• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99071511236
  • خبرنگار : 71626

«دو گام در شناخت ویتگنشتاین»

«دو گام در شناخت ویتگنشتاین»

نشست نقد و بررسی کتاب‌های «تحقیقات فلسفی» و «رساله منطقی ـ فلسفی» نوشته لودویگ ویتگنشتاین با ترجمه‌ مالک حسینی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، نشست «دو گام در شناخت ویتگنشتاین» در روز سه‌شنبه (۲۲ مهرماه) ساعت ۱۶ با حضور مینو حجت، علی‌اکبر احمدی‌افرمجانی، حسین واله و مالک حسینی به صورت مجازی توسط موسسه فرهنگی شهر کتاب و با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter  و IRIP.ac.ir به طور مستقیم پیگیری کنند.

در خبر برگزاری این نشست آمده است: به‌تازگی دو کتاب «تحقیقات فلسفی» و «رساله منطقی ـ فلسفی» نوشته ویتگنشتاین با ترجمه‌ مالک حسینی و سه‌زبانه‌ فارسی، آلمانی و انگلیسی توسط نشر هرمس و نشر کرگدن منتشر شده است.

تحقیقات فلسفی، که همچون نخستین کتاب نویسنده‌اش، یعنی رساله‌ منطقی ـ فلسفی، از آثار کلاسیک فلسفه به حساب می‌آید، حاصل سال‌ها تأمل ویتگنشتاین و چکیده‌ نکته‌های فراوانی است که او طی سال‌های منتهی به ۱۹۴۶ در دفترهای متعدد نگاشته بود. این کتاب که در ۱۹۵۳ یعنی دو سال پس از مرگ نویسنده منتشر شد، متشکل از ۶۹۳ «نکته» است و به موضوعات و مفاهیم متعددی می‌پردازد که نه فقط در فلسفه نفوذ بسیار یافته‌اند، بلکه در حوزه‌های دیگری چون جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و هنر نیز تأثیر فراوان گذاشته‌اند. به نظر برخی، تحقیقات فلسفی پس از نقد عقل محض کانت مهم‌ترین کتاب فلسفی است.

رساله‌ منطقی ـ فلسفی، که از آثار کلاسیک فلسفه به حساب می‌آید، نخستین کتاب لودویگ ویتگنشتاین، فیلسوف اتریشی ـ انگلیسی، است؛ او این کتاب را طی جنگ جهانی اول و بعضاً در خط مقدم نبرد نوشت و در ۱۹۱۸ کامل کرد و در ۱۹۲۱ با کمک برتراند راسل موفق به انتشارش شد. این اثر متشکل از هفت گزاره‌ اصلی است و گزاره‌هایی فرعی و فرعی‌تر که در توضیح آن‌ها می‌آیند، جز گزاره‌ هفتم که هیچ توضیحی ندارد و کتاب با آن پایان می‌یابد؛ حتی بسیاری از کسانی هم که سروکاری با فلسفه ندارند این گزاره را خوانده یا شنیده‌اند: «آن‌چه از آن سخن نمی‌توان گفت، باید درباره‌ آن خاموش ماند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha