• چهارشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 99032113111
  • منبع : نمایندگی اردبیل

پیش بینی تولید بیش از 5 هزار تن چغندرقند بهاره در کشور

پیش بینی تولید بیش از 5 هزار تن چغندرقند بهاره در کشور

ایسنا/اردبیل مشاور وزیر جهاد کشاوزری و مجری طرح چغندر قند کشور گفت: برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که۵هزار تن چغندر قند بهاره در کشور تولید می‌شود.

پیمان حصادی پیش از ظهر امروز در بازدید از اراضی چغندر قند ریشه و بذری دشت اردبیل با اشاره به اینکه در سال‌جاری بیش از 95هزار هکتار از اراضی تخصیص یافته به کاشت چغندر قند با قرارداد خرید توسط کارخانجات چغندر قند انجام شده است، خاطر نشان کرد: این اتفاق به معنی آن است که تولیدکنندگان محصولات خود را به قیمت تضمینی به این کارخانجات تحویل دهند و بهای محصول تحویلی را بدون اتلاف وقت و نگرانی دریافت کنند.

وی ادامه داد:  وضعیت تولید چغندر قند در سال‌جاری بسیار مطلوب است و برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که ۵هزار تن چغندر قند بهاره در کشور تولید می‌شود.

 مشاور وزیر جهاد کشاوزری و مجری طرح چغندر قندکشور گفت: سیاست توسعه کشت چغندر قند پائیزه در مناطق گرمسیری با جدیت در حال توسعه و گسترش است.

حصادی اضافه کرد: در استان‌های گرمسیری مثل خوزستان، کرمانشاه و جیرفت برنامه‌ریزی‌های لازم جهت کشت تیپ پائیزه این محصول صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود، یک میلیون و دویست هزار تن چغندر قند پائیزه در کشور در سال‌جاری تولید شود.

وی یادآور شد: سیاست ما این است که این محصول بتواند با استفاده از آب سبز و بدون آبیاری تولید مطلوبی داشته باشد؛ در بسیاری از مناطق که این محصول به‌صورت پائیزه کشت شده حتی بدون نیاز به یک دوره آبیاری نیز محصول مطلوبی تولید نموده است.

مجری طرح چغندر قند کشور گفت: در سایه زحمات کارشناسان ترویج و زراعت و حفظ نباتات همه ساله شاهد رشد و شکوفایی تولید این محصول در واحد سطح هستیم، به گونه‌ای که هر ساله بر میزان تولید این محصول و عیار قند آن و افزایش کمی و کیفی آن افزوده می‌شود.

به گفته وی استان اردبیل به‌دلیل شرایط مساعد آب و هوایی تنها استان کشور است که تولید بذر چغندر قند در آن انجام می‌گیرد و این استان به لحاظ طول و عرض جغرافیایی مناسب تنها استان منحصر به فردی بوده که از لحاظ فنی و کارشناسی امکان تولید بذر در آن مقدور است.

حصادی اضافه کرد: استان اردبیل به لحاظ داشتن کارخانه قند ۵ هزار تنی زمینه‌های مناسبی را برای توسعه و گسترش سطح زیر کشت این محصول و همچنین کارآفرینی ایجاد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha