• شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 98102821137
  • خبرنگار : 71451

نشست‌های تخصصی بایسته‌های ترجمه معکوس در حوزه دفاع مقدس برگزار می‌شود

نشست‌های تخصصی بایسته‌های ترجمه معکوس  در حوزه دفاع مقدس برگزار می‌شود

مدیر گروه مطالعات غیرنظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از برگزاری اولین نشست‌ تخصصی بایسته‌های ترجمه معکوس با عنوان «تجربه نگاری ترجمه معکوس به زبان عربی در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس» خبر داد.

به گزارش ایسنا،‌ مرتضی قاضی مدیر گروه مطالعات غیرنظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی بایسته‌های ترجمه توضیح داد: در راستای ارتقاء کیفیت ترجمه‌های معکوس و ایجاد وحدت رویه بین مترجمان مختلف مرکز و نیز شکل‌گیری مرجعیت علمی آن در امر ترجمه معکوس کتاب‌های پژوهشی، اسناد، ادبیات و خاطره دفاع مقدس «نشست‌های تخصصی بایسته‌های ترجمه معکوس» با مشارکت مترجمان و ویراستاران همکار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و استادان و پژوهشگران حوزه ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار می‌شود.

وی افزود: کوشش ما از برگزاری این نشست‌ها این است تا مطالبی که به‌صورت غیرمتمرکز و در فرآیندی اداری بین کارفرما، مدیر گروه، مترجم، ویراستار علمی و ادبی و ناظر ردوبدل می‌شود در سطحی بالاتر به‌صورت شفاف و علمی مطرح و درباره آن‌ها هم‌اندیشی و هم‌افزایی صورت گیرد.

قاضی به اهداف برگزاری این نشست‌ها در حوزه ترجمه معکوس آثار تولیدشده در دفاع مقدس پرداخت و عنوان کرد: همفکری برای رسیدن به ترجمه‌های معیار و الگوهای ترجمه معکوس برای انتشار در خارج از کشور، آشنایی با محدودیت‌های مخاطب شناسانه و خطوط قرمز ترجمه و ویراستاری با توجه به حوزه مقصد، انتقال تجارب کاری، علمی و زیسته بین مترجمان و ویراستاران، بهبود کیفیت ترجمه‌ها در حوزه تخصصی ترجمه معکوس دفاع مقدسی، تهیه و تولید ادبیات نظری در باب ترجمه معکوس در قالب کتاب و مقاله، تهیه و تولید شیوه‌نامه‌های جامع ترجمه و ویراستاری ترجمه معکوس از اهداف موردنظر در برگزاری این نشست‌ها است.

وی در ادامه درباره موضوع اولین نشست گفت: «تجربه نگاری ترجمه معکوس به زبان عربی در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس با نگاهی به نظریه‌های پسا استعماری ترجمه» موضوع اولین نشست تخصصی بایسته‌های ترجمه است که توسط دکتر هادی نظری منظم، عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس و از دبیران خبر عربی سایت العالم، ارائه خواهد شد.

مدیر گروه مطالعات غیرنظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس خاطرنشان کرد: مجموعه ارائه‌ها و مباحث مطرح‌شده در این نشست‌ها پس از گردآوری، پیاده‌سازی و ویراستاری به‌صورت مجموعه‌ای منتشر خواهند شد.

وی در پایان به زمان و مکان برگزاری این نشست اشاره کرد و یادآور شد: قرار است این نشست‌ها چهارشنبه‌ی اول هرماه برگزار شود و نخستین نشست از این سلسله نشست‌ها در روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه ساعت ۱۴ الی ۱۷ در سالن اجتماعات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha