• چهارشنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98120705493
  • منبع : نمایندگی قزوین

عضو هیئت‌مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران:

محتوای موجود در فضای مجازی درباره خطر کرونا بیش از جو واقعی است

محتوای موجود در فضای مجازی درباره خطر کرونا بیش از جو واقعی است

ایسنا/قزوین عضو هیئت‌مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران گفت: محتوایی که در فضای مجازی نسبت به خطر کرونا ایجادشده بیشتر از جو واقعی است در حال حاضر جامعه ایرانی در هر جا به کرونا فکر و از کرونا صحبت می‌کند، در این میان رسانه‌ها باید محتواهایی در جهت آرام کردن مردم تولید و منتشر کنند.

سعید پورایمانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به هراس رسانه‌ای کرونا، تصریح کرد: آنچه این روزها در رسانه‌های بیگانه و اغلب شبکه‌های اجتماعی در خصوص شیوع کرونا در ایران مطرح می‌شود در جهت ارعاب و ترساندن مردم است.

وی افزود: مشابه این مورد را در داعش مشاهده کردیم، داعش پیش از اینکه حمله کند و منطقه‌ای را بگیرد فیلم‌هایی از کشتار، گردن‌ زدن، قتل و دستگیری زنان را منتشر می‌کرد و زمانی که حمله می‌کرد با توجه به فضای ارعاب ایجادشده می‌توانست بدون مقاومت فضا را تسخیر کند.

مدیر مرکز دیجیتال قزوین اظهار کرد: در حوزه کرونا نیز همین‌طور است و رسانه‌های بیگانه نسبت به ارعاب مردم تلاش می‌کنند و به سایر کشورها در خصوص ارتباط با ایران تذکر و هشدار می‌دهند، درحالی‌که بر اساس نظر کارشناسان ویروس کرونا به دلیل شیوع انتشار آسیب‌زا است و ۲ درصد کشندگی دارد درواقع افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و بالای ۵۰ سال هستند بیشتر در معرض قرار دارند و مابقی بهبود پیدا می‌کنند.

 وی بیان کرد: فضای ارعابی ایجادشده ترسناک‌تر از فضای کرونا است، اگر به داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها مراجعه کنید مشاهده می‌کنید که بیشتر مردم از ترس مراجعه کردند و با کمبود ماسک و مواد ضدعفونی روبه‌رو شدیم و این امر نشان می‌دهد که مردم تحت تأثیر این فضای رسانه‌ای قرارگرفته‌اند.

 پورایمانی یادآور شد: این امر لزوم افزایش سواد رسانه‌ای را نشان می‌دهد، تحقیق و پژوهش در این حوزه می‌تواند کمک کند که مردم درست تصمیم بگیرند و بدانند اگر دولت اقدامی می‌کند به دلیل پیشگیری و کاهش سرعت انتشار است.

وی تأکید کرد: محتوایی که در فضای مجازی نسبت به خطر کرونا ایجادشده بیشتر از جو واقعی است در حال حاضر جامعه ایرانی در هر جا به کرونا فکر و از کرونا صحبت می‌کند، بنابراین اخبار مختلف درست و نادرست درباره کرونا را می‌شنود و از کرونا می‌ترسد، در این میان رسانه‌ها باید محتواهایی در جهت آرام کردن مردم تولید و منتشر کنند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران تصریح کرد: افراد مختلف پیگیر خبرها، گزارش‌ها، شایعه‌ها، توصیه‌ها و پیامدهای پدیده کرونا هستند بنابراین در شرایط بحرانی کنونی جامعه نیازمند ارتباط، اعتماد، آرامش و آموزش است، اولین موضوعی که رسانه‌ها باید در این وضعیت مدنظر قرار دهند اطلاع‌رسانی صحیح، سریع، جامع و حفظ آرامش و صداقت در بیان واقعیت‌های مربوط به این بیماری است.

وی تأکید کرد: مردم نیز سهم بسیار مهمی در این شرایط دارند، این روزها هر دکتر و متخصصی کلیپی از خود منتشر کند فارغ از اینکه مطالب درست بیان می‌کند یا خیر موردتوجه قرار می‌گیرد اگر مردم سواد رسانه‌ای داشته باشند و مسئولانه رفتار کنند هر محتوا، ویدئو، صدا و متنی که در فضای مجازی به دستشان می‌رسد را منتشر نمی‌کنند.

پورایمانی اظهار کرد: حرف زدن در مورد کرونا تخصص و دانش لازم را می‌طلبد و درباره آن باید متخصصان و مراجع علمی و رسمی اظهارنظر کنند، این‌که مخاطب بدون شناختن منبع خبر و دانستن منطبق بودن محتوا با واقعیت اقدام به بازنشر آن کند نه‌تنها به جامعه کمک نکرده بلکه بحران‌زایی کرده است.

وی بیان کرد: متأسفانه هرکسی به خود اجازه می‌دهد اظهارنظر تخصصی و غیرتخصصی خود را نشر دهد و جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، در شرایط حاضر ضرورت‌ها ایجاب می‌کند که پیش از شکل‌گیری شایعه‌ها و اخبار جعلی، نهادهای معتبر علمی و اجرایی نخستین گویندگان خبرها و توصیه‌های پیشگیری، کنترل و درمان باشند، حقیقت را بگویند و اعتبار منبع خبر را در جامعه بالا ببرند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha