• دوشنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98121209283
  • خبرنگار : 71516

مصر بیانیه اتیوپی حول مذاکرات مربوط به سد النهضه در واشنگتن را رد کرد

مصر بیانیه اتیوپی حول مذاکرات مربوط به سد النهضه در واشنگتن را رد کرد

مصر عصبانیت و مخالفت خود را با بیانیه وزارت خارجه و منابع آبی اتیوپی درباره مذاکرات سد النهضه که اخیرا در واشنگتن برگزار شد، ابراز داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه "اخبار الیوم" مصر، سامح شکری، وزیر خارجه مصر گفت: بیانیه مشترکی که وزارت خارجه و وزارت منابع آبی صادر کردند به این دلیل صادر شده که در بیانیه اتیوپی درباره پر کردن آب سد از حیث اینکه اتیوپی مالک آن است، صحبت شده است. باید به توافق‌نامه اصولی که سال ۲۰۱۵ امضا شد و قواعد بین‌المللی که به کسی اجازه نمی‌دهد تدابیر یکجانبه‌ای را درباره رودهای فرامرزی اتخاذ کند، پایبند بود.

وی گفت: عدم مشارکت هیئت اتیوپی در این دور از مذاکرات عمدی بود تا مانع از روند مذاکرات شود از این رو صحبت اتیوپی در این بیانیه درباره نیاز به زمان بیشتر عجیب است اتیوپی خواستار زمان بیشتر برای بررسی مساله حیاتی شده آن هم بعد از پنج سال مذاکرات متعدد و بررسی جزئیات موضوع.  اکنون آمریکا میانجیگری کرده و ظرف چهار ماه متنی برای توافق کامل تهیه شده و به رغم مذاکره طولانی، اتیوپی خواهان وقت اضافی شده است. طرف اتیوپیایی بارها گفته بود که قصد دارد عملیات پر کردن سد را طی ۲۰۲۰ آغاز کند. اگر این اقدام بدون توافق باشد اتیوپی از تعهدات خود براساس بیانیه اصول سرباز زده است.

وی بر نیت صادقانه مصر برای رسیدن به توافق نهایی تأکید و ابراز امیدواری کرد طرف اتیوپیایی بار دیگر توافق را امضا کند.

سامح شکری گفت که مصر همواره در چارچوب سیاسی صحبت می‌کند اما چنین قضیه‌ای و تأثیر آن بر کشورهای دیگر ایجاب می‌کند با عزم و اراده با آن برخورد شود. تمام دستگاه‌های دولت منفعت مردم را در رأس اولویت‌های خود قرار داده و براساس منافع مردم عمل می‌کنند.

قرار بود اتیوپی، سودان و مصر هفته گذشته توافقی را در واشنگتن درباره آبگیری سد که هزینه آن به چهار میلیارد دلار می‌رسد امضا کنند اما اتیوپی در نشست حضور نیافت و تنها مصر به صورت اولیه آن را امضا کرد.

مصر از غیبت توجیه‌نشدنی اتیوپی در این نشست ابراز تأسف کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha