• شنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99081005755
  • خبرنگار : 50378

قائم مقام انجمن خوشنویسان خراسان رضوی:

نبود قوانین در حوزه فرهنگ بر پیکره هنر ضربه وارد کرده است

نبود قوانین در حوزه فرهنگ بر پیکره هنر ضربه وارد کرده است

ایسنا/خراسان رضوی قائم مقام انجمن خوشنویسان خراسان رضوی گفت: به عقیده من مجلس باید قوانینی را به تصویب برساند که وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی به عنوان متولی کلیه مسائل فرهنگی و هنری کشور را تحت نظارت خود داشته باشد.

حسین قائمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به اینکه فضا و وضعیت هنری کشور و استان به سمتی می رود که وزارت ارشاد به عنوان متولی فرهنگ و هنر در کشور از اهداف وزراتخانه فاصله گرفته و به این دلیل است که توان مالی و اجرایی‌اش ضعیف شده، به عقیده من اما دستگاه‌های دیگر به خاطر پول بیشتری که هزینه می‌کنند کم‌ کم هنر را به سمتی می‌برند که خودشان می‌خواهند، نه آن چیزی که مد نظر وزارت ارشاد است.

وی افزود: این دستگاه‌ها هنرمندانی را که تنها مد نظرشان است درک می‌کنند و بیشتر به هنرمندانی که به لحاظ فکری و عقیدتی به این نهادها نزدیک هستند بها می‌دهند و اینجاست که هنرمندان متعهدتر زمانی که بخواهند در راستای قانون با وزارت ارشاد بیشتر همکاری داشته باشند از جایگاهشان فاصله می‌گیرند. 

عضو هیأت مدیره انجمن هنرهای تجسمی استان ادامه داد: اگر بخواهم در خصوص این امر مثالی بزنم باید بگویم در مشهد ما طرحی را برای فردوسی ره‌اندازی کردیم و در فراخوانی هنرمندان را برای انجام این کار دعوت کردیم، جوایز در نظر گرفته شده برای برگزیدگان این فراخوان نیز به اندازه توانایی ما بود اما شهرداری بلافاصله طرحی شبیه به طرح ما ارائه کرده و فرخوان داد با این تفاوت که جوایز برگزیدگان آن مبالغ بالایی را شامل می‌شد، این اتفاق باعث می‌شود تا هنرمندانی که بیشتر با سلیقه این ارگان هم‌خوانی دارند به عنوان برگزیده انتخاب شوند و ادراه ارشاد نیز نمی‌تواند دخالتی در این امر داشته باشد؛ چراکه این طرح مربوط به شهرداری است.

قائمی ابراز کرد: به عقیده من اما رخداد چنین اتفاقی ضعف مجلس شورای اسلامی را می‌رساند؛ چراکه مجلس باید قانونی را تصویب کند که  وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی به عنوان متولی اموری فرهنگی و هنری تمام مسائل فرهنگی و هنری کشور را زیر مجموعه خود داشته باشد. 

وی ادامه داد: حرف من این است که تمام دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که قصد دارند فعالیتی فرهنگی و هنری انجام دهند باید یک نماینده از ارشاد را به عنوان ناظر و مسئول اصلی متولی هنر بپذیرند و این مسئول باید کار نظارت و مدیریت امر هنری و فرهنگی را بر عهده داشته باشد.

قائم مقام انجمن خوشنویسان خراسان رضوی گفت: برای مثال ارگ شهرداری، آستان قدس رضوی، حوزه هنری و ... می‌خواهند برنامه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر اجرا کنند ایرادی ندارد، اما این امر باید تحت نظارت ارشاد انجام گیرد؛ چرا زمانی که قرار است مدرسه‌ای یا دانشگاهی تاسیس شود مجوزهای لازم برای این کار باید توسط ارگان مربوطه صادر شود اما این اتفاق در هنر و فرهنگ کشور رخ نمی‌دهد؟

قائمی تشریح کرد: هر دستگاه و ارگانی در حال حاضر می‌تواند برای خود برنامه‌ فرهنگی و هنری برگزار کند و تصمیمات را تنها در حوزه دستگاه خود بگیرد و وزرات ارشاد به عنوان متولی فرهنگ و هنر در این کشور هیچ کاره به حساب می‌آید که این اتفاق باعث چند دستگی و بی‌انگیزگی هنرمندان شده است.

وی خاطرنشان کرد: به عقیده من یک قانون مصوب در این حوزه باید باشد که ادارات و دستگاه‌ها را ملزم می‌کند از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی تبعیت کنند. برای مثال در استان خراسان عدم حضور مدیر کل ارشاد و فرهنگ اسلامی در برخی از تصمیم‌گیری‌های هنری و فرهنگی استان به دلیل ضعف‌های مالی است.   

عضو هیأت مدیره انجمن هنرهای تجسمی استان اضافه کرد: من به عنوان یکی از اعضاء انجمن خوشنویسان و انجمن هنرهای تجسمی استان خراسان رضوی می‌بینم که وضعیت هنر در برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری که از طریق این دو انجمن برگزار می‌شود در حال تغییر و رخداد آن‌ها در حال کم رنگ شدن است، این در صورتی است که برگزاری برنامه‌ها توسط ارگان‌های دیگر پررنگ شده و این اتفاقات باید به طریقی به گوش مسئولین مربوطه این امر رسانده شود.

قائمی ادامه داد: به واسطه این مسأله تصمیم گرفتیم تا این اتفاق را از طریق رسانه‌ها منعکس و بازگو کنیم تا شاید مسئولین متوجه امر شده و تغییری در این حوزه رخ دهد و شاید نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با اطلاع از این امر کاری انجام دهند و مانند دیگر حوزه‌ها نیز فکری برای فرهنگ و هنر این کشور کنند.

وی تصریح کرد: اگر حرف من در این خصوص اشتباه است باید مسئولین دلیل منطقی بیاورند، چرا وزارت ارشاد مانند وزارت علوم نمی‌تواند بر مراکز آموزش هنر که در کشور و استان تاسیس می‌شود نظارت داشته باشد؟ این اتفاق اما به عقیده من به دلیل عدم پیگیری مسئولین مربوطه و نبود قانون درست در این زمینه بوده که باعث ضربه بر پیکره هنر شده است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha