• سه‌شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99021611332

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین اعلام کرد:

اختصاص نهاده‌های یارانه دار به خشکه کاران برنج در قیر و کارزین

اختصاص نهاده‌های یارانه دار به خشکه کاران برنج در قیر و کارزین
عکس آرشیوی است.

ایسنا/فارس مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین در استان فارس گفت: خشکه کاری برنج به وسیله آبیاری نواری مورد حمایت جهاد کشاورزی است و نهاده‎های یارانه دار به آن اختصاص می‎یابد.

مهدی همتی سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به پیش رو بودن فصل برنج کاری، اعلام کرد: خشکه کاری برنج به عنوان یکی از روشهای کشت مستقیم است که قابلیت اجرا در مزارع این شهرستان را دارد.

او با بیان اینکه کشت برنج به صورت غرقابی همانند سالهای گذشته با ممنوعیت و محدودیت مواجه است، افزود: بیش ۷۰۰ هکتار از اراضی مناطق مختلف این شهرستان سابقه شالی کاری و تولید برنج را دارند.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با تاکید بر اینکه خشکه کاری راهکاری مهم در رونق و جهش تولید برنج برای دستیابی به جایگاه گذشته قیروکارزین در تولید این محصول ارزشمند خواهد بود،گفت: در سال گذشته برای اولین بار دو هکتار خشکه کاری برنج در قیروکارزین اجرا شده است.

همتی با بیان اینکه تولید در این مزارع رضایت بخش بود و مورد اقبال کشاورزان قرار گرفت، افزود: خشکه کاری یکی از  روش‌های ارزشمند در کاهش میزان مصرف آب  و غلبه بر کم آبی ناشی از خشکسالی‌های اخیر است که موجب کاهش مصرف انرژی و کاسته شدن از زحمت کشاورز نسبت به روش تهیه خزانه می‌شود.

او تاکید کرد: اجرای آسان مدیریت مزرعه،  کاهش زمان مورد نیاز برای کاشت و پیشگیری از کشت‌های تاخیری و پیشرفت اقتصاد منطقه از دلایل با اهمیت ترویج خشکه کاری برنج است.

همتی خاطرنشان کرد: کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌ها، یکنواختی در سبز شدن مزرعه و رسیدن محصول، امکان استفاده از کمباین در زمان برداشت، کاهش آلودگی خاک و آب، بهبود تهویه خاک، کاهش امراض و آفات برنج و بهبود بیلان آبی از دیگر مزایای خشکه کاری برنج است.

به گزارش ایسنا، خشکه کاری راهکار اقتصادی برای کشت برنج است که تحقیقات آن طی سال‌های گذشته در برخی استان‌ها انجام شده اما هنوز استقبال زیادی از سوی کشاورزان نسبت به این روش را شاهد نیستیم.

کارشناسان خشکه کاری را کشت مستقیم برنج به شیوه‌ای جدید بدون نشا کاری تعریف و عنوان می‌کنند که این روش در مقایسه با روش مرسوم که هدرروی بذر و آب دارد، به علت رعایت تراکم و عمق مطلوب کشت، موجب جوانه زنی بهتر و افزایش بهره وری در استفاده از نهاده‌ها (آب ، بذر ، سم وکود ) می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha