• یکشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99082516975
  • خبرنگار : 50403

در جلسه امروز شورای شهر تبریز چه گذشت؟

پیمانکاران مجاب به تامین ایمنی کارگران شوند/ سرانه مطالعه در آذربایجان شرقی زیر ۲۰ دقیقه است

 پیمانکاران مجاب به تامین ایمنی کارگران شوند/ سرانه مطالعه در آذربایجان شرقی زیر ۲۰ دقیقه است

ایسنا/آذربایجان شرقی دویست و هفتمین جلسه‌ی رسمی علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز صبح امروز یکشنبه 25 آبان به ریاست شهرام دبیری و حضور شهردار تبریز و سایر اعضای شورا در عمارت شهرداری تبریز برگزار شد.

شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای این جلسه با اشاره به روز کتابخوانی و هفته کتاب اظهار کرد: اگر بتوانیم در ترویج کتابخوانی موفق عمل کنیم، می توانیم دانش و آگاهی مردم را بالا ببریم، این موضوع اهمیت زیادی دارد و به همین علت از مدیرکل محترم کتابخانه های عمومی استان دعوت کرده ایم تا در این جلسه حضور داشته باشند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در این هفته پویش کتابخوانی ملی راه اندازی شده است که قرار است تعدادی از صاحبان فکر، مردم را راهنمایی کنند تا از کدام کتاب استفاده کنند و لازم می‌دانم از فعالیت های حجت الاسلام حمیدی و همکارانشان در معاونت فرهنگی شهرداری تشکر کنم که اقدامات خوبی در این راستا انجام داده اند.

دبیری در ادامه‌ی سخنان خود با انتقاد از عدم اتخاذ تمهیدات لازم از سوی شهرداری در خصوص بحث ایمنی کار کارگران در خیابان ها گفت: در زمینه‌ی ایمنی فعالیت های خدماتی و عمرانی خوب عمل نکرده ایم و علیرغم اینکه بارها خواسته ایم نظام‌نامه ای در این خصوص تدوین و به پیمانکاران ابلاغ شود اما متاسفانه همچنان شاهد فوت کارگران عزیز هستیم.

وی تاکید کرد: چند وقت قبل از آقای شهردار خواستیم که در این خصوص گزارش ارائه دهند اما همچنان گزارشی داده نشده است. مردم ما باید در محیط امن زندگی کنند. خطر همیشه در کمین کارگران فضای سبز و پاکبانان عزیز و زحمتکش است.

رئیس شورای شهر تبریز ضمن تسلیت فوت یکی از پاکبانان تبریزی با تاکید بر اینکه کارگران سزاوار محافظت هستند، اضافه کرد: باید در این خصوص اقدامات جدی صورت گیرد و نتایج را به صورت عملی لمس کنیم و اگر نیاز است ماشین آلات جدید بخریم و به کارگران آموزش دهیم و پیمانکاران مجاب به تامین ایمنی کارگران شوند.

وی با اشاره به شیوع کرونا در جهان گفت: بیشترین آمار فوت شده ها در آمریکا، برزیل و هلند است . ۳۷ میلیون نفر در دنیا از کرونا بهبود یافته اند و بیش از یک میلیون نفر نیز فوت کرده‌اند.

دبیری با بیان اینکه ایران رتبه چهاردهم شیوع و مرگ‌و میر کرونا را در جهان داراست، ادامه داد: آمار ابتلا در ایران فزاینده و شیب ابتلا تند است و در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ بیمار بستری در استان وجود دارد. امروز ۷۰ درصد بیمارستان های شهرستان ها به کرونا اختصاص یافته که باید ۲۰ درصد می‌بود.

دبیری تاکید کرد: تقریباً یک دهم آمار فوتی کرونا در کشور مربوط به آذربایجان شرقی است.

تا کی باید شاهد فوت کارگران باشیم؟

فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز نیز در خصوص ایمنی کارگران گفت: تا کی باید شاهد فوت کارگران باشیم؟ همیشه در این خصوص صحبت می کنیم اما نتیجه ای نمی بینیم. باید مشخص شود که کوتاهی از سمت چه کسی است. کارگران به ما گلایه می‌کنند که دفعه‌ی بعد نوبت کدام نفر است که بمیرد؟!

در ادامه دستور اول جلسه که به «گزارش مدیرکل کتابخانه های عمومی اسـتان آذربایجان شـرقی و گزارش حجت الاسلام والمسـلمین حمیـدی معاون فرهنگی، اجتماعی شـهرداری کلانشهر تبریز» اختصاص داشت، مورد بررسی قرار گرفت.

به ایجاد بیش از 60 کتابخانه در تبریز نیاز داریم

شهرام خدایی مدیر کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی با بیان اینکه شعار امسال ما در هفته کتاب، «حال خوش خواندن» است، گفت: متأسفانه این روز ها بخاطر گسترش شیوع ویروس کرونا، حال خوش در سطح جامعه جاری نیست  و حال خوش زمانی جاری می شود که جامعه در حالت نرمال باشد اما اهمیت فرهنگ و موضوعات فرهنگی در این ایام کمرنگ می شود و حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی نیز از این قضیه مستثنی نیست.

وی ادامه داد: انتظار ما این بود بعد از تدوین سند چشم انداز 20 ساله، هر سال تعداد کتابخانه ها را زیاد کنیم. اما مشکلات اقتصادی و تحریم ها باعث شد پروژه ها کند حرکت کند و لذا تلاش کردیم از طریق خیّرین اقدام کنیم.

وی گفت: ۱۱۵ کتابخانه نهادی و ۳۳ کتابخانه مشارکتی در استان وجود دار که توسط  نهاد کتابخانه ها و سازمان های مختلف اداره می‌شود.

مدیر کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی ادامه داد: بیش از ۳ میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌ها وجود دارد و در حال حاضر عضویت و تمدید عضویت در کتابخانه ها به دلیل شیوع کرونا رایگان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر باید به‌ازای هر ۱۰۰ نفر ۸ مترمربع فضای کتابخانه‌ای در کشور وجود می‌داشت اما متاسفانه این سرانه هم اکنون ۲ متر و ۲۲ سانتی متر است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ضمن قدردانی از خدمات شورای شهر و شهرداری در بحث احداث کتابخانه، گفت: با این همه بعضی از کتابخانه های نیازمند بازنگری هستند و الان به وجود بیش از 60 کتابخانه در تبریز نیاز داریم، کتابخانه ها باید طوری باشد که پاسخگوی تمامی نسل ها باشد.

وی ادامه داد: پروفسور سعادت‌جو در منطقه مارالان کتابخانه احداث می‌کند و ۵۰ درصد پروژه انجام شده است، او می گوید چون در کودکی جایی برای درس خواندن نداشته، همیشه آرزو می‌کرد کتابخانه درست کند، ما باید این فرهنگ را توسعه دهیم.

کتابخانه های مجازی توسعه یابد

غلامحسین مسعودی ریحان، خزانه دار شورای شهر تبریز نیز در ادامه این جلسه گفت: ابتدا لازم می دانم آزادی خاک اسلام و قره باغ را به مردم آذربایجان تبریک بگویم و از نماینده محترم ولی فقیه در استان تشکر می‌کنم که در این موضوع سنگ تمام گذاشتند و بیانیه شان بسیار تاثیر گذار بود

وی ادامه داد: از آقای خدایی تشکر می کنم که در توسعه‌ی فیزیکی کتابخانه های استان زحمات زیادی کشیده است. اما کرونا به ما نشان داد که باید نگرش مان را عوض کنیم و اکنون که  کتابخانه ها تعطیل شده است، اگر کتابخانه های مجازی توسعه یابد، مردم می‌توانند در هر مکان و زمان می مطالعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما همواره در مسئله‌ی توسعه‌ی فیزیکی کتابخانه ها هزینه می‌کنیم اما اصل قضیه این است که کتابخوانی مهمتر از وجود کتابخانه است، چون که هدف اصلی ما توسعه‌ی کتابخوانی است و آقای خدایی بهتر بود توضیح می‌دادند در حوزه‌ی کتابخانه مجازی و توسعه‌ی میزان کتابخوانی چه اقدامی کرده اند.

بابایی اقدم دیگر عضو شورای شهر تبریز در ادامه گفت: بهتر بود آقای خدایی در خصوص مکان کتابخانه‌های شهر نیز توضیح می‌دادند که در کدام نقطه از شهر کتابخانه وجود دارد.

رئیس کمیسیون معمای و شهرسازی شورای شهر تبریز ادامه داد: از احداث کتابخانه در ملازینال و قبرستان ستارخان تشکر می کنم اما لازم است در سایر محلات الحاقی  شهرمان نیز  که تعداد ساکنین در این مناطق زیاد است، کتابخانه احداث شود از جمله در خلجان که اهالی شان درخواست ایجاد کتابخانه می‌کنند.

علی آجودان زاده، نایب رئیس شورای شهر تبریز نیز در سخنانی کوتاه خواستار ارائه توضیحات در خصوص میزن سرانه مطالعه در استان شد

ما کتابداری می کنیم تا کتابخوانی

شهین باهر، شهردار کلانشهر تبریز طی سخنانی گفت: اینکه ما در حوزه‌ی کتاب چه کار باید کنیم مهم است و باید اولویت بندی کنیم.

وی ادامه داد: ما کتابداری می کنیم تا کتابخوانی و گاها کتابخانه ها پر از کتاب هستند اما باید ببینیم در خصوص فراهم کردن زمینه برای کتابخوانی چه کار کرده ایم. پروفسور سعادتجو به این علت در یک محل محروم کتابخانه ایجاد می‌کند که می‌داند درآن محل فضایی برای کتابخوانی نبود.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: در مناطق محروم فضایی برای خواندن کتاب در خانه ها فراهم نیست لذا باید در این مناطق محروم قرائت خانه و کتابخانه احداث شود و ما تلاش می‌کنیم کتابخانه ها را در این محلات توسعه دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر شهردرای تبریز 12 ملک را برای خیّرین کتابخانه ساز آماده کرده است ما پروانه و ملک را رایگان می‌دهیم و اراده داریم برای کتاب و کتابخوانی خدمات دهیم اما خیّرین می خواهند از ضوابط خارج شوند در حالیکه ما فقط پولمان را خیرات می‌کنیم ولی ضوابط را خیرات نخواهیم کرد.

شهین باهر یادآور شد: در تمامی پارکهای محله ای ایجاد شده در مناطق مرحوم، قسمتی را برای ایجاد کتابخانه در نظر گرفته ایم و خیّران می توانند ملک را تحویل بگیرند و کتابخانه احداث کنند.

شهردار تبریز تاکید کرد: وظایف شهرداری بیشتر در حوزه خدماتی است و شهرداری تنها می تواند به کتابخانه ها کمک کند و بحث کتابخوانی بودجه دولتی دارد اما گاها انتظارات از شهرداری آنچنان بالا می رود که سایر نهاد ها کم کاری می کنند.

ایجاد ایستگاه های مطالعه در مجتمع های مسکونی و پارک ها

در ادامه حجت الاسلام حمیـدی، معاون فرهنگی، اجتماعی شـهرداری کلانشهر تبریز در خصوص عملکرد این معاونت در حوزه‌ی کتابخوانی توضیحاتی ارائه داد و گفت: در ابتدای سال بخاطر شیوع کرونا سعی کردیم شیوه های خود را تغییر دهیم و به سوی فضای مجازی حرکت کنیم و از اوایل سال ۳۹ مسابقه کتابخوانی را در فضای مجازی برگزار کردیم. 

وی با بیان اینکه بالای ۱۰۰ هزار نفر در فضای مجازی مخاطب جذب کرده ایم، ادامه داد: فیلم هایی در خصوص تشویق مردم به مطالعه توسط هنرمندان تهیه و در فضای مجازی نشر داده ایم و حدود 473 عنوان کتاب در فضای مجازی به مخاطبان معرفی شده است و در فرهنگسراها نیز خدماتی برای تمامی افراد ازجمله زنان بی‌سواد ارائه داده ایم.

حمیدی با اشاره به اینکه پروژه‌ی کتابخانه مقبره الشعرا تا یک ماه آینده رو به اتمام است، افزود: یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه ترویج کتابخوانی ایجاد ایستگاه های مطالعه در مجتمع های مسکونی و پارک ها است.

سرانه مطالعه در آذربایجان شرقی زیر ۲۰ دقیقه است

در ادامه این جلسه خدایی در پاسخ به مسائل مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر گفت: در بحث کتابخوانی دیجیتال که در دنیا مطرح است مشکلی که وجود دارد عبارت است از بحث کپی رایت و به این علت کتابخوانی دیجیتال میسر نمی شود و فعلا این پروژه ابتر مانده است. 

وی ادامه داد: در مورد شهرستان خلجان یک نفر خیّر پای کار آمد ولی دوباره پشیمان شد چون که گاها خیّرین می‌خواهند خودشان مکان را انتخاب کنند.

خدایی در خصوص سرانه مطالعه کتاب در ایران نیز گفت:سرانه مطالعه در طول شبانه روز ۲۵ دقیقه و در استان ما این میزان زیر ۲۰ دقیقه است.

در ادامه شهردار تبریز در خصوص فوت پاکبان شهرداری منطقه 6 که در اثر سانحه رانندگی فوت کرده است، گفت: فوت این پاک بان عزیز را تسلیت می گویم، شهروندان ما باید بدانند که خلوت بودن خیابان ها فرصتی برای رانندگی با سرعت بالای 120 کیلومتر در ساعت نیست.

علیرضا اصغری مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تبریز نیز ضمن تسلیت فوت پاکبان تبریزی گفت: ما اصلا بی تفاوت نیستیم و گویا یکی از اعضای خانواده ما فوت کرده است و از اولین لحظات در محل حادثه حاضر شدیم، جی پی اس ماشین شهرداری نشان می‌داد که آن محل قبلا تمیز شده بود و نیازی به تمیزکاری مجدد نداشت. ولی ما قصد توجیه این موضوع را نداریم و همانطور که عرض کردم گویا یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده ایم.

وی ادامه داد: در خصوص بحث آموزش، توسط پلیس راهور استان کلاس های آموزشی برگزار می کنیم و توسط سازمان فنی حرفه ای نیز کلاس آموزشی برای پاکبانان برگزار کرده و به هرپاکبان کارت مهارت داده ایم.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: در تاریخ 25 مهر 97 نامه ای به پیمانکاران و معاونت های خدمات مناطق دادیم که به هیچ عنوان نباید در محله‌ای پرخطر از پاکبانان استفاده کنند و تاکید کردیم وسایل ایمنی در اختیارشان قرار دهند.

دبیری در واکنش به گزارش مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری گفت: من قانع نشدم و از آقای تقی‌پور می‌خواهم در کمیسیون خدمات جلسه ای برگزار کرده و بررسی کنند که پیمانکاران چقدر وسایل ایمنی در اختیار دارند و استفاده می‌کنند به هرحال باید اقدامات عملی کنیم تا دیگر شاهد این حوادث تلخ نشویم.

عبداله تقیپور دیگر عضو شورای شهر تبریز با انتقاد شدید از عملکرد شورای شهر تبریز در خصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: چرا تصمیم مهم اتخاذ نمی شود؟ من نماینده مردم هستم.مگر جان مردم مهم نیست.دنبال چه هستیم؟ لایحه ها را کنار بگذاریم ما در جایگاه پارلمان محلی باید تصمیم بگیریم و این زنجیره را قطع کنیم. اگر ما تصمیم نگیریم چه کسی تصمیم می‌گیرد. جان انسان مهمتر از لوایح است.

محمد حسن اسوتچی نیز در رابطه حادثه فوت پاکبان تبریزی گفت: این موضوع برمی‌گردد به اینکه شورای شهر نظارت لازم را انجام نمی دهد. اگر به پیمانکاران بخش نامه ابلاغ شده، چرا برای پیگیری اجرای این بخش نامه نظارت نشده است؟

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر چند نفر از کارگران عزیز فوت کرده اند؟ وقتی‌که شورا نظارت نکند، آقای اصغری هم می‌گوید طبق جی پی اس ماشین، آن محل نیازی به تمیزکردن نداشت.

بابایی اقدم نیز در واکنش به صحبت های اصغری گفت: چه معنی دارد مکانی که تمیز شده است، دوباره تمیز شود؟ شفاف صحبت کنید. اگر فرد مقصر است بگویید و  اگر ضارب مقصر است بگویید. 

مسعودی ریحان نیز در این خصوص گفت: باید  قرارداد پیمانکارانی که به وظایف خود عمل نمیکنند، فسخ شود تا برای دیگران نیز عبرت باشد.

وی ادامه داد: تمام کارها را به پیمانکار می سپارند و باید با پیمانکاری که پاکبان عزیز در آن منطقه فوت کرده است، برخورد شود.

تاکنون هشت دستگاه جارو خریداری شده است

در ادامه محمدرضا قربانیان، معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز نیز گفت: تاکنون هشت دستگاه جارو خریداری شده است و سعی کرده ایم کمتر از کارگران استفاده کنیم 

وی ادامه داد: همچنین 13 دستگاه نمک پاش داشتیم که قرار است دو دستگاه جدید نیز خریداری کنیم و تعداد 27 دستگاه برف‌روب نیز در اختیار داریم و آقای شهردار دستور داده اند تا برای هر منطقه دو دستگاه خریداری شود.

در نهایت دبیری تاکید کرد: این موضوع بسیار با اهمیت است و باید تا دو هفته دیگر اقداماتی انجام می شود و در صحن شورا توضیح داده شود.

دستور دوم جلسه تحت عنوان «لایحه شماره 34039/93 مورخ 1399/06/12 شـهرداری تبریز درخصوص صـدور مجوز قانونی جهت انجام توافق و مصالحه شـهرداری تبریز با آقای محمـد وکیلی و پرداخت به تصـرفات و اعیانی های ملک قولنامه ای وی به لحاظ واقع شدن در مسیرگشایی» بررسی و با رای اعضای شورا تصویب شد.

دستور سوم جلسه نیز که عبارت بود از «لایحه شماره 14793/93 مورخ 1399/03/26 شهرداری تبریز درخصوص کمک مالی به مبلغ 50 میلیون تومان به جانباز 70 درصد شیمیایی» که با رای اعضای شورا تصویب شد.

دستور چهارم جلسه به «لایحه شـماره41669/93 مورخ 1399/07/   10شـهرداری تـبریز در خصوص درخواست تجویز انجـام توافق و مصالحه برای افزایش سهم مالک از 28 درصد به 30 درصد در سه دانگ پلاک ثبتی 2468 و 2468/1 بخش یک تبریز» اختصاص داشت که با احتساب پیشنهادات مطرح شده با رای اعضای شورا تصویب شد.

در پایان جلسه امروز شورای شهر تبریز، با رأی اعضای شورا لایحه‌ی دو فوریت در خصوص خرید ماسک به مبلغ یک میلیارد تومان و توزیع در سطح شهر با رای اعضای شورا تصویب شد. این مبلغ از محل مصوبه‌ی قبلی در خصوص کمک 10 میلیاردی شورا و شهرداری به مبارزه با کرونا تامین خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha