• چهارشنبه / ۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98100403192
  • خبرنگار : 50210

لاهیجان زاده خبر داد:

افزایش 20 درصدی در انتظار بودجه عمرانی سازمان محیط زیست/افزایش 25 میلیاردی بودجه تالاب ها

افزایش 20 درصدی در انتظار بودجه عمرانی سازمان محیط زیست/افزایش 25 میلیاردی بودجه تالاب ها

ایسنا/مرکزی معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور: در بودجه سال آینده، بودجه عمرانی سازمان 20 درصد افزایش می یابد.

احمدرضا لاهیجان زاده صبح چهارشنبه در نشست تخصصی بررسی وضعیت زیست محیطی تالاب میقان اراک که در اداره کل محیط زیست استان مرکزی برگزار شد، بیان کرد: تا هفت یا هشت سال گذشته محیط زیست جزو مظلوم‌ترین دستگاه ها در نظر نظام و مردم بود، اما امروز بیش از 900 تشکل در این زمینه فعالیت دارند و عالی ترین مقام دولت و قوه قضائیه به عنوان ستون اصلی حاکمیتی، به مسائل محیط زیست ورود می کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز عسلویه یکی از آلوده ترین نقاط کشور و حتی منطقه به شمار می رود چراکه دیدگاه های محیط زیستی در آن رعایت نشده است، افزود: اگر خواهان ارزیابی مدیریت آب در کشور هستیم باید در وهله اول به وضعیت آبی تالاب ها نگاه شود و اگر تالاب ها خشک باشند باید در مدیریت آب بازنگری شود.

لاهیجان زاده بیان کرد: بارندگی بهاره امسال نسبت به سال های گذشته بی سابقه بوده است. در 100 سال گذشته افزایش بارش دوبرابری در تمام حوضه آبریز گزارش نشده است و تا قبل از این بارش نزدیک به 70 تالاب ایران خشک شده بودند.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیم در بازه زمانی 30 ساله تاثیراتی این چنینی در تالاب ها نداشته است و شرایط کنونی به نوع مدیریت ها باز می گردد، گفت: شهردار تهران 10 ها میلیارد تومان برای ایجاد دریاچه مصنوعی در تهران هزینه می کند، در حالی که این نعمت خدادادی در قالب تالاب در اراک و کشور وجود دارد و با دست خود آنها را تخریب می کنیم.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها سازمان محیط زیست کشور با اشاره به تلاش های چندین ساله سازمان که در سال 96 منجر به تصویب قانون حفاظت از تالاب ها شد تا با قاطعیت حفاظت این مناطق را تضمین کند، افزود: قانون حفاظت از تالاب ها از قوانین مناطق چهارگانه محکم تر است و نیازی نیست که تالاب ها در زمره مناطق چهارگانه قرار داشته باشد چراکه انجام فعالیت عمرانی در مناطق چهارگانه مجاز است.

وی با بیان اینکه تالاب ها را می توان از نظر ارزشی و تنوع زیستی، در قالب پناهگاه قلمداد کرد، افزود: با قرارگرفتن و پیوستن تالاب میقان اراک به کنوانسیون رامسر از زیاده خواهی ها و دخل و تصرفات جلوگیری می شود.

وی در این خصوص که تالاب میقان در مالکیت اداره کل راه و شهرسازی است و باید مدیریت مناسبی در این منطقه وجود داشته باشد، گفت: تالاب در حریم شهر اراک و حریم نیز در اختیار راه و شهرسازی است و اگر کاربری تالاب برای این منطقه تعریف شده باشد نگرانی در مورد آن وجود ندارد.

لاهیجان زاده با اشاره به تعیین حقابه تالاب های کشور که در دستور کار سازمان محیط زیست کشور قرار دارد، بیان کرد: لازم است که حوضه آبریز تالاب میقان مطالعه شود که حقابه براساس فعالیت های انسانی با ممانعت روبرو نشده باشد. برهمین اساس در سازمان محیط زیست تامین حقابه 30 تالاب و 44 تالاب اصلی موثر در گردوغبار نهایی خواهد شد که در نهایت باید در کارگروه ملی حفاظت از تالاب ها به ریاست معاون اول رییس جمهوری به تصویب برسد و براساس آن وزارت نیرو مکلف به تامین حقابه خواهد بود.

وی با اشاره به تغییرات مدنظر برای بودجه 99 تصریح کرد: اعتبارات عمرانی کشور در سال آینده با کاهش روبرو خواهد بود، اما اعتبارات عمرانی سازمان حفاظت محیط زیست در سال آینده 20 درصد رشد خواهد داشت و بخش عمده آن به تالاب ها اختصاص می یابد در نتیجه بودجه تالاب ها 25 میلیارد افزایش خواهد داشت.

لاهیجان زاده با اشاره به رویکرد درآمدزایی سازمان در سال آینده بیان کرد: در این راستا مدنظر است که 30 درصد عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست بازگردد که در نهایت در استان های صنعتی هزینه خواهد شد، هزار میلیارد تومان از طریق قانون پسماند به صندوق واریز خواهد شد که دست محیط زیست را برای اقدامات بیشتر باز می کند، همچنین هر فرد حقیقی و حقوقی به تالاب ها آسیب وارد کند، خسارت دریافت می شود و به صندوق ملی محیط زیست واریز می شود که در حال حاضر در صدد انجام محاسبات در این راستا هستیم.

وی با اشاره به ورود فاضلاب شهری به میقان تصریح کرد: شاید این فاضلات تنها منبع تامین حقابه تالاب باشد اما استاندارد بودن آن دال بر صفر بودن آلایندگی آن نیست.

معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به وجود حشرات در محیط های تالابی اشاره کرد و گفت: اگر در گذشته حشره ای در تالاب ها وجود نداشت به دلیل کم آب بودن این مناطق بود اما حشرات در واقع جزو اکوسیستم تالاب هستند و زنجیره غذایی دیگر زیست مندان تالاب به شمار می روند و اگر قرار است اقدام مقابله ای صورت بگیرد باید حتما کار علمی دنبال شود.

وی بیان کرد: اگر تالاب دارای طرح جامع در برنامه مدیریت است باید بازنگری شود تا وظایف همه دستگاه ها مشخص و در کارگروه ملی حفاظت از تالاب ها مصوب شود و قالب یک سند را به خود بگیرد.

لاهیجان زاده با اشاره به طرح توسعه شرکت معدنی املاح ایران بیان کرد: با توجه به تحریم ها وزارت صنعت تلاش دارد که با افزایش 20 درصدی صنایع تولید شوینده، نیاز کشور را تامین کند و از طرفی حساسیت فعالیت در تالاب میقان اراک نیز وجود دارد. این شرکت تاکنون تخریب هایی را در تالاب رقم زده است و متاسفانه در گذشته تابع محیط زیست نبوده است، ذهنیت بدی در بین مردم در مورد این شرکت وجود دارد و اعتماد نسبت به فعالیت این شرکت سلب شده است بر همین اساس مقرر است که بازدید جامعی از شرکت و تالاب صورت گیرد و سپس براساس واقعیات تصمیم گیری دقیق و کارشناسی انجام گیرد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به دغدغه های زیاد مردم در قبال تالاب میقان اراک که در مجامع مختلف مکرر مطرح می شود و اینکه آنها نسبت به فعالیت های معدنی و صنعتی منطقه نگران هستند، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در سال های گذشته باید در قبال صدور مجوزها بهتر عمل می کرد.

مهدی زندیه وکیلی با اشاره به اقدامات حفاظتی در تالاب میقان اراک همچون بازگشت باطله ها طی دو سال اخیر، گفت: انباشت باطله ها در طول سال های اخیر نگرانی ها را از بُعد تولید ریزگرد در اراک ایجاد کرده بود که خوشبختانه از دو سال اخیر باطله ها به سطح تالاب پمپاژ می شوند و از تردد کامیون ها جلوگیری شده و بخشی از نگرانی ها در قبال رژیم هیدرولیکی تالاب رفع شده است.

زندیه وکیلی تصریح کرد: تعدد و تنوع زیستی در تالاب میقان اراک بسیار چشمگیر است و در واقع شاید تنها تالابی در کشور باشد که این میزان پرندگان مهاجر را میزبانی می کند و ضمن حفظ این زیستگاه لازم است که ارزشمندی آن نیز معرفی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha