• چهارشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99030703960
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‎آباد مطرح کرد؛

خلیل‎آباد خراسان رضوی در آستانه بیابان شدن

خلیل‎آباد خراسان رضوی در آستانه بیابان شدن
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‎آباد گفت: خشکسالی‌ها، چرای بیش از حد و خارج از فصل، موجب شده بیابان‌های شهرستان در حال گسترش باشند.

مهدی مظفرجلالی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و 590 هزار هکتار از وسعت شهرستان را عرصه‎های منابع طبیعی تشکیل می‏‌دهد، عنوان کرد: از وسعت 176 هزار و 750 هکتاری شهرستان، 133 هزار و 450 هکتار دشت و کویر و 43 هزار و 300 هکتار کوهستان و تپه ماهور است.

وی ادامه داد: عرصه‎های منابع طبیعی شهرستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی در جنوب عمدتاً شامل اراضی بیابانی و مراتع فقیر تا خیلی فقیر و کویری بوده و در شمال شهرستان شامل مراتع با پوشش گیاهی متوسط هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‎آباد اظهار کرد: پوشش گیاهی غالب مراتع شهرستان انواع گونه‎های درمنه، اسپند، تلخه بیان، شیرین بیان، کنگر، انواع شور، عجوه، اشنیان و... است.

وی گفت: اگر چه در حفظ و حفاظت از عرصه‎ها با کمبود نیرو مواجه هستیم اما با حضور مداومی که نیروها در عرصه‎های منابع طبیعی دارند، تخریب و تصرف به حداقل رسیده است.

مظفرجلالی افزود: این عوامل موجب شده 91 هزار هکتار از شهرستان را عرصه‎های بیابانی تشکیل دهند. عوامل انسانی شامل تخریب و چرای دام موجب تخریب بیشتر عرصه‌های منابع طبیعی در منطقه شده است، به دلیل بلایای طبیعی(خشکسالی‎ها و...) و دستکاری‎های انسانی از قبیل تخریب و بوته‎کنی، چرای بیش از حد و خارج از فصل، بیابان‌های شهرستان در حال گسترش هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‎آباد مطرح کرد: چرای بی‎رویه دام باعث سیر قهقرایی پوشش مراتع و در نتیجه لخت شدن خاک می‎گردد، که نتیجه آن کاهش علوفه دام، فرسایش خاک، گرد و غبار، آلودگی هوا و... است.

مظفرجلالی گفت: وسعت مراتع شهرستان خلیل‌آباد حدود 140 هزار هکتار، جنگل‎های دست کاشت تاغ 16 هزار هکتار، جنگل طبیعی بادامشک 360 هکتار و اراضی بیابانی و کویری 75 هزار هکتار است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر یک کانون بحران در شهرستان داریم که بیشتر مناطق بخش ششطراز و دهستان کویر و در بخش مرکزی دهستان ابراهیم‎آباد درگیر هستند. هرچند فرسایش آبی به میزان کم و غالبا به صورت فرسایش شیاری در مناطق تپه ماهوری و اراضی شیبدار هستند ولی عمده فرسایش شهرستان در مناطق جنوبی به صورت فرسایش بادی با شدت متوسط و سطح حدود 35 هزار هکتار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha