• سه‌شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۸:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99032717868
  • خبرنگار : 50107

دین‌پرست تشریح کرد؛

چرا ستاد تدبیرخراسان رضوی مجوز قانونی گرفت؟

چرا ستاد تدبیرخراسان رضوی مجوز قانونی گرفت؟

ایسنا/خراسان رضوی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت: چهار هزار و 612 قلم مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای وارداتی در کشور وجود دارد که چهار هزار و 10 قلم مشابه داخلی داشته و 602 قلم مشابه داخلی ندارد.

بابک دین‌پرست امروز، ۲۷ خرداد ماه، در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که در سالن جلسات شهید باهنر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف سفر امروز بنده تقدیم حکم انتصاب آقای رزم‌حسینی به عنوان رئیس ستاد ویژه تدابیر اقتصادی استان است که ماهیت این ستاد با ستاد تدبیر استان تفاوت دارد. قرار شد جناب رزم‌حسینی ستاد تدابیر ویژه اقتصادی را راه‌اندازی کنند که این مجوز برای اولین بار به ایشان داده شده است.

وی بیان کرد: این کار دلایل مختلفی دارد، بخشی به استان برمی‌گردد که به خاطر وسعت، توانمندی مالی، سرمایه انسانی و مرز مشترک با دو کشور انجام شده که شاید در بسیاری از استان‌های دیگر نیز این موضوع وجود داشته باشد، بنابراین دلیل اصلی نبوده، اما یکی از دلایل است. مورد دیگر توانمندی‌ها و ویژگی‌هایی است که در خود استان وجود دارد. همدلی خوبی در استان مشاهده می‌شود، اینکه نمایندگان قوای مختلف در کنار هم می‌نشینند و بیان می‌کنند ما می‌خواهیم زیر پرچم نماینده عالی دولت به تحقق اهداف حاکمیت کمک کنیم.

دین‌پرست افزود: دولت عین حاکمیت است و نباید اختلاف وجود داشته باشد، نمونه بارز این موضوع استان خراسان رضوی است، به همین دلیل آقای رحمانی فضلی به این نتیجه رسیدند که خراسان رضوی به دلیل همدلی بین مسئولان و مهم‌تر قدرت هماهنگ‌کنندگی و در راس همه آنها اهتمام و اعتقاد ویژه استاندار به توسعه اقتصادی در کشور برای این موضوع انتخاب شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با بیان اینکه طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در کشور مغفول مانده و نتوانستیم آن را به خوبی تبیین کنیم، عنوان کرد: یکی از مبانی اصلی اقتصاد مقاومتی را می‌توان محقق کرد که باید بیش از پیش کمک شود تا این ستاد به تکالیف اصلی خود عمل کند. همه وزارتخانه‌ها نیز باید کمک کنند.

وزرا در تفویض اختیارات از هم سبقت بگیرند

وی خاطرنشان کرد: من تاریخ باقیمانده از دولت دوازدهم را روزشماری می‌کنم. تا پایان دولت، تقریبا ۱۸۸ روز در سال ۹۹ و ۹۴ روز در سال ۱۴۰۰، یعنی ۲۸۲ روز کاری داریم. امیدوارم وزرا از هم سبقت بگیرند و اختیاراتی که منجر به بروز مشکلات جدی شده را تفویض کنند. ما امروز خزانه‌ای را در استان افتتاح کردیم که امیدواریم همه سرمایه‎گذاری کنند، پول نمی‌خواهد، امضای طلایی خود را بدهند. ما می‌خواهیم نمونه جدیدی از مدیریت استانی را در کشور شاهد باشیم.

دین‌پرست گفت: نرخ بیماری کشور در سال ۹۷، ۱۲.۱ درصد بوده که در سال ۹۸ به ۱۰.۶ رسیده، یعنی 1.5 درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری استان خراسان رضوی نیز با 2.5 درصد کاهش از 10.8 در سال 97 به 8.3 در سال 98 رسیده که رقم بسیار بزرگی است. استان خراسان رضوی در سال ۹5 با ۱۳.۲ درصد رتبه ۲۴ در سال ۹۶ با ۱۱.۲درصد رتبه ۱۷ و در سال 97 با 10.8 رتبه 11 را در نرخ بیکاری داشته، یعنی از رتبه ۲۴ در سال ۹۵ به رتبه 7 در سال ۹۸ رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به اینکه وزارت کشور موظف شده برنامه‌های اشتغال زودبازده را در سال ۹۹ تعیین کند، تصریح کرد: ما می‌توانیم در سال 99، ۹۵۴ هزار و ۶۷۶ فرصت شغلی جدید را رقم بزنیم که سهم خراسان رضوی ۷۶ هزار فرصت شغلی است.

شیوه‌نامه اعطای مجوز اقامت پنج ساله به سرمایه‎گذاران خارجی، تعیین شد

وی خاطرنشان کرد: شیوه‎نامه اعطای اقامت پنج ساله به اتباع خارجی که سپرده‌گذاری یا سرمایه‎گذاری ۲۵۰ هزار دلاری داشته باشند، تعیین شده است.

دین‌پرست گفت: یک اتفاق بسیار خوب در استان، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بود. ما سال ۹۸ در کشور ۲۷۲ جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی داشتیم. استان خراسان رضوی در سال ۹۸ رتبه اول را در بین استان‌ها داشته است.به رئیس‌جمهور نامه نوشتیم و درخواست کردیم که اجازه دهند، ۶ ماه دولت و مجلس مصوبه اقتصادی ندهند و هرچه هست را اجرا کنند. استان خراسان رضوی ۷۶ واحد مشکل‌دار با 9 هزار و 63 نفر اشتغال و هشت واحد بحرانی با هزار و 976 نفر اشتغال دارد، باید از این واحدها مراقبت شده و واحد مشکل‌دار به واحد عادی و واحد بحرانی به واحد مشکل‌دار تبدیل شود.

حزب‌بازی را رها کرده و به توسعه و معیشت مردم بچسبید

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور ادامه داد: هفت سال است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند سیاست را رها کنید. حزب‌بازی‌ها به درد دنیا و آخرت نمی‎‌خورد، به توسعه و معیشت مردم بچسبید که این نظام وابسته به همین مردم است.

وی اضافه کرد: استان خراسان رضوی در برگزاری جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رتبه نخست را دارد. ۱۴۳ واحد تولیدی نیمه‌تمام و رها شده شستا در کل کشور را به رئیس‌جمهور اطلاع دادیم، اعلام کردند طرح‌های نیمه‌تمام فوری انجام شده و طرح جدیدی آغاز نشود. در استان خراسان رضوی نیز هفت طرح سرمایه‌گذاری نیمه‌تمام شستا وجود دارد.

دین‌پرست در خصوص تفویض اختیارات، بیان کرد: هزار و 800 عنوان تفویض اختیار به هزار و 272 مورد رسید که 244 مورد به طور کامل تفویض شده است. در استان خراسان رضوی 104 واحد توسط توسط شبکه بانکی تملک شده که باید بررسی شود و واحد تولیدی که از چرخه تولید خارج شده، دوباره به چرخه بازگردد.

چهار هزار و 612 قلم موارد اولیه و کالاهای واسطه‌ای وارداتی در کشور وجود دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با بیان اینکه واحدهایی که تولید دارند، معمولا قطعات مونتاژی دارند که باید بررسی شود، عنوان کرد: چهار هزار و 612 قلم مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای وارداتی در کشور وجود دارد که چهار هزار و 10 قلم مشابه داخلی داشته و 602 قلم مشابه داخلی ندارد. در استان خراسان رضوی ۵۳ قلم وارداتی بوده که ۶ مورد مشابه دارد و 46 مورد ندارد.

87 هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های مهم نیمه‌تمام عمرانی و سرمایه‎گذاری بخش خصوصی کشور را تهیه کردیم، در مجموع چهار هزار و 100 پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شناسایی شده که دو هزار و 464 پروژه عمرانی و هزار و 636 پروژه سرمایه‌گذاری در سطح کشور است و می‌توانیم تا پایان سال ۹۹ تامین کنیم. حدود ۸۱ هزار پروژه نیمه‌تمام استانی و ۶ هزار پروژه نیمه‌تمام ملی وجود دارد که دولت برای واگذاری آنها تلاش کرد اما مشکلاتی داشتیم. سازمان برنامه و بودجه سال گذشته اعلام کرد که 800 هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها نیاز داریم، اکنون به هزار میلیارد تومان رسیده است.

دین‌پرست افزود: کشور تا سال 99، هزار و 733 پروژه شامل 301 پروژه ملی و هزار و 432 پروژه استانی دارد که 301 پروژه 101 هزار میلیارد تومان و هزار و 432 پروژه 11 هزار میلیارد تومان نیاز دارند. برای استان خراسان رضوی نیز 74 پروژه با اعتبار 230 میلیارد تومان تعیین شده است. وقتی علت عدم واگذاری را می‌پرسند بیان می‌کنند، یک علت نبود انگیزه و مشارکت و دوم اجازه ندادن دستگاه‌های نظارتی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور ادامه داد: در سال 98 به استان اعلام کردند که می‌توانید 185 پروژه را با هزار و 63 میلیارد تومان واگذار کنید، استان از نظر تعداد پروژه رتبه سوم و از نظر اعتبار رتبه اول را داشت. این پروژه‌ها را بررسی کنید و ببینید چه اتفاقی برای آنها افتاده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha