وزیر خارجه عربستان با اشاره به این‌که صلح راهکار استراتژیک برای تضمین ثبات در منطقه است، مدعی شد:‌ عربستان از راه‌ حل‌های مسالمت‌آمیز برای مقابله با بحران‌ها و توسعه مکانیسم فعالیت اتحادیه عرب حمایت می‌کند.

او همچنین اشاره کرد، کشورش از اجرای توافقنامه ریاض توسط گروه‌های یمنی استقبال می‌کند.

شربل وهبه، وزیر خارجه دولت موقت لبنان در جریان این نشست تاکید کرد: نشست امروز با توجه به محوریت مساله فلسطین استثنایی است و حساسیت مرحله کنونی مستلزم سامان دادن به وضعیت داخلی و وحدت صف فلسطینی است.

او همچنین بر ادامه نقض‌های اسرائیلی علیه حریم هوایی، دریایی و زمینی لبنان تاکید کرد.

در این نشست ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن تاکید کرد: اردن از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در هر گامی برای حمایت از امنیت منطقه‌ای‌شان حمایت می‌کند.

او در این نشست تصریح کرد: خروجی‌های نشست العلا در تقویت همبستگی عربی نقش دارد.

به گفته او، مساله فلسطین اساس درگیری‌ و کلید صلح فراگیر است و راه حل دو کشور تنها راه پایان دادن به مناقشه اسرائیلی و فلسطینی است.

الصفدی تلاش عربی برنامه‌ریزی شده برای حمایت از مقدسات فلسطینی را خواستار شد و تلاش‌های مصر برای تحقق آشتی فلسطینی را ستود.

وزیر خارجه اردن تاکید کرد: به جریان انداختن تلاش مشترک شرط حل مسائل و مقابله با چالش‌های عربی است و تقویت اتحادیه عرب در جهت خدمت به منافع مشترک است لذا  باید عملکرد آن توسعه یافته و موسساتش تقویت شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اردن درباره مساله سوریه نیز گفت: سوریه همچنان زخمی است که در حال خونریزی است و باید سازوکاری کارآمد و عملی برای توقف خونریزی ایجاد شود.

او همچنین تاکید کرد، اردن در کنار عراق است و از امنیت و ثبات آن حمایت می‌کند.

وی درباره بحران یمن هم گفت: زمینه‌ای برای حل بحران وجود دارد و توافق ریاض گامی به سمت راه حل است.

همچنین انور قرقاش، دستیار وزیر خارجه امارات در سخنرانی خود ازسرگیری روند صلح معتبر منطقه براساس قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی را خواستار شد.

قرقاش ادعا کرد: امارات حمایت‌های لازم از ملت فلسطین را ادامه می‌دهد.

او با ادعای موضع حمایتی کشورش از تشکیل کشور فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ گفت، تلاش‌های امارات در ایفای نقش منطقه‌ای فعال برای ادامه ثبات در منطقه تداوم می‌یابد و باید تلاش گروهی صورت گرفته و همکاری و هماهنگی برای مقابله با چالش‌های منطقه انجام گیرد.

قرقاش بر لزوم تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران‌های منطقه تاکید کرد.

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین طی سخنانی در نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه کشورهای عربی که امروز در قاهره برگزار شد، گفت: ما جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را به اجتناب از تصمیمات دونالد ترامپ درباره فلسطین دعوت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: فلسطین به طرح صلح عربی پایبند بوده و صلح یک انتخاب استراتژیک است.

المالکی ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل علیه فلسطین، اظهار داشت: اسرائیل یک کشور ضد آزادی بوده و به اشغال سرزمینها افتخار می‌کند.

در این نشست وزیران خارجه عرب بر حل مساله فلسطین براساس راه حل دو کشوری تاکید کرده و بار دیگر فلسطین درخواست خود برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی به منظور تضمین مذاکرات جدی با اسرائیل را مطرح کرد.

در بیانیه پایانی نشست فوق العاده وزیران خارجه عرب تاکید شد: مساله فلسطین مساله اول اعراب باقی می‌ماند و نشست امروز اساس تلاش منسجم‌تر عربی خواهد بود.

همچنین اشاره شد: اصول تلاش در صلح فراگیر و عادلانه خواهد بود و باید با حصول همبستگی در مقابل چالش‌ها باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha