• شنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99111812905
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

نقش مردمی که این انقلاب را رقم زدند...

نقش مردمی که این انقلاب را رقم زدند...

ایسنا/چهارمحال و بختیاری دوران پیش از انقلاب تا به ثمر رسیدن نهال مقاومت و ایستادگی مردمان ساده‌دل آن زمان را، نسل جوان امروز تجربه نکرده است، اما وقتی خود را در آن حال و هوا تصور ‌کنیم، می‌بینیم که آن شور و حرارت برای متحد شدن و سردادن فریاد عدالت‌خواهی چه شیرین است، قطعا هیچ نیرویی نمی‌تواند بالاتر از اتحاد و یک‌دلی باشد.

خاطرات انقلاب را مدام باید مرور کرد، هر روزی که مردم برای رسیدن به هدفشان تلاش کردند، روزهایی که نسل امروز شاید درک درستی از آن‌ها نداشته باشند، انقلاب بزرگی که مردم آن را رقم زدند و ماندگار شد.

پای صحبت یکی از جانبازان ۴۰ درصد دوران دفاع مقدس که ساکن شهرستان بروجن، نشستیم تا کمی از حال و هوای دوران انقلاب در این شهرستان را برایمان بازگو کند.

غلامعباس طاهری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بنده در آن زمان در مقطع راهنمایی تحصیل می‌کردم البته شهر بروجن آن‌چنان بزرگ نبود و نوجوانان راهنمایی بیشتر برگزاری تجمعات را در خاطر خود دارند و قطعا شور و حرارت در شهرهای بزرگ‌تر بسیار بیشتر بود.

وی افزود: اوایل انقلاب و راهپیمایی‌ها بود، به یاد دارم یک دانشسرای مقدماتی در شهر بروجن وجود داشت که همواره راهپیمایی‌ها از این مکان و توسط نیروهای دانشجو آغاز می‌شد، این افراد در خیابان‌های اصلی حرکت کرده و کم‌کم دیگر مردم اعم از بازاری‌ها و دانش‌آموزان به آنان ملحق می‌شدند.

این جانباز جنگ تحمیلی ادامه داد: تظاهرکنندگان در مسیر اصلی شعارهایی سر داده و دوباره به سمت دانشسرا برگشته و قطعنامه‌ای می‌خواندند، اوایل و پیش از پیروزی انقلاب در بروجن شرایط به‌همین صورت بود اما کم‌کم راهپیمایی‌ها گسترش یافته و عمومیت بیشتری پیدا ‎‌کرد.

طاهری به تشکیل هسته‌هایی برای ایجاد نشست‌ها اشاره کرد و در ادامه گفت: مدارس نیز به‌صورت نیمه‌تعطیل در آمده، اکثر مدارس ساعت ۱۰ تا ۱۱ تعطیل می‌شد و دانش‌آموزان به جمع دیگر اقشار جامعه می‌پیوستند، راهپیمایی از روبروی شهربانی قدیم بروجن آغاز و به سمت میدان اصلی شهر ادامه پیدا می‌کرد.

وی بیان کرد: بسیاری از اوقات پس از راهپیمایی بحث‌های سیاسی بین جوانان و گروه‌های مختلف صورت می‌گرفت و همه سعی می‌کردند سهمی در مخالفت با رژیم داشته باشند ناگفته نماند مخالفان رژیم حاکم از طیف‌های مختلف شامل سازمان منافقین، مجاهدین خلق، مذهبیون و ... بودند و بسیاری از اوقات جلساتی تشکیل داده و به ارائه نظرات خود و اشتراک آن‌ها می‌پرداختند، حتی در برخی از اوقات این بحث‌ها به تنش و درگیری ختم می‌شد.

این جانباز هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه حضور افراد مذهبی در مدیریت تظاهرات بیشتر در کشور حاکم بود،  یادآور شد: در اکثر شهرهای کشور این فضا غالب شده بود و دیگر گروه‌ها سعی می‌کردند کمتر اظهار نظر کرده و خود را با افراد مذهبی یک‌صدا کنند.

امدادهای غیبی در پیروزی انقلاب

طاهری به نقش رهبری امام (ره) در پیروزی انقلاب پرداخت و توضیح داد: روزی دولت وقت اعلام کرده بود که مردم به خیابان‌ها نیایند، اما به دستور امام خمینی (ره) مردم در صحنه حضور پیدا کردند، یکی از علما که در ارتباط نزدیک با امام خمینی بود به ایشان اعلام می‌کند که مردم نباید به خیابان‌ها بیایند و یقینا کشتار صورت می‌گیرد، امام تاکید می‌کنند که این امر، دستور صاحب‌الامر حضرت مهدی (عج) است، بنابراین این مسائل نشان‌دهنده ارتباط با حضرت و عالم غیب بوده و به‌همین دلیل گفته می‌شود که دستی غیبی پشت این انقلاب حاضر بوده و با همت مردم، حکومت به دندان مسلح شاه از میان برداشته شده است.

پس از پیروزی انقلاب...

طاهری با تاکید بر اینکه قطعا دوران انقلاب، زمینه را برای اعزام نیروها برای جنگ هشت ساله فراهم کرد، اظهار کرد: انقلاب که به پیروزی رسید، بحث رای‌گیری و نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت، پس از آن جنگ هشت‌ساله و حمله رژیم بعث عراق آغاز شد، فضایی که ایجاد شده بود، مذهبی، معنوی و برادرانه بود و مردم خود را در انقلاب سهیم دانسته و کشور را از آن خود می‌دانستند.

وی به همکاری دلسوزانه مردم اشاره کرد و توضیح داد: به‌خاطر دارم که صف‌های طولانی برای ارزاق عمومی و دریافت کوپن تشکیل می‌شد، بسیاری از مردم داوطلبانه مقداری از کمک‌ها را با هر نوع کمک و توانایی که داشتند در راه جبهه‌ها صرف می‌کردند، در واقع وحدتی بین آحاد مختلف مردم شکل گرفته بود و تنها گوششان به سمت دهان مراجع تقلید متوجه بود.

این جانباز جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: زمانی که امام خمینی (ره) اعلام کردند که شرکت در جنگ واجب کفایی است، نوجوانان ما آن‌قدر در مسائل مذهبی تقویت شده بودند که متوجه مهم بودن مسئله و واجب بودن امر شده و واقف به وظیفه خود در شرایط بودند، و با وجود مخالفت خانواده‌ها به جبهه‌های جنگ روانه می‌شدند، همین مسائل باعث سوق جوانان و تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی بسیج و کمک به نیروهای نظامی شد.

جوانان به میدان می‌آیند

وی با تاکید بر اینکه سطح آگاهی مردم بسیار افزایش یافته است، افزود: گسترش رسانه‌های جمعی بسیار موثر بوده و دنیا به دهکده‌ای جهانی مبدل شده است، در زمان قبل از انقلاب بزرگ‌ترین رسانه رادیو بود و به‌خاطر دارم که در ساعت ۸ شب، جمع‌های خانوادگی اخبار را از رادیو بی‌بی‌سی پیگیری می‌کردند، البته رادیو و صدا و سیما دست دولت بود و رادیوهای بیگانه نیز اهداف خود را داشته و بسیاری از اخبار را نادرست به گوش مردم می‌رساندند اما از آن‌جا که می‌دانستند دیگر این رژیم رفتنی است سعی می‌کردند اخبار را تا حدودی به سمع مردم برسانند.

طاهری به غیرت مردم ایران اشاره و بیان کرد: امروزه عرق ملی رنگ و بو پیدا کرده و اگر به تاریخ کشور ایران نگاهی بیندازیم، در زمان‌هایی که بحث دفاع از مملکت بوده، عرق ملی، دفاع از ناموس و آب و خاک همواره و در طول تاریخ حرف نخست را زده است.

این جانباز جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: هر متجاوزی که بخواهد به خاک این کشور چشم طمع داشته باشد، همان انسجام قبل پیش آمده و جوانان امروزی مملکت را رها نخواهند کرد، پشتیبان نیروهای نظامی هستند و اجازه دست‌اندازی به بیگانگان با هر قدرتی را نخواهند داد، البته مشکلات معیشت و بی‌عدالتی‌ها در طول ۴۲ سال وجود داشته و نقش رسانه‌های بیگانه و معاندان در ناامید کردن مردم کتمان‌ناپذیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha