محمدعلی کشاورز ـ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ـ روز گذشته در سن ۹۰ سالگی از دنیا رفت. این هنرمند از اوایل خرداد ماه به دلیل عارضه کلیوی در بیمارستانی در تهران بستری شده بود.
اکنون به بهانه درگذشت این پیشکسوت بازیگری، تصمیم گرفتیم با بهرام دهقانیار، آهنگساز موسیقی متن مجموعه ماندگار «پدرسالار» که در سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۴ تولید و پخش شد، گفتوگویی داشته باشیم.
دهقانیار درباره جریان همکاریاش با مجموعه «پدرسالار» به ایسنا چنین گفت: کارگردان سریال، پیرو آثاری که در آن زمان برای شبکه دو ساخته بودم، با من تماس گرفت و گفت که باتوجه به تسلطی که در موسیقی ایرانی دارم و پیشتر هم با آثارم آشنا شده، تصمیم به دعوت از من برای ساخت موسیقی گرفته است. در نتیجه برای ساخت موسیقی سریال «پدرسالار» ، بخشهایی از چند قسمت اول را که فیلمبرداری شده بود، به من نشان دادند. من هم بلافاصله وقتی صحنهها را دیدم، با الگویی که مرحوم کشاورز به عنوان یک پدر مقتدر ارائه داده بودند، تمی در ذهنم شکل گرفت که بعدها در موسیقی تیتراژ پیاده شد.
او ادامه داد: در همان لحظه با پیانویی که در آنجا بود، ایدهای که در ذهنم شکل گرفت را برای مرحوم خواجویی (کارگردان سریال) نواختم. از ایشان سوال کردم که آیا چنین فضای صوتی که در موسیقی چهارگاه ایرانی باشد را برای این سریال مناسب میبیند که با آن موافقت کردند. از آنجایی که مرحوم خواجویی پیشتر از حضور استاد محمد علی کشاورز در این سریال به من خبر داده بودند، خیلی دوست داشتم که نظر ایشان را نیز درباره ایده موسیقی متن سریال بدانم. قرار گذاشتیم که وقتی طرح تیتراژ را تمام کردم، مرحوم خواجویی به همراه مرحوم کشاورز بیایند و کار را بشنوند. این بهانهای شد تا من سعادت دیدار مرحوم کشاورز را در خانه خودم داشته باشم. به محض اینکه صدای تیتراژ از استودیوی من پخش شد، دیدم که سر خود را بالا آورد، بلند شد و مرا بوسید و بغل کرد و گفت که «به تو تبریک میگویم. این خود جنس و موسیقی است که میخواستیم. با این موسیقی که ساختی، کاراکتر مرا در این سریال به خوبی تعریف کردی.»
این آهنگساز افزود: این تعریفها بسیار برایم جذاب بود؛ زیرا در آن سالها به تازگی از آلمان بازگشته بودم و این تشویقها خیلی میتوانست برایم تعیینکننده باشد. این دیدار، فرصتی شد که طی ضبط پروژه، دو بار دیگر هم آقای کشاورز را ملاقات کردم که حدود دو ـ سه ساعت مهمان من بودند و درباره قطعاتی که کار کرده بودم و ایدههای آن پروژه با هم صحبت کردیم. ایشان هم برای من از کار خودشان و آهنگسازان موسیقی فیلم که از دهه ۴۰ به بعد از نزدیک دیده بودند و روش کار آنها برایم خاطراتی را تعریف کردند که این صحبتها در آن زمان و حتی کارهای بعدیام خیلی به من کمک کرد.
در این بخش میتوانید شنونده موسیقی سریال «پدرسالار» باشید:
دهقانیار در ادامه گفتوگو با ایسنا چنین یادآور شد: «این جریانات گذشت تا اینکه سریال پخش و با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد؛ البته در آن زمان همانند امروز امکانات ماهواره، اینترنت و تکثر کانالهای تلویزیونی نبود؛ در نتیجه مردم با دقت بیشتری سریالها را تعقیب میکردند و عوامل ساخت سریال با دقت بالا انتخاب و کارها با کیفیت بسیار خوبی ساخته میشد. تقریبا پس از سه ماه پخش این مجموعه، جشنی در یکی از پارکهای شمال تهران گرفته شد. به یاد دارم که وقتی استاد کشاورز میخواستند به روی صحنه بروند، دست مرا گرفتند و با خود به روی سن بردند که در آنجا اظهار لطف فرمودند و از موسیقی من بسیار تعریف کردند. من هم به عنوان کسی که با عشق و امید به ایران بازگشته بود، با انگیزه بسیار بیشتری به فعالیت موسیقی خود ادامه دادم. البته در سالهای بعد دو یا سه بار با هم تلفنی صحبت کردیم و یک بار هم در یکی از جشنهای خانه سینما مرا دیدند و به شوخی گفتند که پدر سالار به اینجا بیا و کنار من بنشین!»
او در پایان گفت: برای ساخت موسیقی مجموعه «پدرسالار»، از استاد مرحوم شهریار فریوسفی (آهنگساز و نوازنده تار، سه تار، بم تار) دعوت کردم. در صحنههایی از سریال، استاد کشاورز در کنار حوض قدم میزد و صدای تار پخش میشد و به طور کلی ترکیب موسیقیهای این مجموعه بسیار هماهنگ با سکانسهای سریال طراحی شده بود. به یاد دارم استاد کشاورز از من پرسیدند، «نوازنده این تار چه کسی است؟ بسیار پخته اجرا شده است.» و من در پاسخ به ایشان توضیح دادم که استاد شهریار فریوسفی است.
به گزارش ایسنا، بهرام دهقانیار موسیقی مجموعههای تلویزیونی چون خونه مادربزرگه، زیرگنبد کبود، قهوه تلخ، ویلای من، همسران، قصهها تابهتا و خانه سبز را آهنگسازی کرده است. ساخت موسیقی فیلم «شهر موشها ۲» در دهه ۹۰ هم از جمله کارهای این هنرمند است.
انتهای پیام
نظرات