• شنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 99052517954
  • خبرنگار : 71624

رییس پژوهشگاه علوم انسانی در مراسم رونمایی از دانشنامه آزادگان مطرح کرد

امیدواری برای غنی‌تر شدن رشته ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها

امیدواری برای غنی‌تر شدن رشته ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره دانشنامه آزادگان گفت: خوشبختانه با روش‌های پیشرفته علمی اثری ماندگار برای این که به مراجع درس دانشگاه‌ها تبدیل و منبعی برای پژوهش‌های علمی شود، تهیه شده است. امیدوارم با انتشار این کتاب، شاهد غنی‌تر شدن رشته ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حسینعلی قبادی در مراسم رونمایی از دانشنامه آزادگان که امروز شنبه ۲۵ مرداد برگزار شد، گفت: انجام این پژوهش و به ثمر رساندن در آستانه ماه محرم دو پیام دارد. اول اینکه آنان که رفتند کاری حسینی کردند و آنانی که از اسارت آمدند کاری زینبی کردند. اگر حسین خون خداست، زینب جلوه حق و پیام خدا است و آزادگان ما راه زینب را پوییدند. زینب اسیر عشق حق است و از این رو جز زیبایی چیزی ندید. دانشنامه آزادگان تداوم پیام زینب است.

وی افزود: انجام چنین تحقیقی، نشان دهنده فعالیت‌های ارزشمدار در مجموعه آموزش عالی از جمله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در کنار پروژه‌هایی در اقتصاد مقاومتی، تدوین الگوهای بومی برای توانمندسازی روستاهای مناطق محروم، پژوهش‌های گوناگون در حوزه تعمیق مطالعات قرآنی، پژوهش‌هایی در حوزه هویت اسلامی ایرانی و کارگروه ویژه ادبیات دفاع مقدس در شورای متون نشان دهنده مسیر انقلابی پژوهشگاه در طول سالیان اخیر است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان این که ان شاءالله دانشنامه آزادگان  مقدمه خیری برای این باشد که دانشگاهیان نیز مسئولیت خود را نسبت به ارزش‌های متعالی دفاع مقدس بهتر انجام دهند، گفت: این، آغاز یک راه بزرگ است. خوشبختانه با روش‌های پیشرفته علمی اثری ماندگار برای این که به مراجع درس دانشگاه‌ها تبدیل و منبعی برای پژوهش‌های علمی شود تهیه شده است. امیدوارم با انتشار این کتاب، شاهد غنی‌تر شدن رشته ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها باشیم.

در ادامه این مراسم، احمد پاکتچی رییس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری گفت: ما وظایفی بر عهده داریم که باید به آن‌ها توجه کنیم، در کشوری که ارزش‌های انقلابی و دینی که برآمده از فرهنگ ایرانی اسلامی کشور عزیزمان است، با جانفشانی‌ها و ادای دین‌های باارزشی روبه رو هستیم که برای پرداختن به آن‌ها راه درازی در پیش داریم. با وجود این که بیش از سه دهه از بازگشت آزادگان به کشور عزیزمان می‌گذرد، ما هنوز کارهای انجام نشده‌ بسیاری در خصوص شهدا، ایثارگران و آزادگان داریم.

وی با بیان این که حفاظت از ارزش‌هایی که توسط آزادگان آفریده شده، وظیفه خطیری است که بر عهده‌ همه‌ ما است، تصریح کرد: اگر از منظر نهاد علم و دانشگاه به ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس و ابعاد مختلف فرهنگ ایرانی اسلامی توجه داشته باشیم، چیزی که می‌تواند به مجموعه‌ای مانند پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشکده دانشنامه‌نگاری موضوعیت دهد، این است که این جا می‌تواند حلقه وصلی برای پیوند نهاد علم و دانشگاه با دیگر نهادهای جامعه باشد.

این دین‌شناس و زبان‌شناس ایرانی گفت: دانشنامه‌ها روابط عمومی دنیای علم هستند و شرایطی را ایجاد می‌کنند که دنیای علم می‌تواند با نهادهای موجود در جامعه تعامل داشته باشد. طبیعتا نهادهای متولی انقلاب یکی از جوامع هدف هستند که برقراری ارتباط دائمی و ثمربخش بین نهاد علم و نهادهای انقلابی می‌تواند بسیار مفید باشد. تدوین دانشنامه آزادگان حاصل تعامل بین نهاد علم با نهادهای انقلابی است. امیدواریم این گام یک گام موثر در مسیری باشد که راه نرفته بسیاری دارد.

وی با بیان این که تدوین این دانشنامه یک پایان نیست، بلکه یک آغاز است و راه‌های نرفته بسیاری در راستای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی وجود دارد، گفت: آزادگان برای ما ذخایر فرهنگی هستند. آزادگان با بازگشت به میهن اسلامی ارزش‌های فرهنگی را برای ما به ارمغان آوردند.

ساعتچی خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم ابراز تاسف کنم از این که در ایران عادت به حفظ ذخایر فرهنگی نداشتیم، اما ذخایری که با خون دل بسیار و تحمل رنج و آلام بسیاری فراهم شده و توانسته ابعادی را در فرهنگ ایرانی اسلامی به وجود آورد را نمی‌توانیم به آسانی از دست دهیم. نگارش دانشنامه‌ها و آشنا کردن نسل جدید با این فرهنگ وظیفه‌ای است که بر عهده داریم و بتواند یک حرکت مستمر در راستای حفاظت از ارزش‌های دینی کشور باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha