از آن زمان تاکنون این مفهوم در موارد متعددی توسط محققان حوزههای سوادآموزی و سلات، مورد بحث قرار گرفته و تعاریف گوناگونی برای آن ارائه شده است. محققان در پژوهشی با عنوان «شاخص سواد سلامت؛ ابزاری نو برای ارزیابی سواد سلامت» آوردهاند "به طور معمول سواد سلامت را به عنوان طیف گستردهای از دانش و مهارت در زمینه کسب، پردازش، فهم و به کارگیری اطلاعات سلامت تعریف میکنند".
این پژوهش که توسط فرزانه دلاور در گروه آموزشی پرستاری بهداشت جامعه و سالمندی، شهزاد پاشاییپور گروه آموزشی پرستاری بهداشت جامعه و سالمندی و رضا نگارنده گروه آموزشی پرستاری بهداشت جامعه و سالمندی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده نشان میدهد: «اهمیت سواد سلامت در تأثیر بر نتایج سلامتی بیماران به خوبی شناخته شده است و نقش مهمی در تصمیمگیری افراد در مورد نیازهای حوزه سلامت خود ایفا میکند. سواد سلامت به عنوان یک مهارت اجتماعی و شناختی دارای ابعاد مختلفی از قبیـل کسب پردازش، فهم و اجرای دانش و اطلاعات سلامت به دست آمده است که توانایی فهم مفاد آموزشی به عنوان یکی از ابعاد آن، در بیماران اهمیت مضاعف دارد. در سالهای اخیر سواد سلامت به عنوان یک مهارت مهم شناخته شده است که بیماران برای تصمیمگیری مناسب بهداشتی در موقعیتهای دشوار پیش رو به آن نیاز دارند. بهبود سواد سلامت افراد منجر به پیامدهایی مانند افزایش توانایی بالقوه بیماران جهت اخذ تصمیمات آگاهانه، کاهش خطرات تهدیدکننده سلامت، افزایش پیشگیری از بیماریها، ارتقاء امنیت، افزایش کیفیت زندگی و افزایش کیفیت مراقبت از افراد میشود».
سواد سلامت به عنوان یک مهارت شناختی و اجتماعی تعریف میشود
محققان دریافتهاند، برای آموزش افراد معمولاً به سطح سواد عمومی افراد و نه لزوماً سواد سلامت آنها توجه میشود. حال آن که تفاوت بارزی بین سواد سلامت و سواد عمومی وجود دارد. سواد عمومی شامل توانایی خواندن، نوشتن و داشتن مهارتهای پایهای است. در مقابل سواد سلامت به عنوان یک مهارت شناختی و اجتماعی تعریف میشود که توانایی افراد را در دستیابی، فهم و استفاده از اطلاعات در راستای ارتقاء سلامت تعیین میکند.
مطالعات نشان دادهاند که محدودیت سواد سلامت عوارض متعددی را در حوزههای مختلف سلامتی از قبیل عدم دسترسی به خدمات بهداشتی مناسب، تمایل کمتر به پیگیری درمان، تبعیت دارویی اندک، افزایش میزان مراجعه به اورژانسها، افزایش طول دوره درمان در بیمارستان و افزایش میزان مرگ و میر ایجاد کرده و تأثیر چشمگیری در استفاده از خدمات مراقبت سلامت دارد.
علاوه بر این موارد، تأثیر اقتصادی منفی ناشی از سواد سلامت پایین بر بیماران و سیستم بهداشت و مراقبت سلامت را نمیتوان نادیده گرفت. این موارد نشان دهنده لزوم توجه بـه سواد سلامت افراد است. براساس مطالعهای که توسط پژوهشگران در ایران صورت گرفته، نشان داده شده است که نیمی از جمعیت ایران دارای محدودیت سواد سلامت بوده و این محدودیت در گروههای آسیبپذیر، از جمله سالمندان، زنان خانهدار، افراد بیکار و افراد باسواد عمومی محدود، شایعتر است به گونهای که این امر آنان را در معرض خطر در مورد انحراف از سلامت قرار میدهد.
تأثیر سواد سلامت محدود میتواند با کمک اطلاعات سلامت مناسب بهبود یابد
همچنین یافتههای حاصل از مطالعات مختلف صورت گرفته نشان میدهد، بعضی از اطلاعات سلامت مناسب شنوندگان نبوده و نیاز آنها را برطرف نمیکند حال آنکه تأثیر سواد سلامت محدود میتواند با کمک اطلاعات سلامت مناسب بهبود یابد. لذا مسأله چالش برانگیزی که در برخورد با این افراد وجود دارد، نحوه آموزش این افراد (از نظر درک اطلاعات سلامت) است که برای رفع آن راهبردهای متفاوتی مانند محدود کردن اطلاعات ارائه شده در هر بار ملاقات بیماران، عدم استفاده از اصطلاحات تخصصی، صحبت آهسته، جستجو برای یافتن محتوای آموزشی متناسب با توانایی خواندن افراد، استفاده از تصاویر برای توضیح مفاهیم مهم، تشویق بیماران به سؤال پرسیدن و بررسی درک افراد از آموزش ارائه شده که با کمک روشهایی صورت میپذیرد.
در ادامه این تلاشها در سال 2011 مرکز کنترل بیماریهای آمریکا (CDC) شاخص سواد سلامت را به عنوان ابزاری جهت تهیه یک مفاد آموزشی مناسب برحسب سواد سلامت افراد، طراحی کرده است. عدهای از پژوهشگران تأثیر استفاده از این شاخص را در تهیه مفاد آموزشی در زمینه سقوط سالمندان بررسی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد تمامی اطلاعات آموزشی تهیه شده برای مخاطبان مناسب نبوده و نیاز آنها را رفع نمیکند، همچنین با کمک شاخص سواد سلامت، امکان فراهمآوری مواد آموزشی متناسب با سطح سواد سلامت سالمندان وجود دارد.
با توجه به پایین بودن سطح سواد سلامت مردم، تهیه مفاد آموزشی منطبق با سطح سواد سلامت مخاطبان امری ضروری است و از آنجا که مطالعات اندکی در خصوص اثربخشی استفاده از شاخص سواد سلامت صورت گرفته است، ضرورت دارد پژوهشگران حوزههای مرتبط، به تدارک شواهد تجربی برای کارایی و اثربخشی آن بپردازند.
این پژوهش در مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1397 منتشر شده است.
انتهای پیام
نظرات