• شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 99060100575
  • خبرنگار : 50187

سفیر افغانستان در ایران عنوان کرد

پیگیری پروسه تثبیت هویت اتباع افغانستانی در ایران/آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی در آینده نزدیک

پیگیری پروسه تثبیت هویت اتباع افغانستانی در ایران/آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی در آینده نزدیک

ایسنا/کرمان سفیر افغانستان در ایران گفت: پروسه تثبیت هویت اتباع افغانستانی در ایران را دنبال می کنیم و اولین اعضای این تیم به ایران رسیده و تلاش می کنیم بعد از تهران، مشهد و زاهدان یک پایگاه تثبیت هویت در کرمان نیز ایجاد کنیم.

"عبدالغفور لیوال" پیش از ظهر امروز یکم شهریورماه در نشست توسعه همکاری های اقتصادی استان کرمان و کشور افغانستان با ابراز خوشنودی از دومین حضورش در استان کرمان اظهار کرد: در صدد هستیم تجارت و مناسبات اقتصادی دو کشور را براساس هدایت رییس جمهور افغانستان نهادینه و قانون مند کنیم و این اقدام ممکن نیست مگر یک نهاد معتبر برای مدیریت روابط اقتصادی هر دو کشور ایجاد شود.

وی افزود: اتاق مشترک ایران و افغانستان این نهاد معتبر است که در بخش ترانزیت، صنعت، بازرگانی و ... در تبادل تجارب اقتصادی بین دو کشور فعالیت کند.

لیوال با اشاره به لزوم شناخت ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و افغانستان، تصریح کرد: شاید افغان ها شناخت پراکنده ای از ظرفیت های اقتصادی ایران داشته باشند و این به خاطر حضور بیش از ۳ میلیون مهاجر بیش از چهار دهه در ایران و حضور فعالیت های اقتصادی خودشان باشد گرچه شاید این شناخت آکادمیک و علمی نباشد که باید این جنبه را پیش برد.

وی بیان کرد: شناخت ایران از ظرفیت های افغانستان بسیار محدود است و دلیل آن، عدم حضور تجار ایرانی و متاسفانه جنگ های متمادی و بلندمدت در افغانستان است که هرگز این فرصت را مهیا نکرده تا فعالان اقتصادی آن طور که شاید و باید از ظرفیت های اقتصادی افغانستان شناخت داشته باشند.

سفیر افغانستان در ایران گفت: باید کار مشترک را با ایجاد زمینه های بهتر برای شناخت ظرفیت ها آغاز کرد و در گام دوم در قوانین و دستورالعمل های موجود دو کشور تسهیل صورت بگیرد تا راه و امکان سرمایه گذاری در هر دو کشور را باز کرد.

وی اظهار کرد: رفع تعرفه های تجاری بر صادرات افغانستان، زمینه ایجاد بالانس و تعادل واردات و صادرات دو کشور را ایجاد می کند.

لیوال تصریح کرد: در زمانی صادرات ایران به افغانستان تا ۳ میلیارد دلار بالا رفت و هرچند این عدد در نوسان است اما صادرات افغانستان حداکثر تا ۱۰ میلیون دلار بوده، در حالی که در سه بخش تولید، ترانزیت و انتقال تولیدات امکان افزایش سرمایه گذاری دو کشور وجود دارد.

وی بیان کرد: بعضا قوانین و دستورالعمل های بسیار سختگیرانه مانع سرمایه گذاری است که امروز ملاقات خوبی با استاندار و مسئولان کرمان داشتیم که وعده رفع این موارد را دادند و همکاری همه جانبه همه ما را می طلبد.

سفیر افغانستان در ایران گفت: امکان تولیدات کشاورزی و دامداری برای امنیت غذایی دو کشور، معدن، تولید گوشت، تولید انرژی های تجدیدپذیر، توریسم سلامت، تربیت دانشجویان و ... از جمله زمینه ها و رفیت های روابط تجاری کرمان و افغانستان است.

وی اظهار کرد: عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی موجب شده کالاهای افغانی با تعرفه تجاری پایین یا حتی رایگان صادر شود و ایران می تواند با استفاده از بندر چابهار و سایر بنادر برای صدور محصولات افغانی به دنیا از جمله به هند اقدام کند.

لیوال تصریح کرد: با افتتاح اتاق بازرگانی مشترک کرمان و افغانستان اقدام خوبی در راستای حل مشکلات خواهد بود و ۲۰ شهرک صنعتی در افغانستان داریم که این شهرک ها می توانند از تجارب خوب ایران برای توسعه استفاده کنند.

وی بیان کرد: اطمینان می دهم که همیشه همکار شما خواهیم بود و بهتر شدن مناسبات هر دو کشور را در راس کار خود داریم.

سفیر افغانستان در ایران در ادامه گفت: ما به طرف صلح می رویم و گفت و گوهای بین الافغانی خیلی زود آغاز می شود و ایجاد اجماع منطقه ای به خاطر صلح یکی از اولویت های دیپلماسی افغانستان است و جمهوری اسلامی در خط مقدم این اولویت قرار دارد.

لیوال با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای منطقه است که در راستای حفظ افغانستان و نظام این کشور با ما هماهنگ است و از این موضع گیری ایران تشکر می کنیم تصریح کرد: پروسه تثبیت هویت اتباع افغانستانی در ایران را دنبال می کنیم و اولین اعضای این تیم به ایران رسیده و تلاش می کنیم بعد از تهران، مشهد و زاهدان یک پایگاه تثبیت هویت در کرمان نیز ایجاد کنیم.

سفیر افغانستان در ایران درباره ایجاد کنسولگری افغانستان در کرمان بیان کرد: بهترین گزینه برای ایجاد یک کنسولگری دیگر در ایران، استان کرمان است و در صورت ابراز آمادگی وزارت امور خارجه ایران، کنسولگری را تاسیس خواهیم کرد.

لیوال در پایان خواستار رفع ممنوعیت استفاده اتباع افغانی از وانت بارها شد و اظهار کرد: برخی از افراد با از دست دادن این خودروها، کسب حلال خود را از دست داده و شرمنده خانواده خود می شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha