• دوشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 99072115523
  • خبرنگار : 71635

وزیر بهداشت عنوان کرد

کرونا چالشی بزرگ برای سیاستگذاران و کارکنان سلامت/نقش WHO در مبارزه با این بیماری

کرونا چالشی بزرگ برای سیاستگذاران و کارکنان سلامت/نقش WHO در مبارزه با این بیماری

وزیر بهداشت با انتقاد از اقدامات تهدیدکننده و یکجانبه در مهار کرونا، گفت: این اقدامات نه تنها می‌تواند مانع از انجلم مداخلات موثر در مبارزه با کرونا شود بلکه به طور ملی مانع از دسترسی ما به اهداف جهانی و تعهد منطقه‌ای در زمینه‌ی پوشش همگانی سلامت شود.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در شصت و هفتمین اجلاس نشست منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به عنوان اولین سخنران گفت: بسیار خوشحالم که شصت و هفتمین اجلاس کمیته منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در منطقه‌ مدیترانه شرقی را افتتاح نمایم. اولین اجلاس مجازی کمیته منطقه‌ای به دلیل شیوع بی‌سابقه و افزایش پاندمی کووید-19 در حال برگزاری است. آماده شدن برای این اجلاس از جهاتی بسیاری استثنایی بود، که سرانجام ما به این مرحله از برگزاری رسیدیم. مطمئن هستم مانند من، همه شما مشتاقانه منتظر شرکت در بحث های پربار این اجلاس هستید که طی دو روز آینده برگزار می شود.

وی در ادامه سخنرانی خود افزود: برای من بسیار مایه خرسندی بود که سال گذشته ریاست شصت و ششمین اجلاس منطقه ای در تهران، توسط جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشتم. در آن اجلاس در زمینه موضوعات فنی مهم سلامت که دارای اهمیت خاص در منطقه بودند نظیر اجرای چارچوب پایان دادن به مرگ‌های قابل پیشگیری نوزادان، کودکان و نوجوانان، بهبود سلامت و توسعه، تقویت پرسنل پرستاری برای پیشبرد پوشش همگانی سلامت در منطقه مدیترانه شرقی و معرفی چارچوب عمل استراتژیک برای بخش بیمارستان به صورت پرباری مورد بحث قرار گرفت. 

کرونا چالشی بزرگ برای سیاستگذاران و کارکنان حوزه سلامت

وزیر بهداشت افزود: موضوعات مورد بحث در اجلاس نشان‌گر آگاهی قوی ما از این واقعیت بود که سلامت شهروندان هر کشوری منبع اصلی قدرت و پیش نیاز پیشرفت و توسعه می‌باشد. به طور غیر منتظره‌ای، شرایط امسال غیرعادی شد. از همان زمانی که تلاش خود را برای پاسخگویی به این بیماری همه‌گیر متمرکز نمودیم قصد نداشتیم ارائه خدمات ضروری سلامت، آموزش، تغذیه و معیشت مردم را به خطر بیندازیم. این بیماری یک چالش نسبتا بزرگ برای سیاستگذاران و کارکنان حوزه سلامت ایجاد کرد.

وی با اشاره به عوارض شیوع کرونا، اظهار کرد: پاندمی کووید-19 به شدت منطقه ما را فرا گرفت و درس های زیادی برای آموختن در سطح ملی، منطقه ای و جهانی را ارائه داد. رهبری، همبستگی، رویکرد "کل دولت، کل جامعه"، به کارگیری افراد جامعه، همکاری‌های بین بخشی، مداخلات مبتنی بر شواهد و هماهنگی در بین کشورها، ابزارهای لازم برای مدیریت پاندمی کووید-19 است. علاوه بر این ما باید زیرساخت‌ها در حوزه فن‌آوری اطلاعات را تقویت کنیم که داده های قابل اعتمادتر، و همچنین پزشکی از راه دور و آموزش از راه دور را در دوره جدید ارائه دهیم. اقدامات تهدید کننده یکجانبه، نه تنها می تواند مانع از انجام مداخلات موثر در مبارزه با این بیماری همه گیر شده بلکه به طور کلی مانع از دسترسی ما به اهداف جهانی و تعهد منطقه ای در زمینه پوشش همگانی سلامت گردد.

نقش WHO در هماهنگی برای مبارزه و مدیریت بیماری کرونا

وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت نقش اصلی را در هماهنگی جهانی برای مبارزه و مدیریت این بیماری بر عهده دارد. من از همه کشورهای عضو و سازمان های بین المللی درخواست دارم که از رهبری سازمان جهانی بهداشت حمایت قاطع داشته باشند. از نقش رهبری و تعهد زیاد برادرمان دکتر احمد المنظری، مدیر منطقه مدیترانه شرقی و کمک های همیشگی ایشان قدردانی می نمایم. 

نمکی در خاتمه، گفت: من در اجلاس کمیته منطقه ای سال گذشته، روحیه همکاری و همبستگی را به طور جدی شاهد بودم. اطمینان دارم این موضوع تحت ریاست دکتر هالا زاید، وزیر محترم بهداشت و جمعیت مصر که قبل از اجلاس توسط وزرای بهداشت کشورهای عضو انتخاب شده اند، ادامه خواهد یافت. در آخر مایلم از اعضای کمیته فرعی که طی سال جاری چندین بار تشکیل جلسه دادند و راهنمایی هایی لازم در مورد برگزاری شصت و هفتمین نشست منطقه ای که از ماهیت ویژه ای برخوردار خواهد بود و همچنین در مورد دستور کار فنی این نشست تصمیم گیری نمودند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

گفتنی است؛ افتتاحیه رسمی شصت و هفتمین نشست منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت توسط دکتر سعید نمکی - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و رییس شصت و ششمین اجلاس نشست منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha