• شنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99071208783
  • خبرنگار : 50163

/تولید ۲۰ هزار تن انار در طارم/

تنها ۱۵ درصد انار طارم فرآوری می‌شود

تنها ۱۵ درصد انار طارم فرآوری می‌شود

ایسنا/زنجان مسئول باغبانی جهادکشاورزی طارم گفت: ۸۵ درصد انار تولید شده این شهرستان به صورت تازه‌خوری مصرف و ۱۵ درصد نیز فرآوری می‌شود.

فرهاد اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طارم از قطب‌های تولید انار استان زنجان است، اظهار کرد: به طور معمول ۱۵ درصد محصول انار تولیدی این شهرستان به صورت رب انار (ترش و شیرین) فرآوری شده و ۸۵ درصد مابقی آن نیز به صورت تازه‌خوری مصرف و بخشی از این محصول نیز به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه قریب به ۱۵ نوع انار در طارم تولید می‌شود، تصریح کرد: شاه‌بار قرمز و سفید، می‌خوش، پست کدویی، کبابی، ملیس ترش، ملس شیرین، پوست سیاه، پوست سفید، کله نار، ترش جنگلی، راغ، دوستی، یوسف خانی و ملس ساوه، از جمله انواع محصول انار تولیدی در این شهرستان هستند.

اکبری با اشاره به اینکه آن دسته از انارهایی که به رنگ قرمز و صورتی بوده و پوست نازک و نرم هسته هستند و شکل ظاهری خوشی را دارند، بازار پسند بوده و مردم به خرید آن‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند، افزود: ارقام «ملس ساوه، شاه‌بار قرمز و سفید، کله نار و پوست سیاه» از کیفیت، عطر و طعم خوبی برخوردارند و مصرف‌کنندگان زیادی به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: توسعه باغات انار طی سال‌های نه چندان دور به حد صفر رسیده بود اما با توجه به عملکرد و کیفیت خوب و توجیه اقتصادی بالای این محصول و قیمت بیشتر و پایین بودن هزینه کشت آن نسبت به سایر محصولات زراعی و زیتون، ذهنیت خوبی در افراد به منظور افزایش سطح زیر کشت باغات انار، ایجاد شده است.

مسئول باغبانی جهادکشاورزی طارم، سطح زیرکشت محصول انار این شهرستان را ۱۷۴۸ هکتار عنوان کرد و ادامه داد: از این میزان سطح زیرکشت، ۱۴۵۲ هکتار بارده و ۲۹۶ هکتار آن نیز غیربارده است که در واقع طی سال‌های آتی به بار خواهد نشست.

وی گفت: ارقام مرغوب انار طارم علاوه بر مصرف استان به استان‌های هم‌جوار و نیز به کشورهایی چون قطر و روسیه نیز صادر می شود.

این مسئول، تعداد بهره‌برداران این محصول را نیز بالغ بر ۳۰۰۰ نفر ذکر کرد و افزود: یکی از مشکلاتی که انارکاران طارم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کرم گلوگاه است.

اکبری با بیان این مطلب که کرم گلوگاه، سالانه خسارت زیادی را به محصول انار می‌زند که نیازمند مبارزه تلفیقی است، خاطرنشان کرد: به همین منظور نیز کلاس‌های آموزشی و ترویجی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha