• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070201574
  • خبرنگار : 50549

مدیرکل گردشگری استان خبرداد

رشد ۷۵ درصدی پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌ گردشگری در خراسان رضوی

رشد ۷۵ درصدی پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌ گردشگری در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از رشد ۷۵ درصدی در حجم سرمایه‌گذاری‌ها و رشد ۳۷ درصدی در تعداد پروژه‌های بهره‌برداری گردشگری استان نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته خبر داد.

سید جواد موسوی امروز ۲ مهر ماه، در نشست خبری هفته گردشگری که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد اظهار کرد: گردشگری در راستای وظایف خود به عنوان یک صنعت پردرآمد فرهنگی و اقتصادی، در مقابل صنایع خودروسازی و صنایع نظامی قد علم کرده است.

وی افزود: از آنجا که صنعت گردشگری بر محور انسانیت و طبیعت است نشان داده که می‌تواند نقش موثری در انتقال فرهنگ داشته باشد و اهمیت بالایی در پایه‌گذاری و دوام نظام و حکومت داشته باشد، لذا تاسیسات گردشگری در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در ادامه از ثبت و راه‌اندازی ۶۹ پروژه جدید گردشگری در ۶ ماهه اول سال جاری خبر داد و بیان کرد: این تعداد پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۰۳۷ میلیارد تومان انجام شده است.

موسوی در خصوص سایر اقدامات این حوزه افزود: همچنین ۶۲ فقره مجوز بهره‌برداری از تاسیسات گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۱۴۳۰ میلیارد تومان صادر شده که این پروژه‌ها برای بیش از ۱۱۰۰ نفر به صورت مستقیم در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری استان ایجاد اشتغال کرده است.

موسوی با اشاره به صدور مجوزهای جدید سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری ۶۰ فقره مجوزهای سرمایه‌گذاری جامع صادر شده که مجموع سرمایه‌گذاری‌های مربوط به این مجوزها به ۱۷۴۴ میلیارد تومان می‌رسد.

وی گفت: امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد ۷۵ درصدی در حجم سرمایه‌گذاری‌ها و رشد ۳۷ درصدی در تعداد پروژه‌های بهره‌برداری هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اضافه کرد: علاوه بر این نیز شاهد افزایش ۳۰ درصدی تعداد تخت‌های اقامتی استان هستیم.

رشد ۱۰۳ درصدی ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری

وی ادامه داد: تاثیرات مثبت این اقدامات بر اشتغال‌زایی در استان ملموس است و با افزایش تعداد پروژه‌های بهره‌برداری شده با حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، زمینه اشتغال برای بیش از ۱۱۰۰ نفر در بخش‌های مختلف گردشگری فراهم شده که این رقم در مقایسه با سال گذشته، رشد ۱۰۳ درصدی داشته است.

موسوی اظهار کرد: همچنین  حدود ۶ درصد به تعداد طرح‌های جدید اضافه شده که این رقم نشان‌دهنده رشد مستمر در توسعه زیرساخت‌های گردشگری خراسان رضوی است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و رویدادهای مرتبط با صنعت گردشگری تصریح کرد: خراسان رضوی، علاوه بر آثار تاریخی، با برگزاری رویدادها و جشنواره‌های متنوع به توسعه گردشگری فرهنگی نیز کمک بسزایی کرده است. جشنواره‌های مختلف در مشهد و سایر شهرستان‌های استان توانسته‌اند گردشگران زیادی را جذب کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: برنامه‌های آینده گردشگری نیز بر همین محور تدوین شده‌، لذا ما در سال جهش تولید، تلاش کرده‌ایم با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری با بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی کلیه ظرفیت‌های گردشگری استان را به کار گرفته و به سمت بهره‌وری بیشتر حرکت کنیم.

وی یکی از برنامه‌های اصلی در حوزه توسعه گردشگری را همکاری با سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: با همکاری و هم‌افزایی بیشتر در این راستا توانسته‌ایم نتایج خوبی در زمینه جذب سرمایه‌گذار و اجرای پروژه‌های جدید به دست آوریم.

موسوی با اشاره به اینکه مشهد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران، سهم زیادی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد افزود: تلاش ما این است تا با افزایش تعداد هتل‌ها و تاسیسات گردشگری، این ظرفیت‌ها را گسترش دهیم و در حال حاضر، هدف‌گذاری ما افزایش ظرفیت تخت‌های اقامتی به ۱۶۶۰ عدد است، ضمن اینکه برنامه‌ریزی شده تا تعداد هتل‌های جدید نیز به بیش از ۱۰۰ مورد برسد.

 گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با بیان اینکه در برخی حوزه‌های گردشگری همچنان مشکلاتی وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است، گفت: کمبود زیرساخت‌های گردشگری و نبود امکانات رفاهی در برخی شهرستان‌ها باعث کاهش جذب گردشگر شده، لذا ما در تلاشیم این مشکلات را با برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبارات لازم  رفع و رجوع کنیم.

وی اضافه کرد: در کنار این موارد، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما برای آینده صنعت گردشگری خراسان رضوی تمرکز بر توسعه گردشگری فرهنگی و رویداد محور است.

موسوی گفت: در این راستا ما در نظر داریم با برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای بیشتر، گردشگری را به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی استان معرفی کنیم و امیدواریم با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در تداوم این روند، خراسان رضوی سهم بیشتری از گردشگری داخلی و خارجی کشور را به خود اختصاص دهد و به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایران شناخته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha