به گزارش ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق در شصت و ششمین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور که امروز به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به ضرورت هماهنگی بخشهای مختلف وزارت علوم در ساماندهی به شرایط ویژه ماههای اخیر اظهار کرد: طی چند ماه گذشته، تمامی فعالیتهای جاری کشور از جمله در بخش آموزش عالی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. این تاثیر موجب تغییر جهت در فعالیتهای جاری آموزش عالی شد. در این میان نیاز است در موارد مختلفی همچون کمیسیون موارد خاص، رویدادهای دانشجویی و دانشجویان بینالمللی، سیاستهای هماهنگی را در پیش داشته باشیم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه معاونت آموزشی وزارت علوم چه در بخش ستادی و چه در دانشگاهها تصمیمات به موقعی گرفته است، تصریح کرد: کارنامه کلی آموزش عالی در بحث مقابله با این بیماری را مثبت ارزیابی میکنم و نمره خوبی به آن میدهم.
دکتر خاکی صدیق با تاکید بر کسب تجربهها و دستاوردهای بزرگی در آموزش عالی به واسطه کرونا گفت: در کنار مصائب و مشکلات پیش آمده با شیوع این ویروس همچون توقف آموزش حضوری، دستاوردها و تجربیات تازه ای نیز کسب شد. نوع مشکلات پیش آمده برای آموزش عالی متفاوت از آموزش و پرورش بوده است به عنوان نمونه، تنوع حضور دانشجوهای مختلف در یک کلاس آموزش عالی، در آموزش و پرورش وجود ندارد. با توقف آموزش حضوری، به دنبال یافتن و اتخاذ راه حل جایگزین با همفکری مدیران و روسای دانشگاهها رفتیم و در نهایت آموزش مجازی را جایگزین آموزش حضوری کردیم.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به لزوم اتخاذ برخی انعطافپذیریها و انطباق پذیریها در قوانین جاری گفت: سندی ۲۰ مادهای به دانشگاهها ارسال شد که برخی از موارد آن به حوزه معاونت آموزشی و برخی دیگر به معاونت دانشجویی برمیگردد.
به گفته وی، شرایط ویژه پیش آمده برای آموزش عالی، تا حدی نیازمند انعطافپذیری در اجرای قوانین است. انعطاف در اجرای قوانین نکته بسیار مهمی است. قوانین را باید به گونهای اجرا کنیم که کمترین آسیب را به ذینفعان برساند. باید به صورت عملی با دانشجو همدردی و همراهی داشته باشیم. اگر دانشجو بخواهدحذف ترم یا مواردی از این دست را داشته باشد، بایستی با آنها همکاری داشته باشیم.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر خاکیصدیق در پایان خاطرنشان کرد: پیشبینی میشود در ماههای آینده، وضعیت کووید ۱۹ تفاوت آنچنانی با ترم گذشته نداشته باشد. البته آرزوی ما بهبودی شرایط است اما باید خود را برای تکرار شرایطی همچون ترم گذشته آماده کنیم. ستاد وزارت علوم صرفاً چارچوبهای کلی را اعلام میکند و مدیران دانشگاهها بایستی بنا بر چارچوبها، تصمیمات خود را اتخاذ میکنند. شرایط دانشگاههای گوناگون با یکدیگر متفاوت است و بر همین اساس اولویتبندیها در اختیار خود دانشگاهها است.
انتهای پیام
نظرات