• شنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99051107945

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

لیموترش نوبرانه قیروکارزین راهی بازار شد

لیموترش نوبرانه قیروکارزین راهی بازار شد

ایسنا/فارس مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با اشاره به آغاز فصل برداشت محصول لیموترش، گفت: این شهرستان یکی از قطب‌های مهم تولید مرکبات خصوصا لیموترش فارس محسوب می‌شود.

مهدی همتی شنبه 11 مرداد به خبرنگاران گفت: با آغاز برداشت محصول لیموترش از سطحی بالغ بر 4000 هکتار باغ مرکبات شهرستان قیروکارزین، اولین محموله‌های نوبرانه این محصول برای مصرف تازه‌خوری روانه بازار شده است.

همتی گفت: برداشت این محصول بازار پسند که مصرف تازه خوری دارد از باغ‌های دهستان هنگام، در بخش مرکزی قیروکارزین شروع شده است و پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت، بیش از 130 هزار تن لیموترش روانه میادین میوه و تره‌بار سراسر کشور شود.

او با بیان اینکه سهم باغداران قیروکارزین در تولید لیموترش قریب به 40 درصد کل تولید استان فارس و 25 درصد تولید کشور است، گفت: شهرستان‌های جهرم، قیروکارزین، لارستان، داراب، فیروزآباد، فراشبند و کازرون به ترتیب دارای بیشترین میزان تولید این محصول در استان فارس به شمار می‌روند.

همتی از ارقام مکزیکن لایم، لیسبون، پرشین لایم و لایم به عنوان مهم ترین و عمده ترین ارقام کشت شده لیمو ترش در اقلیم قیروکارزین یاد و اضافه کرد که با توجه به برداشت غیر مکانیزه مرکبات و تولید بالای لیمو ترش در قیروکارزین، در این فصل زمینه اشتغال برای بیش از 100 هزار نیروی کارگری بومی و مهاجر فراهم می‌شود.  

او گفت: صنایع جانبی بخش کشاورزی خصوصا کارگاه‌های سورت و درجه بندی و بسته بندی لیموترش علاوه بر ایجاد اشتغال غیرمستقیم، در افزایش ارزش افزوده این محصول نیز بسیار موثر است، به نحوی که با گسترش این واحدها تاکنون، سالانه نزدیک به 10 درصد لیموترش تولیدی پس از درجه‌بندی تحت عنوان برندهای مشخصی روانه بازار می‌شود.

همتی با بیان اینکه لیموترش، علاوه بر مصرف تازه خوری، فرآوری نیز می‌شود، افزود: فرآوری لیموترش در صنایع آبمیوه گیری، عصاره گیری و پکتین، سود حاصله را چند برابر خواهد کرد؛ شهرستان قیروکارزین به واسطه نبود چنین صنایعی تنها به خام فروشی این محصول اکتفا کرده و از منافع بیشتر بی‌نصیب است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با یادآوری اینکه بر اثر خشکسالی‌های سال‌های گذشته قسمت‌های زیادی از باغ‌های مرکبات این شهرستان خشک شده یا آسیب جدی دیده است، افزود: اجرای طرح انتقال آب به دشت‌های قیروکارزین در افزایش تولید محصولات باغی و رونق اشتغال بسیار اثر گذار خواهد بود. 

همتی خاطرنشان کرد: برداشت لیموترش در شهرستان قیروکارزین آغازی بر دوره هشت ماهه فعالیت مستمر باغداران و کارگران فصلی است که بعد از اتمام زمان برداشت لیموترش، به برداشت سایر محصولات خواهند پرداخت.

به گزارش ایسنا، در شهرستان قیروکارزین حدود 16 هزار هکتار باغ وجود دارد که باغداران در آنها علاوه بر لیموترش، محصولاتی نظیر لیموشیرین، خرما، نارنگی، پرتقال و ... تولید می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha