• سه‌شنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99081308406
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی آبادان:

برای کنترل کرونا، استفاده از یک روش مداخله به تنهایی ایده‌آل نیست

برای کنترل کرونا، استفاده از یک روش مداخله به تنهایی ایده‌آل نیست

ایسنا/اصفهان یک پزشک گفت: بیشترین بهره از کار اساتید ریاضی و آمارگیری ها، در شرایط حال حاضر را پزشکان و دانشگاه های علوم پزشکی می برند.

دکتر تراب پور از دانشگاه علوم پزشکی آبادان شامگاه (دوشنبه- ۱۲ آبان) در سمینار «مدل سازی ریاضی و تحقیقات آماری در جهت پیش بینی و پیشگیری ویروس کرونا با عامل های کنترل کننده فاصله اجتماعی و ماسک» که به همت انجمن علمی آمار دانشگاه کاشان برگزار شد، با تاکید براینکه بیشترین بهره را از کار اساتید ریاضی و آمارگیری ها، در شرایط حال حاضر پزشکان و دانشگاه های علوم پزشکی می برند، اظهار کرد: کاربرد آمارهای ارائه شده در بیماری کووید ۱۹، کمک بسیار بزرگی برای پزشکان و محققان است.

وی در خصوص آخرین وضعیت آماری بیماری کووید ۱۹، گفت: تاکنون بالغ بر۴۷ میلیون مبتلا و یک میلیون و ۲۰۷ تکلیفشان مورد مرگ در اثر این بیماری گزارش شده است که ۳۳ میلیون نفر از مبتلایان بهبود یافته اند.

این عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه فوتی های ناشی از این بیماری و افراد بهبودیافته در دسته کلوز کیس (مورد هایی که تکلیف آنها مشخص شده) و افراد درگیر بیماری اکتیو کیس (نمونه های فعال) بیماری هستند.

به گفته تراب پور پربیمارترین کشور دنیا در حال حاضر امریکا است و ایران نیز با تعداد بالای مبتلایان و مرگ و میرها در رده ۱۴ جهان قرار گرفته است که این آمارها بر اساس اعلام وزارت بهداشت هر کشوری به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: از مجموع کسانی که فوت شده و یا بهبود یافته اند، با مرگ ۳۵ هزار ۷۳۸ نفر، ۷ درصد فوت ثبت شده و ۴۹۱ هزار و ۲۷۴ نفر که معادل ۹۳ درصد است بهبود یافته اند و این آمارگیری و درصد بندی مشخص می کند که چه درصدی از مبتلایان امکان مرگ دارند.

۵ درصد مبتلایان نوع وخیم بیماری را می گیرند

این پزشک ادامه داد: همچنین براساس آمار نمونه های فعال بیماری، ۹۵ درصد مبتلا به نوع خفیف بیماری شده اند و ۵ درصد وضعیت وخیم دارند.

تراب پور با تاکید براینکه از اسفندماه تاکنون روند بیماری در کشور صعودی است، تصریح کرد: وضعیت بیماری در حال حاضر با زمان اول انتشار بیماری بر اساس نمودارها و آمارها قابل مقایسه نیست و این بالا رفتن کیس های جدید در کشور بخشی ناشی از آزمایشات جدید بوده که مزیتی برای ما محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار روزانه مرگ در کشور بسیار نگران کننده است، علت آن را بخشی به علت تغییرات موارد جدید بیماری و بخشی به دلیل توانمندی های سیستم درمان در اوایل شدت گرفتن ویروس در کشور اعلام کرد و گفت: این اواخر با شدت گرفتن بیماری و خستگی کادر درمان تعداد موارد مرگ و میر نیز افزایش یافته است.

به گفته تراب پور بر اساس آخرین آمار روز دوشنبه-۱۲ آبان، رکورد ۴۴۰ نفر فوت شده در کشور ثبت شد که بسیار نگران کننده است.

وی افزود: این آمار اطلاعات باعث می شود روش های پیشگیری و کم کردن بیماری را پیدا کنیم.

این پزشک با بیان اینکه در مورد بیماری های عفونی سه راه انتقال وجود دارد| توضیح داد: یک روش هوابرد است که در آن ویروس، قارچ و باکتری از هوا انتقال می یابد و برد طولانی دارد و تا کیلومترها می تواند وجود داشته باشد. ذرات این انتقال کوچک است و آب ندارند.

تراب پور افزود: گروه دوم از طریق قطرات منتقل می شوند که محتوای آن آب است و چون وزن و قطر بیشتری دارند، برد زیادی ندارند و زود رسوب می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا محققان ژاپنی اعلام کردند که این گروه نیز به دو دسته تقسیم می شوند که یکی مدت بیشتری در هوا باقی می ماند که این ذرات ریز از این نوع هستند و در ماه های اخیر عامل انتقال شده است.

بیماری های قلبی، راس ریزفاکتورهای خطر کووید ۱۹

این پزشک در خصوص نوع سوم ذرات گفت: نوع سوم نیاز است فرد تماس نزدیک داشته باشد که کرونا از نوع دوم است و برد حداکثر دو متر و و مدت ماندگاری آن در هوا بیست دقیقه است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی آبادان تاکید کرد: در خصوص این بیماری عوامل خطری وجود دارد که فوت افراد را بالا برده و در راس آن بیماران زمینه ای قلبی عروقی و بعد دیابت و سرطان ها و چاقی قرار دارد که البته فاکتور سن نیز بسیار مهم است و اگر کسی چند مورد از این ریزفاکتورها را داشته باشد، بیماری برایش بسیار خطرناک است.

وی افزود: این آمار و ارقام ریاضی و درصد و آمارگیری ها کمک می کند، روش های پیشگیری را اتخاذ کنیم. برای اینکه چه کنیم پیشگیری کنیم، مطالعات آماری نشان می دهد که استفاده از یک روش مداخله به تنهایی ایده آل نیست. به این معنی که رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، عدم لمس صورت، قرنطینه، داشتن تهویه، رعایت بهداشت و ... هم به صورت مسئولیت های فردی و هم مسئولیت های مشترک باید توامان رعایت شود که به دلیل اینکه هر لایه دارای نواقصی است استفاده از چنیدین لایه موفقیت آمیز خواهد بود.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha