• شنبه / ۶ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99100603723
  • خبرنگار : 50037

نبودش مردم را از صرافت اهدای خون بازمی‌دارد!

نبودش مردم را از صرافت اهدای خون بازمی‌دارد!

ایسنا/همدان اهدای خون در کمک به نیازمندان از زیباترین جلوه‌های انسانی و زندگی‌بخش به دیگران بوده که بخشی از جوهر جانت را بدون هیچ چشمداشتی به انسانی دیگر می بخشی و در این راستا وجود انتقال خون در هر شهری ضرورت دارد.

اما به علت نبود مرکز انتقال خون در شهرستان اسدآباد باید به مرکز استان مراجعه  کرد که بُعد مسافت در این رابطه موجب دشواری های بسیاری برای فرد متقاضی به منظور انجام این امر خداپسندانه در شهرستان می شود و حتی این بعد مسافت هر فرد را از صرافت اهدای خون بازمی دارد.

تمایل بسیاری برای اهدای خون دارم و حتی برای این امر به هلال احمر شهر نیز مراجعه داشته ام که اظهار کردند مرکز انتقال خون در شهرستان فعالیت ندارد و باید به مرکز استان مراجعه کنم، امیدوارم مسئولان راه اندازی پایگاه انتقال خون اسدآباد را به طور جدی دنبال کنند.

اهدای خون نمادی از همدلی، احساس مسئولیت و از خالص‌ترین نمونه‌های نوع‌دوستی است و افراد بسیاری در این شهرستان تمایل به اهدای خون دارند و واجد شرایط اهدای خون هستند که در همین راستا فعالیت مرکز اهدای خون در شهرستان هر چند به صورت سیار و یک روز در هفته یکی از مطالبات ما شهروندان اسدآبادی است.

اینها بخشی از صحبت های شهروندان اسدآبادی در رابطه با نبود پایگاه اهدای خون در این شهرستان بود که صحبت هایشان حکایت از آن داشت که ایجاد مرکز انتقال خون یکی از مطالبات مردم این شهرستان بوده و پیگیری برای راه اندازی آن ضروری است.

پیش از این تا سال ۹۵ در بخشی از فضای هلال احمر به صورت سیار بحث انتقال خون در شهرستان اسدآباد در دست انجام بود و علاقمندان به اهدای خون در این زمینه مشکلی نداشتند اما به علت مناسب نبودن و کمبود فضا این مرکز خون سیار در همان سال جمع آوری شد که طی چهار سال گذشته، نبود این مرکز در شهرستان اسدآباد موجب شده تا مردم و علاقمندان برای اهدای خون به ناچار به مرکز استان مراجعه کنند که مشکلات تردد و نیز خطرات گردنه اسدآباد به ویژه در فصل زمستان دشواری های متعددی را به وجود می آورد ضمن اینکه افراد متقاضی و واجد شرایط برای اهدای خون در این شهرستان بالاست اما برای تعیین تکلیف و مرتفع شدن این مطالبه حداکثری مردم شهرستان در حال حاضر چه اقدامی توسط مسئولان تدبیر شده و یا در دست پیگیری است؟

فرماندار شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مردم نوع‌دوست این شهرستان اشتیاق فراوانی به اهدای خون به نیازمندان دارند اما متأسفانه نبود پایگاه انتقال خون در اسدآباد مردم را چند سالیست با مشکل مواجه کرده است.

سعید کتابی با بیان اینکه مردم شهرستان برای اهدای خون به ناچار به مرکز استان مراجعه می کنند بنابراین وجود پایگاه انتقال خون از خواسته های مردم منطقه بوده تا بتوانند با اهدای خون در این اقدام انسانی مشارکت داشته باشند، افزود: طبق صحبت های بنده با مدیرکل انتقال خون استان و پیگیری های انجام شده براساس قول مساعد وی با بهتر شدن شرایط و وضعیت کرونا نسبت به راه اندازی پایگاه انتقال خون سیار شهرستان اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به منظور راه اندازی پایگاه سیار انتقال خون در شهرستان، هلال احمر برای در اختیار گذاشتن فضا اعلام آمادگی کرده است، تصریح کرد: با راه اندازی پایگاه سیار انتقال خون شهرستان امکان خونگیری و اهدای خون برای افراد متقاضی بدون مراجعه به مرکز استان فراهم می شود.

کتابی نحوه فعالیت پایگاه انتقال خون سیار را بسته به تصمیم پایگاه انتقال خون استان و میزان جمعیت متقاضی اهدای خون به صورت هفتگی و یا ماهیانه برشمرد و گفت: ایجاد پایگاه ثابت انتقال خون در شهرستان توسط سازمان انتقال خون دارای شرایط و ضوابط خاص و نیز چارت و تشکیلات سازمانی بوده که این امر نیز نیازمند پیگیری است و قطعاً پیگیری این امر نیز خواهیم بود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد هم به خبرنگار ایسنا گفت: پیگیر راه اندازی پایگاه انتقال خون ثابت برای دانشکده علوم پزشکی شهرستان هستیم چراکه این امر برای دانشکده لازم و ضروری است.

دکتر مجید صالحی با بیان اینکه در این رابطه رایزنی هایی نیز انجام شده و نماینده شهرستان بنا شده از این موضوع حمایت کند، یادآور شد: با توجه به مشکلات تردد به مرکز استان و خطرات گردنه راه اندازی پایگاه انتقال خون در شهرستان ضرورت دارد که در صورت اجازه سازمان انتقال خون و پیش بینی ساختمان مورد نیاز، برای این موضوع طی شش ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ برنامه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در راستای راه اندازی پایگاه انتقال خون ثابت به یک ساختمان در بیمارستان نیاز خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: پایگاه انتقال خون در حوزه کاری دانشکده علوم پزشکی بوده و به طور قطع باید دارای ساختمان باشد.

صالحی افزود: راه اندازی انتقال خون در هر شهر توسط سازمان انتقال خون کشور دارای شرایط و ضوابط خاصی است که یکی از این موارد جمعیت عنوان شده و باید با رایزنی نسبت به مرتفع شدن این امر اقدام و پیگیری کرد و به طور قطع پیگیر این موضوع هستیم.

رئیس جمعیت هلال احمر اسدآباد هم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: افراد متقاضی اهدای خون در شهرستان بالاست و ایجاد و راه اندازی مرکز انتقال خون در اسدآباد یکی از مطالبات مهم مردمی بوده و برای این موضوع روزانه تعداد زیادی مراجعه کننده داریم.

محمدرضا اعتصام تصریح کرد: در حال حاضر در ساختمان جمعیت هلال احمر یک ساختمان مربوط به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی جوانان هلال احمر فعالیت دارد که در صورت برطرف شدن محدودیت های کرونایی هلال احمر شهرستان این آمادگی را دارد که این فضا را برای همکاری با سازمان انتقال خون در راستای راه اندازی پایگاه انتقال خون سیار آماده کند.

وی با تأکید بر اینکه اسدآباد با توجه به تعداد مراجعه کنندگان در راستای اهدای خون قابلیت راه اندازی پایگاه انتقال خون را هر چند به صورت سیار دارد، گفت: در پیگیری‌هایی که پیش از این هلال احمر در رابطه با راه اندازی پایگاه انتقال خون سیار داشته، انتقال خون استان دارای قوانین و شرایط خاصی بوده که در اختیار دادن دو اتاق از فضای هلال احمر به صورت کامل در اختیار اداره کل انتقال خون همدان، کمتر از ۱۰۰ نفر نبودن افراد اهداکننده خون و عدم گرفتن خون از افرادی که برای بار اول خون اهداء می‌کنند، از جمله شرایطی بود که سازمان انتقال خون برای راه اندازی پایگاه سیار انتقال خون در اسدآباد داشت.

به گزارش ایسنا، در پایان اینکه با بهتر شدن شرایط و وضعیت کرونا پایگاه انتقال خون سیار اسدآباد با پیگیرهای مجدانه ای که فرماندار جدید شهرستان نسبت به مرتفع شدن این مشکل چندین ساله شهر به عنوان یک مطالبه مردمی همراه با دیگر مسئولان داشته، فعالیت خود را در شهرستان آغاز خواهد کرد که امیدواریم با راه اندازی این پایگاه مردم اسدآباد بیش از پیش نوع‌دوستی خود را در این  زیباترین جلوه انسان دوستی به منصه ظهور گذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha