• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403070100477
  • خبرنگار : 50211

مسلمی نائینی عنوان کرد

علوم تولید شده در جهاددانشگاهی باید مولد شود/برگزاری اولین گردهمایی مراکز درمان ناباروری

علوم تولید شده در جهاددانشگاهی باید مولد شود/برگزاری اولین گردهمایی مراکز درمان ناباروری

ایسنا/مرکزی محققان جهاد دانشگاهی از ابتدای فعالیت این نهاد تاکنون، حدود ۶۴۰ نوع علم و فناوری تولید کرده‌اند که باید مولد شود.

حسن مسلمی نائینی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بازدیدهایی که از واحدهای استانی این نهاد انجام می‌شود، اظهار کرد: یک مدیر نباید مرکزنشین باشد و باید با حضور در استان‌ها، مسائل هر استان را در خود استان مدیریت کند.

وی نیروی انسانی را اصلی ترین سرمایه یک سازمان عنوان کرد و با تاکید بر اینکه مدیر باید با منابع انسانی سازمان ارتباط بگیرد و قدردان آنها باشد، افزود: اعضای جهاد دانشگاهی بدون چشمداشت و با اعتبارات و حمایت های کم، اقدامات بزرگی انجام می دهند.

لزوم دستیابی جهاد دانشگاهی به مدل کسب و کار مناسب هر استان

مسلمی نائینی همچنین بر لزوم دستیابی به مدل کسب و کار مناسب هر استان تاکید کرد و افزود: این کار بواسطه حضور در استان‌ها و تعامل با واحدهای استان ممکن می شود. باید بین واحدهای استانی جهاد دانشگاهی و دیگر مراکز علمی، پژوهشی، صنعتی، خدماتی استان ارتباط برقرار کرد. در واقع در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ها میان این مراکز و جهاد دانشگاهی، هم به واحد استانی کمک می کنیم و هم زمینه‌های همکاری استان با جهاددانشگاهی را فراهم می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در سفر به استان‌های مختلف، پتانسیل‌های آنها شناخته شده و دریچه‌های جدیدی به سمت ظرفیت‌های استانی باز می‌شود، خاطرنشان کرد: ما نیازمند گفت‌وگو هستیم. یک مدیر باید با اعضای سازمان ارتباط گرفته و نظرات و پیشنهادات آنان را بشنود این نظرات در مواردی در برخی استان‌ها حتی به مصوبه جهاددانشگاهی تبدیل شده است.

برگزاری اولین گردهمایی کلیه مراکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه، درخصوص اولویت‌هایی که جهاد دانشگاهی می‌تواند در استان مرکزی به آنها بپردازد، گفت: یکی از مسائل و مشکلات کشور، مسئله جمعیت است. بیش از ۳.۵ میلیون زوج در کشور نابارور هستند که بر این اساس بیش از هفت میلیون نفر درگیر این مشکل هستند و اگر اطرافیانی که از این مشکل تاثیر می‌پذیرند را محاسبه کنیم، به رقم بسیار بالایی خواهیم رسید.

وی گفت: زمانی، در قالب سفرهای خارجی برای درمان ناباروری، بودجه‌های عظیمی از کشور خارج می‌شد ولی با راه اندازی مراکز درمان ناباروری در کشور، شرایط تغییر کرد. در استان مرکزی نیز همین روند اتفاق افتاد و همچنان می‌توان در این استان، در حوزه خدمات درمان ناباروری کار ویژه انجام داد.

مسلمی نائینی با بیان اینکه در نتیجه ارائه خدمات مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی، تاکنون بیش از هزار کودک متولد شده که رقم بسیار خوشحال کننده ای است، گفت: رویان یکی از شاخص‌ترین مراکز درمان ناباروری کشور و دنیاست که موسس آن دکتر آشتیانی فرزند استان مرکزی است. این مرکز پژوهش، آموزش و درمان را در کنار هم پیگیری می کند در حالی که مراکز درمانی دیگر ممکن است فقط به درمان بپردازند.

وی افزود: باید شبکه جهاد دانشگاهی را در حوزه های درمان به یکدیگر متصل کنیم. بر این اساس، در راستای همفکری برای ارتقای خدمت‌رسانی در سطح کشور، اولین گردهمایی کلیه مراکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی در راستای ارتقای خدمات رسانی در سطح کشور، برگزار خواهد شد.

جهاد دانشگاهی می تواند مفاخر استانی را در سطح کشور و دنیا معرفی کند

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه، به مفاخر استان مرکزی و پتانسیل های فراوان موجود در این استان اشاره کرد و گفت: باید این ظرفیت ها را برجسته کرد. جهاد دانشگاهی می تواند مفاخر را در سطح کشور و دنیا معرفی کرده و از این طریق موجبات ایجاد شور و نشاط در جوانان را فراهم کند.

مسلمی نائینی به تنوع گیاهان دارویی در استان مرکزی نیز اشاره کرد و افزود: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ماموریت دارد که بدنبال حضور در استان مرکزی، برنامه های خاصی در حوزه های آموزش کشاورزان و فراوری و تبدیل گیاهان دارویی به داروهای گیاهی را اجرایی کند.

علوم تولید شده در جهاددانشگاهی باید مولد شود

وی در ادامه، درخصوص میل جهاد دانشگاهی به سمت استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی گفت: امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است و باید از پتانسیل قوی موجود در بخش خصوصی استفاده شود. بسیاری از فعالان بخش خصوصی علیرغم دعوت از سوی دیگر کشورها، همچنان علاقمند به فعالیت در ایران هستند و علیرغم مشکلات متعدد، به فعالیت خود ادامه می دهند. آنها از نظر مالی و تجارب علمی ظرفیت های عظیمی دارند و باید از این توانمندی ها استفاده کرد.

مسلمی نائینی با بیان اینکه این اقدام در جهاد دانشگاهی آغاز شده است، افزود: محققان این نهاد تاکنون حدود ۶۴۰ نوع علم و فناوری تولید کرده‌اند که باید مولد شود ولی جهاددانشگاهی سرمایه کافی برای مولدسازی تمامی این علوم را ندارد و در چنین شرایطی بهترین راهکار استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است . بر این اساس از سال گذشته به این عرصه ورود کرده‌ایم و در اولین قدم، زمینه همکاری بخش خصوصی و پژوهشکده گیاهان دارویی فراهم شد و یک شرکت با نسبت ۴۰ به ۶۰(۴۰ درصد سهم جهاد دانشگاهی و ۶۰ درصد سهم بخش خصوصی) راه اندازی شد.

رئیس جهاد دانشگاهی بر لزوم اعتماد به بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: بدنبال این حرکت و در سایه اقداماتی که تاکنون در قالب این همکاری صورت گرفته، تحولی در حوزه گیاهان دارویی ایجاد شده و خط تولید بسیار خوبی راه اندازی شده و سازمان غذا و دارو نیز مجوزهای لازم را اعطا کرده است. در حال حاضر تولید انبوه چهار گیاه دارویی انجام شده است که احتمالا تا چند ماه آینده در داروخانه های کشور توزیع خواهند شد و سال آینده نیز صادرات این محصولات آغاز خواهد شد و امیدواریم در یکی دو سال پیش رو بتوانیم ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد داخلی و ارزی داشته باشیم.

همکاری با بخش خصوصی برای اتمام پروژه‌های ناتمام

وی با بیان اینکه اقدامات دیگری نیز در قالب همکاری با بخش خصوصی در حال انجام است، گفت: تعدادی پروژه ناتمام مثل بیمارستان ها و مراکز دیگر داریم که مدتهاست ناتمام مانده‌اند و به آرامی و به تدریج در حال ورود بخش خصوصی به همکاری در عرصه تکمیل این پروژه‌ها هستیم و یکی دو کار در قالب این همکاریها تا حدودی پیش رفته است.

مسلمی نائینی گفت: جهاد دانشگاهی زمین‌های زیادی دارد که در واقع دارایی‌های فیزیکی این نهاد هستند که از گذشته برای ما مانده است. برای مثال در پارک علم  و فناوری، زمین‌های موجود را قطعه بندی کرده‌ایم که این زمین‌ها در قالب رهن ۵۰ ساله در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده می‌شود، به این شکل هم نیازهای شرکت ها تامین می‌شود، هم منطقه آباد می‌شود و هم منابعی به جهاد تزریق می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha