• شنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99020603831
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مواجهه با کرونا در لباس سرخ و سفید 

مواجهه با کرونا در لباس سرخ و سفید 

ایسنا/اصفهان با شروع بحران شیوع ویروس کرونا در کشورمان از اسفندماه، اردوگاه شهید بهشتی اصفهان در شهر ابریشم به عنوان اولین مرکز نگهداری از بیماران بهبود یافته کرونا راه اندازی شد و تا چند روز پیش پذیرایی حدود ۲۲۰ بیمار بود.

با بهبود وضعیت و نبود مشکل تخت بیمارستان، نه تنها به مراکز دیگر در اصفهان نیازی نشد، بلکه آخرین بیماران مرکز نگهداری بیماران بهبود یافته کرونا مرخص شدند و به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان، این مرکز تا اطلاع ثانوی به حالت آماده باش خواهد بود.

عماد صالحی دانشجوی مقطع دکترای مدیریت صنعتی و مدرس امداد و نجات، حدود ۱۲ سال داوطلبانه در خدمت جمعیت هلال احمر بوده و نزدیک ۷ سال است در دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر اصفهان مشغول فعالیت است.

او معتقد است کسانی که لباس سرخ و سفید هلال احمر را می پوشند باید همیشه آمادگی مواجهه با شرایط سخت و بحرانی را داشته باشند و خودش نیز از این موضوع مستثنی نبوده است.

عماد صالحی از ۲۲ اسفند ۹۸ تا ۳۱ فروردین ماه امسال، با ابلاغ مدیرعامل و معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان اصفهان در مرکز نگهداری از بهبود یافتگان کرونا در اردوگاه شهید بهشتی واقع در شهر ابریشم به عنوان مدیر منابع انسانی و مسئول مستندسازی تجربیات، خدمت کرده است.

او درباره وظایف جمعیت هلال احمر در مرکز نگهداری از بیماران بهبود یافته کرونا به ایسنا می گوید: امور پشتیبانی شامل ترابری، انبار، تدارکات و تامین اقلام مورد نیاز بیماران و همینطور بحث منابع انسانی، حفاظت و کنترل عفونت به عهده جمعیت هلال احمر بود. همینطور یک قسمت با عنوان رادیو لبخند داشتیم که هدف آن ایجاد محیطی شاد برای بیماران و کارکنان این مرکز بود که توسط یکی از داوطلبان اداره می شد.

مدیر منابع انسانی و مسئول مستندسازی تجربیات جمعیت هلال احمر اصفهان در مرکز نگهداری از بیماران بهبود یافته کرونا اضافه می کند: به غیر از نیروهای هلال احمر، سایر سازمان ها، به ویژه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بیمارستان های تابعه نیز در این مرکز در کنار بیماران و مشغول خدمت رسانی به آنها بودند تا چند روز گذشته که آخرین بیماران نیز مرخص شدند و قرار شد اردوگاه شهید بهشتی به عنوان اولین مرکز نگهداری بیماران بهبود یافته کرونایی در اصفهان تا اطلاع ثانوی در حال آماده باش باشد.

هیچ کسی در اردوگاه شهید بهشتی به کووید ۱۹ مبتلا نشد

او با تصریح براینکه نیروهای هلال احمر در روزهای اولی که در این مرکز مشغول کار شدند و باتوجه به اخباری که از شیوع ویروس کرونا به گوش می رسید، نگران سلامت خود بودند، می گوید: ولی با آموزش هایی که دیدیم و دوره های پیشگیری و کنترل عفونت که گذراندیم، سعی کردیم تمام اصول را رعایت کنیم. حتی در محیط خانواده نیز دقت می کردیم تا خدای نکرده مشکلی پیش نیاید و خوشبختانه حتی یک نفر، چه نیروهای درمانی و چه نیروهای هلال احمر در محیط اردوگاه شهید بهشتی مشکلی پیدا نکرد و هیچکدام در محیط اردوگاه به کووید ۱۹ مبتلا نشدند.

کسی تجربه چنین کاری نداشت

این مدرس امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان، در مورد سختی های کار در این مرکز، اظهار می کند: باید بگویم که چه کادر درمانی، چه جمعیت هلال احمر و چه سایر سازمان ها، هیچ یک تجربه چنین کاری را با این وسعت نداشتند.

او یادآور می شود: در روزهای اول آماده سازی مرکز نگهداری از بیماران کرونا و قبل از ورود بیماران، یکسری ناهماهنگی هایی وجود داشت، ولی خیلی سریع با هماهنگی ها و زیرساخت هایی که به وجود آمد مشکلات برطرف شد. وقتی اولین بیماری در ۲۹ اسفند ۹۸ وارد این مرکز شد خیلی از ایرادات دیده و خیلی از مشکلات حل شد. تقریبا آماده شده بودیم پذیرای حجم زیادی از بیماران باشیم و هرچه تعداد بیماران بیشتر شد، قسمت پشتیبانی که شامل انبار، تدارکات و ترابری بود، شبانه روز فعالیت می کردند تا خدمت رسانی به بیمار برای یک لحظه هم مختل نشود.

داوطلبان ملتمس برای خدمت به بیماران کرونا

صالحی با اظهار خرسندی از اینکه خداوند توفیق خدمت رسانی به بیماران را شامل حال او کرده، می گوید: صحنه های بسیار قشنگی دیدم، به طوری که بسیاری از افراد می خواستند داوطلبانه در این محیط کار کنند، افرادی که فارغ از سطح تحصیلی، علمی و کاری حاضر بودند همه نوع خدمتی را خالصانه و بدون هیچ چشم داشتی انجام دهند.

این عضو جمعیت هلال احمر اصفهان خاطرنشان کرد: در کنار افرادی که مشتاق خدمت و انجام کار در این مجموعه به صورت داوطلبانه بودند، افرادی هم با اهدای اجناس و یا حتی یک شاخه گل می خواستند در خدمت رسانی به بیماران کرونا سهیم باشند.

او ادامه می دهد: باتوجه به مسئولیتی که داشتم افراد زیادی تماس می گرفتند و ملتمسانه می خواستند در این مرکز به بیماران خدمت کند، مثلا خانمی دکترای روان شناسی داشت و می خواست برای حمایت روانی از بیماران در این مجموعه حضور پیدا کند که جای قدردانی دارد و امیدوارم جمعیت هلال احمر بتواند این داوطلبان را ساماندهی و در سایر بحران ها از آنها حمایت کند.

صالحی بار دیگر با اشاره به اینکه ما هیچ وقت تجربه انجام چنین کاری را نداشتیم، یادآور می شود: البته در کشور چندین مرکز نقاهتگاهی در شهرهایی مثل تهران، مشهد، کرمان و ... راه اندازی شده بود، ولی تنها جایی که با این حجم بیمار روبرو شد و توانست کار خود را به نحو احسن انجام دهد اردوگاه شهید بهشتی اصفهان بود که توانستیم یک کار تیمی خوب با هدف رضایتمندی بیماران انجام دهیم که مدل بسیار جالبی بود و می توان از تجربیات آن استفاده کرد.

نیروهای هلال احمر به دنبال خدمت اند نه شهرت

این مدرس امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان با اشاره به اینکه ماهیت فعالیت هایی که هلال احمر انجام می دهد داوطلبانه و جهادی است، می افزاید: داوطلبانه بودن فعالیت ها باعث می شود نیروهای هلال احمر بیشتر از اینکه دنبال نام و شهرت و دیده شدن باشند، دنبال خدمت رسانی خالصانه باشند.

او به شرایط بحرانی که این روزها به خاطر شیوع ویروس کرونا، دنیا با آن مواجه شده، می گوید: در این شرایط و باتوجه به دشمنان قسم خورده ای که نمی توانند یک روز خوش برای مردم ما ببینند، از همه سازمان های متولی بحران می خواهم تمام تلاش خود را برای مواجهه با این بحران ها به کارگیرند، از مردم هم می خواهم برای اینکه شر این ویروس هرچه زودتر از سر همه کم شود اصول بهداشتی و حفاظتی و رعایت فاصله اجتماعی را داشته باشند تا مبتلایان به ویروس کرونا هر روز کمتر شود.

قدردانی از کسانی که بهترین روزهای خود را وقف بیماران کردند

این عضو جمعیت هلال احمر استان اصفهان در پایان با قدردانی از تمام همکاران، مدیران، نجاتگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر اصفهان که در شرایط بسیار سخت و طاقت فرسای این ایام همچون همیشه با تمام توان تلاش کردند، اضافه می کند: پزشکان و پرستاران داوطلب شبانه روز در بیمارستان ها شیفت می دادند و بعد به این مرکز می آمدند، آنها عید نوروز، سال تحویل، روز طبیعت، نیمه ماه شعبان و بهترین روزهای خود را وقف بیماران کردند و به عنوان کوچکترین عضو این جمعیت هلال احمر کمال قدردانی را از کادر درمان دارم و امیدوارم خداوند توفیق خدمت را به همه ما عطا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha