• دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99090302531
  • منبع : نمایندگی قزوین

رمز موفقیت پایگاه‌های اسوه بسیج در جشنواره مالک اشتر چیست؟

رمز موفقیت پایگاه‌های اسوه بسیج در جشنواره مالک اشتر چیست؟

ایسنا/قزوین چند سالی است که جشنواره مالک اشتر با هدف معرفی فرماندهان و مسئولان برتر در رده‌های مختلف، توسعه فرهنگ شایسته‌سالاری، ایجاد زمینه تعالی‌بخشی سازمانی و ایجاد یکپارچگی و همسویی برگزار می‌شود.

با توجه به هفته بزرگداشت بسیج برگزیدگان دهمین جشنواره مالک اشتر در جمع رسانه‌های گروهی استان حضور پیدا کردند.

مصیب سلیمانی، فرمانده حوزه مقاومت حضرت مهدی(عج) اسفرورین که در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان فرمانده پایگاه نمونه کشوری در جشنواره مالک اشتر انتخاب شده است، اظهار می‌کند: امسال نیز در جشنواره مالک اشتر به‌عنوان فرمانده حوزه نمونه‌کشوری انتخاب شدم.

حضور گروه جهادی در لرستان مهم‌ترین اقدام شاخص

وی با بیان اینکه انتخاب در جشنواره مالک اشتر به عملکرد انجام شده در حوزه‌های مقاومت بسیج بازمی‌گردد، ادامه می‌دهد: بسیج همه برنامه‌ها را در مراحل حوزه، ناحیه، استانی و کشوری بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اگر بخواهیم از برنامه‌های شاخصی که در این بخش داشتیم باید توضیح دهیم در سال ۹۸ در حوزه سازندگی گروه جهادی نمونه خود را برای ساخت منزل سیل‌زدگان به استان لرستان اعزام کردیم که در هفته بسیج به‌عنوان گروه جهادی نمونه نیز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

فرمانده حوزه مقاومت حضرت مهدی(عج) اسفرورین بیان می‌کند: ساخت ۱۲ سرویس بهداشتی و حمام در روستاهای بخش اسفرورین، ساخت ۲ خانه عالم در بخش، دیوارکشی منازل نیازمندان و احداث ۶ واحد مسکونی برای نیازمندان از جمله اقدامات سال ۹۸ این حوزه بسیج بوده است.

وی در جمع خبرنگاران خاطرنشان می‌کند: ۲۴ دستگاه بخاری و ۱۸ دستگاه یخچال برای نیازمندان بخش خریداری کردیم؛ همچنین ۹۰۰ بسته غذایی در بین خانواده‌های نیازمند بخش اسفرورین توزیع کردیم که مبالغ این کمک‌ها توسط خیرین تأمین شد.

سلیمانی با بیان ایجاد صندوق قرض‌الحسنه اظهار می‌کند: در سال ۹۸ تعداد  ۷۵ شغل ایجاد و علاوه بر آن نیز با خیرین مذاکره کردیم تا خیرین نیازمندان شناسایی شده محلات را به صورت دائم تحت پوشش قرار دهند.

وی تشریح می‌کند: در کنار فعالیت‌هایی که در خصوص برنامه‌های بسیج داشتیم با شیوع کرونا یکبار دیگر تکلیف دانستیم که در کنار مردم باشیم به همین منظور جلساتی را با حضور مسئولین بخش برگزار کرده و همه پای‌کار آمدند. در ابتدا در سال ۹۸ بالغ بر ۴۰ هزار عدد ماسک تولید کردیم که این روند در سال ۹۹ نیز ادامه پیدا کرد و الان چهار کارگاه در حال تولید ماسک هستند و مواداولیه آن از طریق خیرین و سپاه تأمین می‎شود که ۲۰۰ هزار ماسک تولید و در آستانه توزیع است.

فرمانده حوزه مقاومت حضرت مهدی(عج) اسفرورین تصریح می‌کند: پخش ۱۸۰۰ بسته بهداشتی شامل محلول ضدعفونی، ماسک، مایع دستشویی، پخش ۱۵ هزار عدد ماسک در شهر اسفرورین و ۴۰ هزار ماسک در بخش اسفرورین از جمله اقدامات انجام شده در مقابله با کرونا بوده است. همچنین طی ۱۲ مرحله نیز ضدعفونی منازل و معابر توسط بسیجیان انجام و ورودی شهر نیز کنترل و تب‌سنجی انجام شد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ تعداد ۹ ایستگاه سلامت در شهر و روستاهای اطراف اسفرورین برپا کردیم، خاطرنشان می‌کند: در کنار برنامه‌های مقابله با کرونا احساس کردیم مردم نیاز به حمایت دارند به همین جهت سریعاً کارگروهی تشکیل و نیازمندان بخش شناسایی شد. در مرحله بعد جلساتی را با خیرین بخش برگزار و مبالغی را جمع‌آوری کردیم که ماحصل آن پخش ۹۰۰ بسته غذایی، ۲۶۰ کارت هدیه ۱۰۰ هزار تومانی، تسویه حساب دفتری نیازمندان، پخش ۱۴ هزار پرس غذای گرم در بین نیازمندان، پخش ۲۵۰ مورد کفش و لباس در بین نیازمندان و تهیه ۶ سری جهیزیه برای زوج‌های جوان بود.

سلیمانی می‌گوید: بالغ بر ۴۵۰۰ بسیجی عضو این حوزه هستند که ۸۵ درصد آنان را جوانان تشکیل می‌دهند. در حوزه برنامه‌های عملیاتی با تهدیدهایی که داشتیم گروه عملیاتی حوزه و گردان پا به کار بودند که گردان این حوزه جزو گردان‌های نمونه استان است، همچنین راه‌اندازی تیم‌های گشت محله‌محور در سطح روستاها و شهر از جمله برنامه‌های حوزه بسیج بوده است.

فعالیت ۵ حلقه قرآنی در حوزه مقاومت حضرت مهدی(عج) اسفرورین

وی اضافه می‌کند: در حلقه‌های صالحین جزو حوزه‌های برتر بودیم و ۲۳ حلقه نمونه فعال صالحین در مسجد برگزار شد که از بین آن‌ها پنج حلقه قرآنی به‌صورت تخصصی موضوعات قرآنی را کار می‌کردند، در حوزه جوانه‌های صالحین تابستان ۹۸ تعداد ۵۰۰ نفر را جذب کردیم به آنان آموزش‌های لازم در حوزه‌های ورزشی، قرآنی و بصیرتی داده شده است.

فرمانده حوزه مقاومت حضرت مهدی(عج) اسفرورین ادامه می‌دهد: راه‌اندازی هیئت اندیشه‌ورز در حوزه بسیج، راه‌اندازی هیئت در پایگاه‌های بخش، برگزاری مراسمات مذهبی در مساجد، طرح ازدواج آسان و بدون گناه، تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در روستاها و بخش از جمله برنامه‌های شاخص برنامه‌های فرهنگی این حوزه بوده است.

وی با اشاره به فعالیت گردان سایبری می‌گوید: ماهانه ۲ کلاس سواد رسانه برای جوانان و خانواده‌های آنان برگزار می‌شود تا با آسیب‌های این فضا آشنا شوند، البته با توجه به شیوع کرونا دوره‌های حضوری به مجازی تبدیل شده است.

شناسایی آسیب‌های اجتماعی در شورای امر به معروف

سلیمانی تشریح می‌کند: در خصوص برنامه‌های امر به معروف همراه کردن تمام مسئولین را در سطح بخش داشتیم و از آنان خواسته شد برگزاری جلسات شورای امر به معروف در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد. به همین جهت گروه تخصصی را در بخش ایجاد کردیم که آسیب‌های اجتماعی شهر و روستاها را شناسایی کرده و در راستای آن برنامه‌هایی را اجرایی کنند که همین اقدام موجب کاهش ۴۰ درصدی آسیب‌های اجتماعی بخش اسفرورین بوده است. همچنین استفاده در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از مشاورین استفاده کردیم.

وی تصریح می‌کند: یک گروه رزمی بسیج، یک گروه والیبال، گروه فوتسال تشکیل شد و برای کوهپیمایی هم گروهی ایجاد شد که برنامه‌های آمادگی جسمانی بسیج را در کنار سایر برنامه‌ها داشتند.

فرمانده حوزه مقاومت حضرت مهدی(عج) اسفرورین تصریح می‌کند: در راستای فعالیت‌های علمی برای دانش‌آموزانی که برای کنکور آماده می‌شدند مشاوره تحصیلی ارائه دادیم و از ظرفیت معلمان بازنشسته نیز برای افزایش سطح علمی و تحصیلی دانش‌آموزان استفاده کردیم.

جذب حداکثری در طرح جوانه‌های صالحین

وی با بیان اینکه بیشترین آمار جذب مربوط به طرح جوانه‌های صالحین بوده است، ادامه می‌دهد: در تابستان ۹۸ برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ۱۲ کلاس فرهنگی و ورزشی مختلف برگزار کردیم.

سلیمانی بیان می‌کند: بیشترین برنامه‌های جهادی در حوزه ساخت مسکن برای نیازمندان بوده است. با توجه به کرونا برنامه‌ها را به سمت برنامه‌های جهادی سوق دادیم. یک تیم تخصصی ۲۰ نفره در لرستان فعالیت کردند و در گروه تخصص‌های مختلف حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، شهر مهرگان با انواع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی روبه‌رو است به همین جهت فعالیت پایگاه‌های بسیج می‌تواند به کاهش این آسیب‌ها کمک شایانی کند و بانوان نیز این عرضه را خالی نکردند.

سودابه مهربان، فرمانده پایگاه حضرت رقیه(س) شهر مهرگان می‌گوید: این پایگاه سال ۹۸ به‌عنوان پایگاه اسوه انتخاب شد و این در حالی است که کمتر از یک سال از افتتاح آن می‌گذشت، در این مدت با فعالیت‌هایی که انجام شده بود توانست به درجه اسوگی برسد.

وی ادامه می‌دهد: پیش از افتتاح پایگاه با حمایت هیئت امنا در مسجد موسی بن جعفر(ع) مهرگان فعالیت داشتیم و توانستیم موفقیت‌های زیادی کسب کنیم، حلقه صالحین را تشکیل دادیم و موفق به جذب ۲۰۰ نیرو شدیم و پس از چند ماه پایگاه افتتاح شد.

فرمانده پایگاه حضرت رقیه(س) شهر مهرگان بیان می‌کند: پیش دبستانی و مهد مسجد را راه‌اندازی کردیم و با توجه به جمعیت اطراف مسجد استقبال خوبی صورت گرفت؛ سال پیش ۳۲ نفر در پیش‌دبستانی و بیش از ۲۰ کودک در مهد مسجد ثبت‌نام کردند.

شاخص‌ترین فعالیت پایگاه حضرت رقیه(س) تعامل با هیئت امنای مسجد است

وی با بیان اینکه شاخص‌ترین فعالیت ما تعامل ما با هیئت امنای مسجد است، اضافه می‌کند: در مسجد خیریه‌ای وجود دارد که با آن‌ها تعامل داریم که نیازمندان شناسایی شده توسط بسیج به خیریه معرفی می‌شوند، البته به ما نیز کمک‌هایی می‌شود و ما هم به خیریه کمک می‌کنیم.

مهربان عنوان می‌کند: پیش از کرونا هیئت هفتگی داشتیم و در آن به مباحث بصیرتی و مشاوره‌ای نیز پرداخته می‌شد ولی با توجه به کرونا هیئت هفتگی برگزار نمی‌شود.  مددجویانی که به خیریه مسجد مراجعه می‌کنند مشاوره آنان را در دستور کار قرار دادیم و برای آن‌ها کلاس مشاوره برگزار می‌کنیم.

وی می‌گوید: تنوع مختلف برنامه‌های پایگاه بسیج موجب جذب حداکثری شده است. قبل از کرونا مراسمات بسیج را در فضای باز برگزار می‌کردیم تا عموم مردم نیز از آن بهره ببرند.

برگزاری حلقه‌های صالحین در فضای مجازی

فرمانده پایگاه حضرت رقیه(س) شهر مهرگان تصریح می‌کند: ۸ حلقه صالحین در این پایگاه فعالیت داشتند که با توجه به شیوع کرونا این حلقه‌ها در حوزه قرآن، احکام و مسائل بصیرتی در فضای مجازی برگزار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در شرایط کرونا دوخت ماسک و غربالگری را انجام دادیم و این روند همچنان ادامه دارد. حوزه بسیج در محمدیه کارگاه تولید ماسک داشت و خانم‌ها طی ۲ ماه روزانه ۲۰۰۰ عدد ماسک می‌دوختند.

مهربان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پایگاه حضرت رقیه (س) در کمک‌های مومنانه حضور فعال داشت، خاطرنشان می‌کند: با توجه به وجود مرکز خیریه افراد بسیاری که به آن مراجعه می‌کنند اغلب دچار آسیب‌های اجتماعی هستند که اعتیاد و طلاق در صدر آن قرار دارد. ثبت‌نام پیش‌دبستانی برای مددجویان رایگان است و به این خانواده‌ها مشاوره رایگان ارائه می‌شود و مورد آسیب‌شناسی قرار می‌گیرند.

وی عنوان می‌کند: با توجه به اینکه عمده آسیب‌ها ناشی از بیکاری است خیریه با راه‌اندازی کارگاهی برای این افراد اشتغال ایجاد می‌کند و اگر آسیب ‌اجتماعی ناشی از اعتیاد باشد فرد مزبور را به کمپ ترک اعتیاد معرفی می‌کنیم.

فرمانده پایگاه حضرت رقیه(س) شهر مهرگان اعلام می‌کند: پیش از کرونا برای ۴۰ نفر اشتغال‌زایی داشتیم که لامپ‌هایی را مونتاژ می‌کردند ولی در شرایط کرونا کارگاهی را در مسجد برپا کردیم که در آن هفت نفر مشغول به کار شدند و پرهای بوقلمون را جداسازی می‌کنند. از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر در کارگاه مشغول به کار هستند اما تا زمانی که کار را بیاموزند از سوی موسسه خیریه به آن‌ها دستمزد داده می‌شود تا مورد تشویق قرار گیرند.

وی اضافه می‌کند: برخی از افراد نیز به شرکت‌های تولیدی معرفی می‌شوند برخی هم که نمی‌توانند راه دور بروند در کارگاه مشغول به کار می‌شوند.

مهربان یادآور می‌شود: تا ۲ هفته پیش پاک کردن زعفران به‌عنوان کار در منزل بود البته در بسیج برای فروش محصولاتی که توسط زنان در منازل تولید می‌شود نیز کمک می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، بسیج در زمان جنگ تحمیلی در جمع‌آوری اقلام برای رزمندگان نقش بسزایی داشت، با شیوع کرونا نیز دیدیم بسیج پای کار آمد و در صحنه حاضر شد، پایگاه‌ها و حوزه‌هایی که به‌عنوان نمونه معرفی شدند رمزشان در حل مشکلات و گرفتاری‌های مردم و خانواده است و به درستی به رسالت خود عمل می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha