• یکشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99032515731
  • خبرنگار : 50107

شهردار مشهد:

پای هزینه شفافیت می‌ایستیم/شکایت از آبادگران

پای هزینه شفافیت می‌ایستیم/شکایت از آبادگران

ایسنا/خراسان رضوی شهردار مشهد با اشاره به اینکه در این دوره بازترین راه برای نظارت بر عملکرد و بیشترین بازخورد را داریم، گفت: نگاه ما شفافیت است و پای هزینه‌های آن نیز می‌ایستیم.

محمدرضا کلائی امروز در نشست خبری که در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، با اشاره به روند اجرای پروژه کمربند جنوبی مشهد اظهار کرد: از اختیاراتم این است که پروژه‌ای را که نیمه تمام رها شده و زیرسازی های آن خراب بوده را تکمیل و به بهره‌برداری برسانم، در جلسه‌ای هم که نام آن را ستاد تدبیر یا جلسه هماهنگی دستگاه‌ها و .... می‌گذارید از بین گزینه‌های مختلف به کوه‌پارک رسیدیم.

وی بیان کرد: نگرانی وجود دارد که ارتفاعات مشهد مثل نیاوران تهران و... شود اما اگر مردم بیایند و آنجا تفرجگاه شود خود مردم نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد، تازمانی که مشاور به نتیجه کامل نرسد پروژه کمربند جنوبی را اجرا نمی‌کنم.

وی درخصوص بافت پیرامونی حرم اظهار کرد: در خصوص بافت پیرامونی حرم بهترین تعبیر این است که الان با پروژه و اهدافی مواجه هستیم که شاید کسی از سرعت رسیدن به آن راضی نباشد. ذی‌نفعان متعدد و فراز و نشیب‌های زیادی داشته، اما آنچه این روزها نیازمند آن هستیم، وجود یک هماهنگی و همکاری بین عناصر تصمیم‌گیر است.

شهردار مشهد با بیان اینکه جلسه اخیر شورای شهرسازی با مجموعه‌ای از چالش‌ها مواجه بوده است، عنوان کرد: چالش اول تصمیم‌گیری استان تهران است، آیا سرنوشت بافت پیرامون حرم باید به نهادها در خارج از استان سپرده شود؟ اگر با حاکمیت است، استاندار مسئولیت داشته باشد و اگر حوزه راه و شهرسازی است، تمامی این نهادها به استان  سپرده شود.

کلائی افزود: چالش دوم تامین منابع مالی طرح است، برای تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، آیا منابع مالی لازم برای آن در نظر گرفته شده یا نه؟ در این رابطه دو نگاه وجود دارد؛ یکی اینکه نهادهای متولی از جمله شورای عالی شهرسازی کاری به این ندارد که این منابع تامین می‌شود یا نه، ایده‌آل خود را مطرح می‌کند، اما برخی نهادهای متولی و سرمایه‌گذاران معتقد هستند که تحقق طرح مهم است و از دید تحقق تامین منابع مالی نگاه می‌کنند.

شهردار مشهد ادامه داد: چالش سوم به نگاه آینده یا گذشته است، برخی معتقدند ما باید روی اشتباهات و مشکلات گذشته تمرکز و ریشه‌یابی کنیم، برخی نیز معتقدند این روش، کار را طولانی‌تر خواهد کرد و امروز باید به آینده فکر کنیم، این سه چالش اساسی باعث دسته‌بندی و گروه‌بندی‌های مختلفی شده است. امروز نمی‌توان تحلیل و پیش‌بینی کرد کدام یک از این گروه‌ها غلبه خواهد کرد، تنها پیش‌بینی من این است که این فرایند زمان خواهد برد.

وی بیان کرد: ما به عنوان مدیریت شهری راهبردی انتخاب کرده و امروز باید ادامه دهیم، در تصمیم‌گیری‌های کلان ذی‌نفعان متعددی هستند، ما و هیچ نهادی به تنهایی نمی‌تواند کار کند. از روز اول ایده ما این بود که یک مورد را می‌توانیم اصلاح کنیم، اینکه بافت، کارگاه ساختمانی نباشد، بخش‌هایی که قابلیت اصلاح داشته و این قابلیت را دارد که خدماتش به زائران برگردد، آماده کرده و با همین رویکرد ورود پیدا کنیم. فارغ از بحث‌ها و جدل‌های موجود، تنها اتفاقاتی که رخ داده، این بوده که در زمینه طرح چهار صورت‌جلسه بین وزیر راه، استاندار و سایرین در خصوص اینکه طرح چه زمانی آماده می‌شود، برگزار شده، اما هیچ کدام به ثمر نرسیده است.

کلائی خاطرنشان کرد: آخرین آن اواخر آبان ماه بود. وزیر راه اعلام کرد تا پایان سال طرح را تهیه کرده و به تصویب می‌رساند، اما اتفاقی نیفتاده و استدلال آنها نیز کرونا است. دیوان عدالت اداری نیز ورود کرده و آنجا هم وزیر حضور داشتند و بیان کردند که تعهد کردند تا پایان سال ۹۸ انجام شود. راهبرد ما این است که فعالانه شرکت می‌کنیم، خدمات ارائه می‌دهیم، کمک کرده و همه زیرساخت‌ها را آماده می‌کنیم. ما تنها می‌‎توانیم کمک کنیم و اقدامات برای ساماندهی سیما و منظر زائران را انجام می‌دهیم. بیش از این نیازمند عزمی است که چندان مطمئن نیستم شکل گرفته باشد، حتی شاید شکاف‌هایی را به وجود آورده باشد.

290 پروژه در بافت پیرامون حرم درگیر حقوق مکتسبه است

شهردار مشهد در خصوص چالش‌ها و حقوق مکتسبه بافت پیرامون حرم، عنوان کرد: در تعریف حقوق مکتسبه اختلاف نظرهایی وجود دارد و در حال حاضر 290 پروژه در بافت پیرامون حرم درگیر حقوق مکتسبه هستند. این هفته در شورای عالی شهرسازی شیوه‌نامه‌ای تصویب شد، انواع پروژه‌ها تقسیم‌بندی و دستورالعمل‌های لازم نیز برای آنها نوشته شده که برخی از بندهای آن سبب موضع‌گیری پیمانکاران شده است.

وی اضافه کرد: من برای سرمایه‌گذاران، ظرفیت عظیم موجود در پیرامون حرم و نبود همبستگی بسیار ناراحت هستم، موقعیت ما در مشهد بسیار بالاتر از شهرهای دیگر است، هفته گذشته در جلسه طرح توس بیان کردم که این طرح در دی ماه 97 آماده شده، اما در این یک سال و نیم تنها سه جلسه‌ برگزار شده است. آیا یک نفر از افراد حاضر در جلسه سه سال گذشته توس را دیده‌اند؟ باید برای توس به استان اختیار بدهند.

شهردار مشهد در خصوص تامین مالی پروژه‌ها، گفت: در این زمینه ما چند راهبرد داشتیم. نکته اول این است که وقتی به شهرداری آمدم، بدهی سنگینی وجود داشت، اوراقی بابت قطار شهری صادر شده که بازپرداخت نشده بود. این بدهی‌ها حدود ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که عملا باید از ابتدای سال ۹۸ سررسید می‌شد، یعنی اگر ما در سال ۹۸ برای هر ماه حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشتیم، ۲۰۰ میلیارد تومان اقساط تعهدات قبلی می‌شد، هزار میلیارد تومان نیز بدهی‌های دیگر بود.

وی افزود: ۸۳ دستگاه در استان کمک کردند تا توانستیم این بدهی‌ها را تسویه کنیم که تا عید همان سال یعنی ۴،۵ ماه بعد از حضور من در شهرداری، بخش عمده‌ای از بدهی‌ها تسویه شد و بار ما را بسیار سبک کرد، کمااینکه تهران جلو چشم ما است، آقای حناچی اعلام می‌کند، شهرداری تهران 54 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و هرآنچه به بانک پرداخت می‌شود، بهره این پول است. ظرفیت‌های در اختیار ما بیش از شهرداری تهران نبود، شهردار تهران در هیات دولت نیز حضور دارد و متاسفانه نگاه به تهران متفاوت است، با وجود همه این ظرفیت‌ها، یک ریال از این بدهی‌ها تسویه نشد.

کلائی ادامه داد: ظرفیت‌های اقتصادی که ایجاد شد، ظرفیت‌های مناسبی بود و توانستیم بخشی از بار اداره شهر را بر دوش درآمد پایدار بگذاریم و بخشی نیز از محل سرمایه‌گذاری‌ها باشد. حدود ۳۰ پروژه‌ای که در آنها منابع شهرداری و مردم گیر افتاده بود، تعیین تکلیف و منابع ما از آن محل آزاد شد که اتفاق بسیار مهمی بود. آزاد شدن آن منابع اجازه داد که ما به پروژه‌های عمرانی فکر کنیم. هدفی هم در کنارش گذاشتیم و این بود که اگر می‌خواهیم در شهر اداره مناسبت‌تری داشته باشیم، باید به سراغ رشد اقتصادی برویم.

شهردار مشهد بیان کرد: مدیریت شهری باید متولی همه مسائل در شهر مشهد باشد، ولو اینکه وظایف صریحش هست یا نیست. ما متولی این هستیم که رشد اقتصادی در شهر مشهد افزایش یابد و اشتغال ایجاد شود. ما هماهنگ‌کننده هستیم. باید تمامی مدیران، دستگاه‌ها، بخش خصوصی و ذی‌نفعان را بر سر اهداف واحدی همگرا کنیم. ما بیان کردیم که سیاست انبساطی مالی اتخاذ می‌کنیم، مدیریت شهری پروژه‌هایی راه می‌اندازد، تامین‌کنندگان منابعی به دست می‌آورند و تولید بسیاری انجام می‌دهند. ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز هر پیمانکاری بگوید از ما مطالبه و بدهی معوقی به خاطر فقدان منابع مالی دارد، من پاسخگو هستم، تصریح کرد: در این وضعیت درآمد شهرداری ادعای بزرگی است، بنابراین ما پروژه‌ها را در این حجم اجرا می‌‎کنیم، اگر می‌خواستیم پروژه‌ها را برای افراد دوره بعد بگذاریم، الان نباید پرداختی‌های ما به روز می‌بود. قرارگاه خاتم پروژه‌های بزرگی در مشهد دارد و ما یک ریال در نقد و غیر نقد به آن بدهکار نیستیم. رئیس قرارگاه بیان می‌کند ما در مشهد زمانی را نداشتیم که کمتر از ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان از شهرداری طلبکار باشیم، در حالی که امروز به صفر رسیده است.

کلائی خاطرنشان کرد: چهار هزار نفر در پروژه قطارشهری کار می‌کنند، بدون اینکه فعالیتی از آنها دیده شود، اگر مسامحه کنیم، کوتاه بیاییم و یا پرداختی نداشته باشیم، پروژه‌ها می‌خوابد. امروز با این حجم فعالیت، بدهی معوقی نداریم. بنای ما این بود تا ابتدای سال ۹۹ پروژه‌ای را تعریف نکنیم که ادامه‌دار شود. تا پایان دوره پروژه‌ها به اتمام می‌رسد، از ابتدای سال ۹۹ پروژه‌ها ادامه‌دار خواهد بود و پیش‌پرداخت خواهیم داشت. این پروژه‌های ادامه‌داری که کلنگ زده خواهد شد، پیش‌پرداخت آن را خواهیم داد.

شهردار مشهد اضافه کرد: در جلسه‌ای در بهمن ۹۷ من بیان کردم که ۲۰ پروژه تعریف کردیم، یکی از بزرگان استان در این جلسه گفت که یک چیزی مطرح می‌کنی. الان این کار انجام شده، بیشترین تاخیر ما برای پروژه چپ‌گرد ناصری ۱۱ روز بوده است. الان در فضای مجازی برای پارکینگ آزادی بیان می‌کنند، ۱۲۸ روز باقی مانده و آیا تمام خواهد شد؟ ما می‌گوییم تمام می‌شود. تاخیر پروژه‌های ما به ماه و سال نمی‌رسد. در این موقعیت رکود، یک هدف بیشتر وجود ندارد و آن هم رفاه مردم است.

هیچ فرقی بین پرونده ملک شخصی رئیس دادگستری استان و دیگر پرونده‌ها وجود ندارد

وی در خصوص اخبار مناشر شده در مورد تخلفات ملک شخصی رئیس دادگستری خراسان رضوی، گفت: ما سرمان پایین است، ساکت هستیم و چیزی نمی‌گوییم، هر کسی می‌خواهد ما را بزند کار خودمان را می‌کنیم، اگر این کار را انجام نمی‌دادیم، الان درگیر حواشی بودیم. اینکه بخشی از مطالب را بگوییم و بخشی را نگوییم، یا اینکه پشت آن مطالب حب و بغضی باشد، برکت ندارد. اگر جایی روی حب و بغض، خودخواهی یا هر مورد دیگری کاری کردیم، بعد نتیجه را دیدیم.

کلائی بیان کرد: در سال ۹۷ و ۹۸، ۲۷ هزار رای ماده ۱۰۰ صادر شده، یعنی عملا الان یک روال است. مجلس باید قانون را اصلاح کند و ما کلان‌شهرها نیز دنبال این موضوع رفتیم و من ۱۱ جلسه به مجلس قبل رفتم. چه کسی هست که پیشروی به این مفهوم را نداشته باشد، اما با کلمه تخلف گفته می‌شود. آیا این پروژه پایان کار گرفته است؟ وقتی پایان کار نگرفته، راجع به مسائل مالی چه اظهار نظری می‌توانید داشته باشید؟ نقشه‌های اصلاحی از نظام مهندسی بیرون نیامده که بتوانند به کمیته ماده ۱۰۰ بفرستند. هیچ فرقی بین این پرونده و سایر پرونده‌ها وجود ندارد. تا زمانی که پایان کار گرفته نشود، آمار، اعداد و ارقامی که مطرح می‌شود، قابل اعتماد نیست.

شهردار مشهد در خصوص کوه‌پارک، تصریح کرد: کمربند سبز جنوبی مطالعات مفصلی دارد و راجع به گونه‌های گیاهی و آب‌بر بودن آن مطالعه شده است. فضای سبز سالانه کل شهر مشهد ۲۳ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند، فضای سبز کل شهر با ارتفاعات جنوبی به لحاظ مساحت برابر بوده و از این ۲۳ میلیون متر مکعب، ۲۱ میلیون متر مکعب صرف آبیاری کل فضای سبز شهر و 2 میلیون متر مکعب صرف آبیاری فضای سبز ارتفاعات جنوبی می‌شود.

وی افزود: در این منطقه گونه‌های کم‌آب‌بر انتخاب شده، اصلاح ژنتیکی صورت پذیرفته و برای فضای آنجا آماده و زیرساخت‌های آبیاری فراهم شده است. بیان می‌کنند این گونه‌ها مناسب این فضا نیست، پس چگونه رشد کرده است؟ دانش فضای سبز در مدیریت شهری از دانش افرادی که این مسائل را بیان می‌کنند، بیشتر است.

اگر در دهه ۸۰ شهردار بودم، این پروژه را آغاز نمی‌کردم

کلایی بیان کرد: در زمینه کمربند جنوبی، روند ما لال بودن است، کار می‌کنیم، اما حرف نمی‌زنیم. اگر در آن زمان یعنی دهه ۸۰ بودم، این پروژه را به هیچ وجه آغاز نمی‌کردم. این پروژه پیش رفت و در دهه ۹۰ با پدیده‌ای به نام انفجارهای پیاپی مواجه و این انفجارها منشا اعتراض‌هایی شد. در یک فرایند طولانی اعتراض‌ها منجر شد دادستانی پروژه را متوقف کند. بخش زیادی از پروژه کمربند جنوبی در حال حاضر پیش رفته است.

شهردار مشهد ادامه داد: من در این شرایط دو راه داشتم، یکی اینکه نداشتن پیوست زیست‌محیطی ایرادی ندارد، زیرا در آن سال داشتن پیوست زیست‌محیطی برای پروژه‌ها الزامی نبوده است و ما باید به دلیل ضرورت ترافیکی این پروژه را اجرا کنیم. راه دیگر این بود که فعلا پروژه متوقف شود و بعد ببینیم با محیط زیست سازگار هست یا نه. در حالت دوم نیز دو راهکار داشتیم؛ یکی اینکه از ابتدا باید این پروژه اجرا می‌شد یا نه و دوم اینکه این پروژه زیرساخت و راه حل دارد یا نه. ما راه دوم را انتخاب کردیم. پروژه نیمه‌تمام رها شده و زیرسازی‌های آن در حال خراب شدن بود.

وی اضافه کرد: جلسه گذاشتیم و مشورت‌هایی انجام دادیم، ظرفیت‌هایی از جمله پیست موتورسواری و... را مطرح کردیم و در آخر به این نتیجه رسیدیم که مشکل جدی این 19 هزار هکتار فضای سبز حفاظت شده در ارتفاعات جنوب، این است که افراد به آن دسترسی ندارند و دسترسی تنها برای افراد حرفه‌ای است، بنابراین ترکیبی از پارکینگ و خدمات عمومی را برای آن در نظر گرفتیم.

کلایی خاطرنشان کرد: این نگرانی در خصوص ارتفاعات وجود داشته و دارد که مانند سایر ارتفاعات شده و ساخت و ساز بی‌رویه در آن انجام شود. اگر مردم را به آنجا بکشانیم و تفرجگاه مردمی کنیم، خود مردم اجازه نخواهند داد که انجا تغییر کند. پیوست زیست‌محیطی را تهیه و بر اساس آن نقشه‌ها را اصلاح کردیم. آقای پژمانفر و برخی از سمن‌ها عنوان کردند که اعتماد نداریم و شما می‌خواهید کمربندسازی انجام دهید و من بیان کردم که خودم هم مخالف هستم. در خصوص کمربند جنوبی تا زمانی که مشاور به نتیجه کامل نرسیده، آن را اجرا نمی‌کنم. تشریفات انعقاد قرارداد پروژه‎های ما زمان می‌‎برد. در حال حاضر مشاور پروژه دکتر مخدوم است.من از روز اول گفتم کمربند جنوبی نمی‌سازم. چند بار این حرف تکرار شد که دارند کمربند جنوبی می‌سازند؟ سمن‌ها  نیز بیان کردند که سر ما کلاه رفته و ما گفتیم چه چیزی به شما اطمینان می‌دهد پروژه آن چیزی که شما می‌خواهید نیست؟

وی افزود: بیان می‌کنند افراد زیادی آنجا زمین خریدند، در حالی که 5 کیلومتر در شمال و جنوب کوه‌پارک فضای سبز وجود دارد. همچنین عنوان کردند که اگر انتهای آن را نبندید، مردم عبور می‌کنند که در انتهای آن نیز پارکینگ اجرا کردیم و قرار شد از دلاوران وارد و خارج شوند. گفتند مسیر ورود انتهای دلاوران نیازمند برش کوه است، این کار را انجام ندهید، بنابراین انتهای دلاوران را دور زدیم. چقدر اطمینان ایجاد کنیم؟

کلایی خطاب به منقدان پروژه کوه‌پارک گفت: دنبال چه هستید، اینکه این کار را به کام ما تلخ کنید؟ ما لذت می‌بریم که می‌خواهیم این خدمات را به مردم ارائه دهیم. آقای کاظمی معاون عمران گفتند پروژه سه سال زمان می‌برد و ما خواستیم که 100 روزه تمام شود، ۳۰ اکیپ در حال فعالیت هستند، ۱۰۰ روز ما سوم تیرماه تمام می‌شود و امیدوارم تا آن تاریخ تمام شود.

شهردار مشهد اضافه کرد: باید با هم ‌تعامل و گفت‌وگو کنیم، من نمی‌توانم نگرانی‌ها را رفع کنم و دوباره نگرانی باشد. من ۱۰ قدم جلو می‌آیم، شما هم یک قدم جلو بیایید. آقا و خانم فعال محیط‌زیستی که می‌گویی اگر مردم از اینجا استفاده کنند، خرگوش‌ها فرار می‌کنند، ما دنبال کشف‌رود بودیم و بیان می‌کردیم فاضلاب صنعتی چرمشهر تبدیل به گوجه و خیار می‌شود، اگر ما دغدغه محیط زیستی بیشتری نداشتیم، وارد این موضوع نمی‌شدیم. بیان می‌کنند که دنبال شوآف هستیم. پیوست زیست‌محیطی برای کوه‌پارک تهیه و تایید شده و بر اساس آن مشاور طرح خود را تهیه و اصلاح کرده است.

انتقال ساختمان معاونت فرهنگی شهرداری به چهارراه دکترا

کلائی با بیان اینکه ساختمان اتوبوسرانی در چهارراه دکترا در حال تعمیر است، عنوان کرد: قرار است معاونت فرهنگی در آنجا مستقر شود. قبل از این قرار بود فروخته شود، اما به این دلیل که مکان در مجاورت عناصر شاخص فرهنگی قرار داشت،  قرار بر این شد که معاونت فرهنگی آنجا استقرار پیدا کند.

هزینه 11 میلیارد تومانی نگهداری شهر

وی با اشاره به اینکه هزینه نگه‌داری شهر تا پایان سال 96 روزی سه میلیارد تومان است، تصریح کرد: در حال حاضر این رقم به روزی 11 میلیارد تومان رسیده و به دلیل ویروس کرونا در سه ماهه ابتدایی سال جاری حدود 20 درصد کاهش درآمد داشته‌ایم.

کلائی بیان کرد: باید از ساخت و سازهای شهری سهمی برای توسعه در اختیار شهرداری قرار گیرد. 10 درصد از هزینه‌‎های تمام شده ساختمان سهم شهرداری است، اما همچنان شهرداری این رقم را به خاطر مصلحت دریافت نمی‌‎کند. از ابتدای سال میزان پروانه‌های جدید دریافت شده نسبت مدت مشابه سال گذشته 18 درصد افزایش داشته است. باید در این راستا به گونه‌ای عمل کنیم که ساخت و ساز از متوقف نشود و سهم مدیریت شهری دریافت شود که تعادل این موضوع سخت است.

شهردار مشهد با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف در زمینه آسیب‌های اجتماعی کمک نمی‌کنند، عنوان کرد: همدلی موجود در شهر مشهد و استان، بی‌نظیر است، اما همه می‌ترسند. انبارهای ضایعات فاجعه‌بار است و فاجعه‌بارتر اینکه برخی از این انبارها در انتهای توس ۷۵ و ۷۷ قرار دارد که من مراجعه و گفت‌وگو کردم. اکنون برخی در حال تبدیل پرداختی خود از پول به مواد مخدر هستند. عده‌ای انتقاد می‌کنند که ما به بهزیستی کمک می‌کنیم. برای حل مشکل انبار ضایعات چند دستگاه باید با هم همکاری کنند.

وی افزود: در موضوع پسماند و تفکیک باید عرضه را کم کنیم و در بخش دوم موضوع کارگاه‌ها هستند. کارگاهی ۶ بار پلمب شده، پیمانکار تعهد داده که شرایط را رعایت کند و بعد دوباره همان کار را انجام داده است. پیمانکار جدید هم که آمده به همین سرنوشت دچار شده است. باید سازوکارها اصلاح شده و چند دستگاه با هم همکاری کنند.

شکایت از آبادگران

کلائی در خصوص وضعیت پروژه آبادگران، گفت: ما پیگیر طرح شکایت از آبادگران هستیم، مدیران این مجموعه با مدیریت استان در زمینه گفت‌وگو کردند، اما شهرداری پیگیر موضوع آبادگران بوده و اولویت ما نیز پیگیری روند آن از طریق بازرسی است.

افزایش 100 تومانی قیمت بلیت اتوبوس از پایان هفته

شهردار مشهد در خصوص افزایش قیمت حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: هزینه‌های سوخت، قطعات یدکی، اتوبوس و دستمزد افزایش پیدا کرده، در حالی که دولت سهم خود را از حمل و نقل عمومی نمی‌دهد و ما سهم دولت را پرداخت می‌کنیم تا به شهروندان فشار نیاید. شهرداری برای مردم سهم حداقلی نیز در نظر گرفته است. همچنین قرار شد سازمان اتوبوسرانی بخشی از سهم شهروندان را پرداخت کند. برای هر سفر تنها 100تومان به کرایه بلیت اتوبوس اضافه و اواسط این هفته یا هفته آینده اعمال خواهد شد.

وی در خصوص فعالیت‌های پروژه قطار شهری مشهد، بیان کرد: سال ۹۷، شهرداری تهران 900 میلیارد تومان و شهرداری مشهد 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطارشهری منتشر کرد، ما این ۷۰۰ میلیارد تومان را خرج کردیم و تمام آن وارد پروژه شد، اما شهرداری تهران حتی نتوانسته آن را از بانک برداشت کند.

کلائی با اشاره به تخلف پیمانکاران ساماندهی گل‌فروشان سر چهارراه‌ها و ماموران سد معبر، گفت: سه گزارش در خصوص پیمانکاران مرتبط با گل‌فروشان که وظیفه حمایت از آن‌ها را بر عهده داشتند، برای ما ارسال شده که از طریق حراست و بازرسی در حال رسیدگی بوده و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

شهردار مشهد ادامه داد: در برخورد ماموران سد معبر مشکل داریم، اما وضعیت نسبت به گذشته20 تا30 درصد بهتر شده، اما تا وضعیت خوب فاصله داریم. برای رفع این مشکل آموزش‌های بسیاری به ماموران سد معبر داده شده و تلاش زیادی کردیم که این رفتارها اصلاح شود، اما هنوز مشکل وجود دارد، با این وجود باز هم وضعیت مشهد از سایر شهرها بهتر است.

وی در خصوص پرداخت نشدن حقوق کارگران توسط پیمانکاران، بیان کرد: برای اینکه پیمانکاران حقوق کارگران را دیر پرداخت نکنند یا کم ندهند، شهرداری به صورت مستقیم حقوق کارگران را پرداخت می‌کند. ما به پرداخت مزایای کارگران هم توجه کردیم و حتی جدا از مزایا، عید نوروز امسال به هرکارگر مبلغ یک میلیون تومان پاداش پرداخت شده است.

کلائی با اشاره به اینکه از بدهی دولت به شهرداری مشهد چهار هزار و 400 میلیارد تومان پرداخت شده است، تصریح کرد: ما به سمت احصاء سایر بدهی‌ها از دولت و مستندسازی آن رفتیم و در این راستا ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری را احصا و به سازمان حسابرسی ارائه کردیم. با توجه به اوضاع نامناسب دولت، باید بدهی خود را از حوزه‌های مختلف پیگیری کنیم.

پارک ملتی دیگر  در اراضی ارتش

شهردار مشهد در خصوص اراضی آبشار، خاطرنشان کرد: خیلی تلاش کردیم که پارک ۷۲ هکتاری مانند پارک ملت تحویل دهم و تا روز آخر هم تلاش می‌کنیم، به دنبال یک پارک ملت دیگر در اراضی ارتش هستیم، اما دولت انگیزه و حوصله لازم را برای پیگیری ندارد. من برای اتوبوس برقی نیز با آقای جهانگیری صحبت کردم که گفتند در این شرایط اتوبوس برقی؟ هرجا درگیر دولت و تهران می‌شویم، همین مساله است.

مکان‌یابی زندان جدید مشهد تا پایان سال

وی با بیان اینکه در مکان‌یابی زندان جدید مشهد سه گزینه، دو گزینه در شرق و یک گزینه در غرب وجود دارد. سازمان زندان بر گزینه غرب و راه و شهرسازی بر گزینه شرق اصرار دارد. روی این نکته به جمع‌بندی نرسیدند، اما با اهتمامی که رئیس قوه قضاییه دارند، مکان‌یابی آن تا پایان سال انجام خواهد شد.

کلائی در خصوص طرح‌های تفصیلی، بیان کرد: طرح تفصیلی اول را دادیم و در شورا در حال بررسی است. طرح تفصیلی اول موازی برای شورا و کمیسیون ماده ۵ فرستاده شده و برنامه‌ریزی برای بهمن ماه امسال است. هنوز ضرورت این قضیه درک نشده و باید مطالبه‌گری به شدت ادامه داشته باشد.

نباید افراد را به دلیل یک اشتباه ساقط کنیم

شهردار مشهد در خصوص علت اداره شدن سازمان عمران توسط سرپرست، تصریح کرد: تغییر مدیران تاثیری در روند پروژه‌ها ندارد، به خصوص در سازمان عمران که قائم مقام اجرایی دارد. بیش از 10 سال است که در مسیر طرقبه درگیر ترافیک بودیم، اما این مشکل با یک راه حل ساده و در زمان کوتاه حل شد.

وی در مورد علت انتصاب آقای زارعی، معاون فرهنگی سابق شهردار مشهد در پست دیگر سازمانی، بیان کرد: آقای زارعی کار اشتباهی کرد و به درستی استعفا داد، اما نباید افراد را به دلیل یک اشتباه ساقط کنیم.

پای هزینه شفافیت می‌ایستیم

کلائی با اشاره به اینکه در این دوره بازترین راه برای نظارت بر عملکرد و بیشترین بازخورد را داریم، تصریح کرد: نگاه ما شفافیت است و پای هزینه‌های آن نیز می‌ایستیم، دستگاه قضایی هم کار خود را انجام می‌دهد. راه اصلاح فرایندها همین است. هر روز سامانه‌ها و پروژه‌ها شفاف‌سازی می‌شوند و همه چیز باید در مسیر شفافیت پیش برود.

سیاسی عمل نمی‌کنم

شهردار مشهد با طرح این سوال که آیا جایی در شهر بوده که سیاسی عمل کنیم، گفت: هیچ اجباری در رابطه با هیچ نهادی احساس نمی‌کنم، نگاه به شهر و استان نگاه همدلانه است، این را بسیاری در درون و بیرون دستگاه برنمی‌تابند، آنها که بر نمی‌تابند، نگاه سیاسی دارند.

وی با بیان اینکه طرح شهرداری الکترونیک تا آبان ماه راه‌اندازی می‌شود، عنوان کرد: این طرح بر نیروی انسانی شهرداری تاثیری ندارد، اما از نظر سرعت خدمات‌دهی پیشرفت خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha