• دوشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99102216315

مدیرکل آموزش و پرورش فارس:

مجلس دانش‌آموزی از پوپولیستی دور شده است

مجلس دانش‌آموزی از پوپولیستی دور شده است

ایسنا/فارس مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: دانش‌آموزان ما رشد کرده‌اند و دیگر با وعده های پوپولیستی و شعارگونه فریب نمی‌خورند و خوشبختانه وعده‌های پوپولیستی و شعارزدگی از جو مجلس دانش‌آموزی دور شده است.

فرهاد اسماعیلی دوشنبه 22 دی در نشست اعضای هیئت رئیسه مجلس دانش‌آموزی فارس و نمایندگان دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی کشور، از دانش‌آموزان خواست تا موضوعات را عالمانه بررسی کنند و از خردمندان در تجزیه و تحلیل مسائل بهره مند شوند.

او، شناسایی مشکلات جامعه دانش‌آموزی و ارائه راهکار و پیشنهاد را از وظایف مجلس دانش‌آموزی برشمرد و از نمایندگان مجلس ‌دانش‌آموزی فارس خواست تا با بررسی عالمانه نسبت به ارائه مصوبات و پیگیری تصویب آنان در شورای عالی آموزش و پرورش اقدام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس توجه به اسناد مجلس‌های پیشین مجلس دانش‌آموزی و پیگیری مسائل طرح شده توسط نمایندگان سابق را حائز اهمیت برشمرد و افزود: با مطالعه‌ای که بر روی اسناد پیشین مجلس کرده‌ام برخی از مشکلات را شاه کلید می‌دانم که به کمک شما قابل بررسی و رفع شدن هستند که از جمله، بحران کنکور یکی از این مشکلات است.

اسماعیلی ادامه داد: کنکور چند وجهی است و منابع بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان و جامعه را به خود اختصاص داده است و موجب شده تا روش‌های تدریس تحت شعاع آن قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه گاهی نیاز نیست به کارهای جدبد پرداخت بلکه توجه به فعالیت‌های پیشینیان و ادامه مسیر آنان تا رسیدن به نتیجه موثرتر است، پیشنهاد بررسی بحث استرس زدایی از مدرسه با استفاده از ارائه راهکارهایی در روش تدریس و استرس زدایی از فضای کلاس و بحران هویت و توجه به مسائل اجتماعی و هویتی دانش‌آموزان که در اسناد مجلس‌های پیشین موجود است را به دانش‌آموزان ارائه داد.

اصل دموکراسی تفکیک قوا و حاکمیت قانون است

اسماعیلی خطاب به نمایندگان مجلس دانش‌آموزی تاکید کرد: شما باید منشا بسیاری از مشکلات را یافته و آن‌ها را اصلاح کنید؛ اصل دموکراسی، برگزاری انتخابات نیست، بلکه اصل آن تفکیک قوا و حاکمیت کامل قانون است؛ به طوری‌که قانون دلبخواهی نباشد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: کار تیمی اگر برای رسیدن به اهداف عالی نباشد، خودش خطرناک است، وگرنه کار تیمی تبدیل به لابی‌گری می‌شود؛ همواره باید خرد جمعی با جمعی خردمند انجام شود تا حاصل آن شکوفایی و بالندگی باشد.

پذیرفتن همه عقاید سرلوحه کار مجلس دانش‌آموزی باشد

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس نیز در این جلسه تاکید کرد: یادگیری کار تیمی و پذیرفتن همه افکار و عقاید و جمع کردن آن‌ها در کنار هم یا همان تکثرگرایی، باید سرلوحه کار مجلس دانش‌آموزی قرار گیرد.

امید اسماعیلی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی کنیم و تلاش ما این باشد که این دو مساله را فراگیر کنیم تا بعدها و در سال‌های آینده شاهد جامعه‌ای باشیم که همه ارکان نهادها و شوراها و مجلس آن کارایی بیشتر و موثرتری داشته باشند. 

او افزود: امسال با توجه به اجرای بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی در کشور، ساختار جدیدی برای شوراهای دانش‌آموزی و مجلس دانش‌آموزی تعریف شده که فعالیت‌های آن را منسجم‌تر، منظم‌تر و کارآمدتر کرده است به گونه‌ای که علاوه بر تشکیل شوراهای دانش‌آموزی در مدارس، در سطوح مناطق، استان و کشور نیز با شرایط خاصی مجلس دانش‌آموزی تشکیل شده است و اکنون همه مناطق ما از مجلس دانش‌آموزی و نمایندگانی که بر اساس دستورالعمل‌ها پیگیر مسائل دوسویه دانش‌آموزان و آموزش و پرورش هستند برخوردارند.

رئیس سازمان دانش آمورری فارس افزود: در مناطقی که تعداد مدارس متوسطه آن‌ها به تفکیک جنسیت بالای ۲۵ مدرسه دخترانه و ۲۵ مدرسه پسرانه باشد، مجلس دانش‌آموزی آن منطقه با ۵۰ عضو تشکیل می‌شود. در استان فارس ۱۸ منطقه، ناحیه، شهرستان مشمول این قانون است و در سایر مناطق شوراهای دانش‌آموزی تشکیل می‌‎شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در استان فارس نیز مجلس دانش‌آموزی امسال برای نخستین بار با حضور ۱۰۰ نماینده شامل ۵۰ دانش‌آموز دختر و ۵۰ دانش‌آموز پس تشکیل شده است.

او یکی از اهداف بزرگ انتخابات و تشکیل شوراها و مجلس دانش‌آموزی علاوه بر مشارکت دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری‌ها، را تمرین دموکراسی برشمرد و افزود: منظور از این اصطلاح فراهم کردن شرایطی است که کودکان و نوجوانان یاد بگیرند چگونه بهترین انتخاب را داشته باشند؛ مفاهیم دموکراسی را بفهمند و به دور از تعصبات مختلف قومیتی، نژادی، منطقه‌ای  انتخاب شایسته‌ای داشته باشند.

اسماعیلی توجه به تعدد افکار، اندیشه‌ها، عقاید و سلیقه‌ها را نیز حائز اهمیت دانست و افزود: وقتی در یک جمع با گرایش‌های متفاوت، فرهنگ و عقاید مختلف عضو وجود دارد تکثرگرایی بیش از پیش خود را نمایان می‌کند.

او تاکید کرد: یادگیری کار تیمی و پذیرفتن همه افکار و عقاید و جمع کردن آن‌ها در کنار هم یا همان تکثرگرایی، باید سرلوحه کار مجلس دانش‌آموزی قرار گیرد؛ باید برنامه‌ریزی کنیم و تلاش ما این باشد که این دو مساله را فراگیر کنیم تا بعدها و در سال‌های آینده شاهد جامعه‌ای باشیم که همه ارکان نهادها و شوراها و مجلس آن کارایی بیشتر و موثرتری داشته باشند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه هدف از تشکیل مجلس دانش‌آموزی، مشارکت‌جویی، تعاون، همکاری و مسوولیت‌پذیری و ترویج فرهنگ گفت‌وگو و مشورت است، گفت: از آنجا که به گفته شهید دکتر مطهری "تغییر همیشه از پایین به بالاست" و ترویج فسا از بالا به پایین است.

بهشتی‌پور ادامه داد: شما آینده سازان این مملکت می‌تواند از همین پایین شروع به ایجا این تغییرات کنید تا به اون سطحی برسیم که شاهد تحولی عظیم در کشور باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha