به گزارش نیوز، دکتر کریس آیدون از موسسه مهندسین خدمات ساختمان در مورد نگرانیهای اساسی در مورد ایمن نگهداشتن هوای کلاس به میزان ممکن راهکارایی ارائه کرده است.
میزان خطر کلاس بدون تهویه چقدر است؟
کلاسهای خفه بدون تهویه در انتقال ویروس بسیار خطرناکتر از کلاسها با تهویه مناسب هستند. این کلاسها همیشه خطرناک نبودند اما به دلیل وجود ذرات آلوده در هوا خطرناک شدند. به همین دلیل است که نیاز به تهویه وجود دارد که هم در مقررات ساختمان و هم در مقررات محل کار اجرا شوند.
چه میزان تهویه ایمن است؟
ما نمیدانیم چه میزان تهویه در برابر عوامل بیماریزا ایمن است اما میدانیم تهویه ضعیف و نامناسب در انتقال عوامل بیماریزا نقش دارد. هدف راهنمایی فعلی به حداکثر رساندن ورود هوای آزاد تا حد ممکن است و حداقل باید کلاسها مطابق راهنمای وزارت آموزشوپرورش در مورد طراحی تهویه مناسب باشند. بر اساس این راهنما باید میزان تهویه بر اساس متراژ کلاس تنظیم شود اما در بسیاری از مدارس به دلیل عدم آشنایی با این مورد تهویه مناسب انجام نمیشود و یا پنجرهها در زمستان بسته هستند.
چگونه میزان تهویه مناسب کلاس خود را ارزیابی کنیم؟
شما اغلب میتوانید هنگام ورود به هر مکانی تهویه مناسب را احساس کنید. به یک اتاق جلسه با تعداد زیادی از مردم فکر کنید. بهمحض ورود، یک گرفتگی ایجاد میشود یا کمی بدبو به نظر میرسد اما بینی شما بهسرعت با آن سازگار میشود.
در کلاس نیز ممکن است بیحالی در دانش آموزان مشاهده شود. معلمان نیز بر این عقیده هستند زمانی که دانشآموزان مدتزمان زیادی در کلاس باقی میمانند در بعدازظهر بسیار بیحالتر هستند و این مورد احتمالا به این دلیل است که تهویه مناسب نبوده است.
همچنین میتوانید از حسگرهای مادونقرمز دیاکسید کربن استفاده کنید که دستیابی به آنها بسیار آسان است.
آیا باز کردن پنجرههای کلاس ضروری است؟
در بسیاری از کلاسها به دلیل قرار گرفتن پنجرهها بالاتر از میزان قابلدسترس، باز کردن آنها دشوار است اما باید یک وسیله قابلدسترسی برای باز کردن پنجرههای سطح بالا وجود داشته باشد و این در مقررات ساختمان ذکر شده است.
پنجرههای قرارگرفته در فضای بالای کلاس برای تهویه هوا مناسب هستند، وقتی آنها را باز میکنید، هوای سرد با هوای موجود در اتاق مخلوط میشود. بنابراین عملکرد بهتری در پاکسازی محیط به دلیل اشغال بیشتر هوا نسبت به پنجرههای قرارگرفته در فضای پایینتر دارد.
آیا باید درب کلاس باز باشد؟
میتوان درب کلاس را باز گذاشت (البته این امر تاثیری در مقررات مربوط به آتشسوزی ندارد)، اما فقط درصورتیکه هوا را از منطقهای به منطقه دیگر منتقل نکند(توصیه فعلی این است که در صورت امکان از آن جلوگیری کنید).
اگر هوا از کلاس شما از طریق درب وارد کلاس مقابل شده و از پنجرهها خارج شود، این مورد ممکن است به معنای انتقال ویروس از یک فضا به فضای دیگر باشد (اگرچه با ویروس کمتری خواهد بود).
استفاده از ماسک در کلاس مفید است؟
ما با یک بیماری تنفسی روبرو هستیم، ویروس از بینی و دهان آزاد میشود، بنابراین استفاده از ماسک تا حدی موثر خواهد بود. نتایج تحقیقات نشان داده است که حتی ماسکهای پارچهای (بیش از ۷۰ درصد) در جلوگیری از ورود قطرات حاوی ویروس به هوا موثر هستند. حتی اگر فقط یک درصد موثر باشند بازهم تعداد انتقال ثانویه در کل جمعیت کاهش مییابد.
پوشاندن صورت، رعایت فاصله اجتماعی، تهویه، بهداشت مناسب، آزمایش و ردیابی برای کاهش انتقال احتمالی فقط موارد پیشگیری هستند اما هرگز یک مدرسه نمیتواند سناریوی خطر صفر (احتمال وجود هیچگونه آلودگی ویروسی) را ارائه کند.
آیا باید از سیستم تهویه هوا استفاده کرد؟
در مدارس، معمولا سیستمهایی را میبینیم که هوا را در یک کلاس واحد میچرخاند و آن را خنک یا گرم میکند، شما میتوانید از این سیستمها به این شرط که هوا در فضای باز تامین شود، استفاده کنید. این مسئله مهم است.
اثر حرکت هوا به اطراف فضا نیز مفید است زیرا به رقیق شدن منبع کمک میکند. بنابراین اگر کسی انتقالدهنده ویروس باشد، بار ویروسی بالایی در نزدیکی او وجود خواهد داشت، بنابراین باید فاصله اجتماعی با وی رعایت شود و این میزان ویروس آرامآرام با فضا مخلوط میشود.
اما اگر بتوانید سرعت مخلوط کردن و رقیق شدن هر یک از آئروسلهای موجود در هوا را افزایش دهید، مورد خوبی است زیرا تعداد آئروسلهایی را که ممکن است شخص دیگری آن ها را تنفس کند کاهش میدهید.
با گرمایش کلاس خطری وجود ندارد؟
ساختمانها با تهویه در آنها طراحی میشوند و سیستمهای گرمایشی نیز با فرض وجود تهویه طراحیشدهاند. بنابراین بستن پنجرهها برای صرفهجویی در هزینههای گرمایش و درنتیجه جلوگیری از تهویه، کار اشتباهی است و همیشه کار اشتباهی بوده است. گرمایش با این روش یک محیط داخلی مناسب ایجاد نمیکند و میتواند بر تواناییهای شناختی دانش آموزان نیز تاثیر منفی داشته باشد.
بعضی از مدارس هنگام بسته شدن پنجرهها از منابع تهویه جایگزین استفاده میکنند، بهعنوانمثال مدارس جدید اغلب دارای سیستم تهویه مکانیکی یا ترکیبی هستند و باز کردن پنجرهها باعث میشود که میزان تهویه بالاتر باشد.
چه نکاتی را معلمان و مدیران باید در مورد تهویه در نظر داشته باشند؟
مقیاس متفاوت خطر وجود دارد. پنجرههای بسته بسیار خطرناک هستند، اما باکمی باز شدن پنجرهها، خطر بهطور چشمگیری کاهش مییابد. سعی کنید افراد را کنار پنجره باز قرار ندهید، زیرا با عبارت "من سردم هست، این پنجره را میبندم" تعامل ناخواستهای با دیگران ایجاد میشود.
درنهایت، نکته مهم این است که مطمئن شوید سیستم تهویه شما کار میکند، خواه باز شدن یک پنجره باشد، یا اطمینان از عملکرد صحیح سیستم مکانیکی یا ترکیبی. اگر راحت است که میزان تهویه را افزایش دهید و هوای بیرون را تا حد ممکن منطقی وارد کنید، باید این روش را تقویت کنید.
انتهای پیام
نظرات