• سه‌شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۹ / ۰۱:۰۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 99091108194
  • خبرنگار : 71647

نگاه یک منتقد به ۲ سریال اخیر تلویزیون

از اشتباهات فاحش «صفر ۲۱» تا جذابیت تکراری «خانه امن»

از اشتباهات فاحش «صفر ۲۱» تا جذابیت تکراری «خانه امن»

محمدتقی فهیم با انتقاد صریح از سریال «صفر بیست و یک» معتقد است، ساخته مشترک جواد رضویان و سیامک انصاری نتوانست انتظارها را آنطور که باید و شاید برآورده کند. این منتقد همچنین موضوع پلیسی ـ امنیتی سریال «خانه امن» را تحسین برانگیز، اما پرداخت شخصیت‌ها در این سریال را نامناسب و تکراری می‌داند.

فهیم در گفت‌وگویی با ایسنا در ابتدای صحبت هایش سریال «صفر ۲۱» را ضعیف و فاقد نوگرایی می داند و می‌گوید: نکته چندان مثبتی در این سریال به چشم نمی خورد. ویترین خوبی داشت اما از این ویترین استفاده نکرده بود. ما بازیگر خانم در کمدی کم داریم، همان چند بازیگر خوب در این سریال حضور داشتند که سریال آنها را هم سوزاند.

او در نقد ساخته مشترک جواد رضویان و سیامک انصاری چنین ادامه می‌دهد: حیفِ آقای سیامک انصاری که متاسفانه هر شبکه‌ای که می‌زنیم ایشان را می‌بینیم و حتی سوار تاکسی هم که می‌شویم صدایش را می‌شنویم و اگر بخواهیم ارزیابی کنیم همین کار تبلیغاتی که می‌کند از سریالش جذاب تر است. در مجموع سریال «صفر ۲۱» نتوانست در حد انتظار مخاطب ظاهر شود. فکر می‌کنم بیشتر هم این اتفاق به اعتمادی برمی گردد که مردم نسبت به سابقه این برنامه سازان داشتند.

این منتقد تاکید می کند: وقتی از کار طنز صحبت می‌کنیم، منظور فقط خنداندن نیست؛ کمدی حتی می‌تواند آدم را به گریه بیندازد، مثل چارلی چاپلین که خیلی‌ جاها آدم را به گریه می‌اندازد.

فهیم انتظاری که مخاطبان از سریال «صفر ۲۱» به واسطه حضور دو چهره برجسته طنز تلویزیونی داشتند را به جا می‌داند و می‌گوید: طبعا وقتی آقای رضویان و انصاری در کاری هستند، مخاطب انتظاراتی دارد. این بازیگران در سطحی قرار دارند که دستمزدها و امکانات بیشتری می گیرند که همه به خاطر این انتظار است؛ مگر الان به جوانانی که وارد کار طنز شوند، این امکانات داده می‌شود؟

او در عین حال می‌گوید: البته اینکه انتظار داشته باشیم همه کارهای کمدین‌ها و هنرمندان خوب باشد هم درست نیست. می توان این کار را جزو کارهای ضعیفشان دانست، نمی شود همه کارهایشان خوب باشد.

این منتقد درباره سریال طنز «صفر ۲۱» که به تازگی پخش آن از شبکه سه سیما تمام شده است، ادامه می‌دهد: بازی‌ها، قاب ها و تدوین سریال اشکالاتی داشت. در این کار اشتباهات ویرانگرانه‌ای به چشم می خورد و برخی نکات ابتدایی هم رعایت نشده بود. پرش هایی از این صحنه به آن صحنه داشت که مخاطب نمی‌توانست با سریال ارتباط بگیرد.

او می‌گوید: فیلم‌نامه بخشی از کار است. فیلم‌نامه قوی را کارگردان ضعیف خراب می‌کند. در اجرا کار را دم دستی گرفتند و فیلم نامه هم رفته بود به سمت بهره برداری از متن های دم دستی که قبلا کار شده بود؛ مثل فضای مجازی. بازی‌ها حساب نشده بود و تحلیل نقش و شخصیت نداشت. همه این‌ها دست به دست هم داده بود که سریال چندان قابل تحمل نباشد.

خانه امن؛ سوژه ای جذاب با اشکالاتی در فرم

محمد تقی فهیم درباره سریال«خانه امن» هم می گوید: «خانه امن» در مقایسه با سطح سریال های شبکه یک در چند سال اخیر، جزو کارهای خوب محسوب می شود؛ این خوبی سریال، به خاطر موضوع و انتخاب سوژه است. چنین موضوعاتی جزو الزامات و وظیفه تلویزیون است. سینمای ما اصلا به موضوعات پلیسی ـ جاسوسی نمی‌پردازد که این کمبود جدی است. در تلویزیون پیشتر نمونه‌هایی مثل «گاندو» را داشته‌ایم و تلویزیون این ضعف سینما را جبران می‌کند.

این منتقد نقطه قوت سریال «خانه امن» را فقط موضوع آن می‌داند که در شرایط کنونی، موضوع لازم و به جایی است. او در عین حال معتقد است که «به فرم و ساختار سریال اشکالات زیادی وارد است» و در این زمینه می‌گوید: در سریال «خانه امن» نوگرایی نمی‌بینیم. در خیلی از صحنه‌ها دو نفر نشسته‌اند و حرف‌های لوس و کند می‌زنند. این سریال در پرداخت جلوه کهنه‌ای دارد.

او ادامه می‌دهد: داستان‌های پلیسی ـ جاسوسی حتما باید یک شخصیت  جذاب و کاریزماتیک محوری و قدرتمند داشته باشند و در مقابلش یک ضد قهرمان باید وجود داشته باشد اما «خانه امن» متشتط و پراکنده است و  شخصیت‌ها خوب پرداخت نشده‌اند.

این منتقد با بررسی دو شخصیت سریال «خانه امن» اضافه می‌کند: همسر قاضی در جایی شخصیت محکمی دارد اما وقتی دخترشان دزدیده می‌شود قاضی و همسرش انگار آدم‌های دیگری می‌شوند و طور دیگری رفتار می‌کنند. یا مثلا قاضی که قبلا رزمنده بوده و نمادی از جریان سالم کشور است، فقط یک دختر دارد. الان و در شرایطی که حاکمیت تبلیغ فرزندآوری دارد، این قاضی فقط یک دختر دارد؛ این‌ها مسائلی است که باید به آن‌ توجه می‌شد.

او می‌افزاید: سریال از جایی به بعد وارد روابط و مناسبتی دم دستی شده و ارزش‌های چند قسمت اول را زیر پا گذاشته است. «خانه امن» را اگر با سریالی مانند «گاندو» مقایسه کنیم، سریال ضعیفی است یا حتی نسبت به برخی کارهای سینمایی با این موضوع مثل «قلاده‌های طلا» هم ضعیف است.

فهیم با بیان اینکه مهم این است که سریال و محتوایش به نظر بیننده تازه بیاید و فکر کند قبلا این را جایی ندیده است یا کمتر دیده است، ادامه می‌دهد: شخصیت‌ها باید دارای کاریزمای لازم باشند اما سریال «خانه امن» این‌ها را ندارد؛ مثلا آقای زندگانی و آقای پگاه به عنوان دو پلیس در سریال خیلی منفعل هستند. طرز بیان، عمل و پرحرفی‌های بیش از اندازه‌شان مناسب نیست؛ حدسیاتشان خیلی بیش از حد است؛ در صورتی که در کارهای پلیسی، پلیس‌های مقتدر آنقدر نمی‌گویند حدس می‌زنیم، این شخصیت‌ها مکررا از کلمه حدس می‌زنم استفاده می‌کنند.

این منتقد تلویزیونی در پایان درباره سریال «خانه امن» می‌گوید: نکته دیگر این است که سریال ها ی پلیسی حتما باید طوری طراحی شوند که یا مخاطب جلوتر از پلیس باشد یا پلیس جلوتر از مخاطب؛ یعنی یک سری اتفاقات را مخاطب بداند و پلیس نداند یا پلیس ها بدانند و مخاطب هم همراه با آن‌ها می فهمد؛ اما این سریال بین این دو رویکرد سرگردان است و هیچ اتفاقی نیست که ما را دچار دلهره و اضطراب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۱ ۰۸:۳۷

سلام در این سریال مسئله زمان اصلا دیده نشده چرا که اتفاقات و باهم هم زمانی ندارد ضمنا موضوعات فراموش میشوند که میتواند در نظر گرفت گویا کارگردان یادش در رفته که این موضوع وجود داشته

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۱ ۲۰:۳۰

ینی عاشقتم😂🙌

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۳ ۰۹:۴۵

بله از قاسم سلیمانی می گن در صورتی که بعضی اتفاقات سیاسی رخ داده برای بعد ایشون

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۱ ۱۲:۵۹

اقای فهیم تو خوبشو بلدی تو بساز

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۱۰:۱۰

والا

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۴ ۱۳:۰۴

واقعا خانه امن همه چیز عالیه

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۱ ۱۷:۵۷

لطفا فصل دوم سریال صفربیست و یک را بسازید من و خانواده ام عاشق این سریال هستیم

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۱ ۲۰:۳۴

من فکر نمی کنم این سریال بد بوده باشه فضای طنز و غیر طنز در کنار یکدیگر سینمای ایران را میسازند و در این اوضاع فعلی برای روحیه بخشی به مردم فضای طنز بهتر میباشد خوشبختانه برخورد کار عالی بوده است و فکر می کنم مفهوم هم داشته باشد من نتیجه کلی که از سریال 021 گرفتم قضاوت نکردن بود که بیشتر ما از آن استفاده نمی کنیم

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۱۹:۲۵

سلام شما آقای افشین آقایی بازیگر 021هستید

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۱ ۲۰:۳۸

۰۲۱‌بهتره

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۱ ۲۱:۱۴

به نظرم خیلی هم سریال جذابی بود بازیگراشم عالی بودن من ودخترم منتظر فصل دومش هستیم.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۱ ۲۲:۰۲

اتفاقا تو این وضعیت کرنا دست رضویان و سیامک درد نکنه کارشون عالی بود

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۰۰:۵۶

سلام موضوع فیلم جذاب است نسبت به خیلی مسائل سیاسی وحزب وفرقه ها آگاه میشیم ولی در پرداخت سریال ضعیف کارشده وروند کندی دارد بعضی جاها فقط صحبت های سرد وبی معنی شنیده میشود

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۱۱:۵۶

سلام.با ۰۲۱ کاری ندارم چون اصلا ندیدم ولی راجع به خانه امن باید بگم خیلی موضوع باهم قاطی شده،عاشقانه های پسر و عروس کمال،بچه دار شدن تروریست ها، عشق و عاشقی پیمان و تابان و .... در کل قسمتهای هیجانیش کمه، اگر نه عشق وعاشقی تو همه فیلم وسریالهای ایرانی هست

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۰۱:۵۰

سلام خانه امن بهترین سریال ازاول انقلاب تا کنون وصفربیست ویک بدترین وبی معنی ترین سریال تا کنون

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۰۸:۵۱

از نظر من این سریال مزه و مفهوم خاصی نداشت شاید سید جواد رضویان و سیامک انصاری خواستند تا ادای آقای مدیری رو در بیاورند ولی در این کار موفق نبودند

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۰۹:۵۶

خیلی سریال قشنگی بود امید وارم فصل دوشم ساخته بشه

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۱۱:۰۵

به نظرم خانه امن بدترین و بهترین 021لاغل از سریال چرت وپرت خانه امن بهتره مردم ایران نیاز به خنده دارن بشینن اشک بریزن خانه امن ببینن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۸ ۰۰:۲۵

عموجون تو پای خانه امن گریه میکنی؟

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۰۶:۰۲

خانه امن موضوع خوبی داره .اما کمی خسته کننده هست و هیجانش کمه .بیشتر صحنه ها دونفری نشستن و صحبت می کنند . آقای قاضی هم مصنوعی بازی می کنه

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۰۹:۳۶

باشه آقا اصلا تو خوبی

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۱۰:۱۱

آقای فهیم اول اینکه شما خوبشو بلدی بساز دوم اینکه شما کدوم سریال و یا مجموعه ای دوست دارین بگین ماهم بدونیم

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۱۰:۲۴

با سلام: سریال 021 ضغیف ترین ، بی محتوا ترین و شاید کم مخاطب ترین سریال در تلویزیون بودو حیف از آن همه امکانات و زمان و هزینه که برای ساخت این سریال استفاده شده است.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۱۲:۳۹

صفر ۲۱ بهترین فیلمی بود که دیدم

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۱۴:۱۰

سریال ۰۲۱ سریال زیاد جالبی نبود شاید برای رده های سنی پایین تر به مراتب جذاب تر باشد ولی یک لحظه از سریال لبخند به لب من ننشست.آقای انصاری قبلا درکارهای طنزش سریال فضانوردان رو دیده بودیم که فرم بهتری داشت و آقای رضویان هم کار همسایه ها وی بسیار دیدنی بود ولی این در قالب خارج از کمدی بود.سریال خانه امن هم بسیار سریال خوب و جالبیه و تو این فضای قرنطینه بسیار جذاب است و میتواند بیننده جذب کند و یکی از دلایل جذابیش این است که اتفاق های واقعی را کارگردان میسازد.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۱۵:۰۹

این فیلم تاثیر بدش این بود که خانواده احترام برای همدیگر قائل نمی شدند و همش به هم نیش و کنایه می زدند توی این اوضاع نباید فیلم طوری باشه که با دیدن فیلم ادم بیشتر اعصابش خورد بشه منکه واقعا ناراحت میشدم وقتی میدیم چقدر راحت دارن روی شخصیت ما ها تاثیر میزارن

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۱۵:۵۵

به نظر من اگه فصل دوم ۰۲۱ساخته بشه میتونه بهترین فیلم سال باشه

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۱۶:۱۴

در سریال خانه امن٬قاضی کوه صبر وآرامشه٬همسرش کوه توقع ومتشنج وغرغرو وخشن که درتربیت یگانه دخترش بسیار کم گذاشته. کمال همسرنداره وباخواهرودوتا بچش زندگی می کنن وپسرش عملا متوقع هست.همیشه هم ذهنش درگیره شخصیتهای افشین وکمال در کارشون خیلی خوبن٬ بعضی صحنه هاهم مدام پرش می کنن به فضای دیگه.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۶ ۱۱:۱۷

بله واقعا همسر قاضی را بسیار بد جلوه دادند. دائما در حال غر و جیغ و داد و توهین به خانواده دامادش دخترش هم بی نهایت لوس و مسخره نشون دادند از طرفی دیگه بچه ۵ ساله هم میتونه با دیدن این اوضاع بفهمه باباش چیکاره است عجیبه پسر قاضی هنوز متوجه شغل پدرش نشده انقدر قصه را کش دادند که بیننده را خسته و کلافه می کنه

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۲ ۱۸:۰۵

اتفاقا قهرمان و ضد قهرمان خیییییلیییی خز و دمده شده ....سریالهای مستند گون با شخصیت های واقعی با تمام ضعفها و قدرتها و تجربیاتشون برای رسیدن به موفقیتها الان توی بورسه مثل ساخته های آقای مهدویان

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۳ ۰۰:۲۷

سلام. تحلیل خوب و به جایی داشتید. موفق باشید.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۳ ۱۶:۱۲

این فیلم ها دیوونه کننده اند من که از این فیلم ها را قبول ندارم

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۳ ۰۲:۲۹

چقدر کارشناسانه و در عین حال.احتمالا حرف دل اکثر مردم

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۳ ۰۴:۵۸

سلام با عرض خسته نباشید به ۳ کارگردان دوست داشتی که حداکثر سعی برای بهتر به نمایش گذاشتن کارشون انجام دادن حالا انصاف نیست که کسی بااین سریالها ارضا نشد از نابلد بودن کارگردان انتقاد کنه ممنون از ۳ کارگردان. جواد رضویان. سیامک انصاری واحمد معظمی...

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۳ ۰۹:۱۶

به نظر من سریال خانه امن خیلی زیبا است چون 3 بازیگر معروف و جذاب در آنها هست 1حمید رضا پگاه 2امین زندگانی 3سیما تیر انداز

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۳ ۱۲:۲۵

پس هرچی سریال ساختع میشه از نظر شما مشکل داره ؟ لطفاً تعداد آثاری که شما ساختی رو اعلام کن ؟ هر چیز که مردم رو خوشحال کنه یا باعث غرور و افتخارشون بشه وو یا باعث شادی مردم بشه یک مارک روش بزنید .

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۳ ۱۵:۵۶

سریال ۰۲۱ نسبت به بازیگراش خیلی خیلی ضعیف بود.وقتی تیزرش پخش میشد فکر میکردیم که خیلی جالب و خنده دار باشه ولی وقتی پخش شد دیدیم ک اصلا جالب نیست.طنز فقط فیلم و سریال هایی ک علی صادقی بازی میکرد خوب بود.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۳ ۱۷:۳۱

فقط سریال از سرنوشت خوب بود وعالی

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۳ ۲۳:۲۴

021 یکی از بهترین و جذابترین سریالها بوده و وقتی که شروع میشد همه ما می نشستیم پای تلویزیون که امیدوارم فصل 2 ساخته بشه.. خانه امن هم اصلا بدرد نمیخورد در کل خسته کننده بود..

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۳ ۲۳:۳۵

سریال قشنگی بود

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۴ ۰۹:۲۵

بله جناب بااین همه سانسور دیگه چی میمونه واسه این سریال

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۴ ۰۹:۴۴

سلام. بنظر من 021 خیلی خیلی پر محتوا بود و توی هر قسمت نتیجه یکی از اشتباهات رفتاری انسان رو نشون میداد. من از این فیلم خیلی درس ها گرفتم. اینکه همه جا هر حرفی رو نباید بزنی. قضاوت نباید بکنی و خیلی چیزهای دیگه. چون این فیلم پیامدهای این رفتارهای اشتباه رو به تصویر کشیده بود. از نظر منِ مخاطب عالی بود.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۴ ۱۳:۳۲

خانه امن بهتره

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۴ ۱۶:۰۲

سریال صفر ۲۱طنز خوبی بود دست آقای رضویان وانصاری درد نکنه مخصوصا بازی ارسلان و سروش کوچولو موفق باشین

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۵ ۱۷:۵۲

با سلام اگر جنبه جنایی و ترسناک خانه امن و جنبه طنز و خانوادگی ٠۲۱ رو در نظر بگیریم خب معلوم هست که مجموعه ٠۲۱ خیلی بهتره چون در این دوران همه کنار هم میخندند ولی جنایی بودن خانه امن نشان دهنده بد بودن فیلم هست ولی در کل من نظرم این بود ولی نظر بقیه حتما متفاوت هست من به نظر همگی احترام میگذارم لطفا هم ببرای نظر من پاسخ ننویسید با سپاس از عوامل مجموعه ٠۲۱ و خانه امن

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۵ ۲۳:۴۶

خانه ی امن واقعا جذابه اون صحنه های لوسی که در اون دو نفر دارن حرف میزنن هم باید باشه، تا ما به عنوان مخاطب یه مختصر اطلاعاتی راجع به عقاید شخصیت ها داشته باشیم

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۶ ۱۱:۱۲

سریال خانه امن در مقایسه با گاندو بسیار ضعیف کار شده این همه حاشیه و عشق و عاشقی های لوس و بی مزه و دیالوگ های تکراری واقعا سریال و خراب کرده گاهی احساس میکنی داری مستند گفتاری درباره داعش و غیره میبینی نه سریال امنیتی و جذاب بسیار کسالت بار و کند پیش میره. میخواد یه نفر و نشون بده دوربین از آیفون حرکت میکنه میره میره تا برسه به شخصی که مثلا نشسته رو مبل. کاش گاندوهای ۲ و ۳ و ... را بسازند

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۶ ۱۱:۱۴

بازیگر نقش تابان خیلی ضعیف و بد و مصنوعی بازی می کنه . گاهی انقدر دیالوگ ها را تند تند میگه آدم نمی فهمه چی گفت ... ما که مدتیه فقط پنج شنبه ها خلاصه ۶ قسمت را می بینیم اینطوری در طول هفته وقتمان هدر نمیشود

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۷ ۲۲:۵۸

خیلی عالی بودسریال خانه امن.خداخیرتون بده

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۹:۱۸

کسایی که میگن خانه امن اثر جذابیه و شاهکار ژانر پلیسی و جناییه باید بگم که با مفهوم شخصیت پردازی اشنا نیستن و اثار جذابی مثل دفترچه مرگ رو تا بحال ندیدن