• پنجشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98080201036
  • منبع : صدا و سیما

یک استاد علوم سیاسی مطرح کرد

موج سواری طرفداران برگزیت بر عوام زدگی جامعه بریتانیا

موج سواری طرفداران برگزیت بر عوام زدگی جامعه بریتانیا

دانشیار روابط بین الملل دانشگاه تهران گفت: بسیاری افراد ادعا دارند در وهله نخست نفهمیده‌اند به چه چیزی رای داده‌اند و می‌توان گفت هواداران برگزیت، سوار بر موج عوام فریبی در بریتانیا شدند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا سعیدآبادی با حضور در برنامه «رو در رو» تلویزیون برگزیت را موجب چند تکه شدن جامعه بریتانیا دانست و افزود: بوریس جانسون ادعا کرده بود در جوی آب می میرد ولی در 31 اکتبر برگزیت را اجرایی می‌کند؛ اما به نظر می رسد چنین اتفاقی تا نهم آبان ماه نخواهد افتاد.

سعیدآبادی گفت: دو عامل در تکه تکه شدن جامعه بریتانیا وجود دارد که به درون جامعه انگلیس نیز کشیده شده است؛ دسته نخست، عامل صنفی، حزبی و اختلافات درون سیستمی و سیاسی است که به نوعی امروز رو شده است؛ بنابراین اختلاف نظرها به دلیل تفاوت های حزبی است که درون مایه آن قدرت، سیاست و زمین زدن طرف مقابل است.

وی درباره عامل دوم گفت: دسته دیگر که به ویترین اختلافات درونی بریتانیا منتج شده، مسائل تکنیکی و فنی است. به هر حال برگزیت با اختلافی اندک رای آورد و بازگشت امور انگلیس به داخل این کشور به جای پارلمان اروپا، مسیری بود که برگزیت را شکل داد. این در حالیست که بسیاری افراد ادعا دارند در وهله نخست نفهمیده اند به چه چیزی رای داده اند و می توان گفت هواداران برگزیت، برخی سوار بر موج عوام فریبی در بریتانیا شدند.

سعیدآبادی خاطرنشان کرد: فارغ از اینکه نتیجه برگزیت چه شود، باید به این نکته توجه کنیم و بدانیم تضادهای درونی همگرایی انگلیس را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

در ادامه شهریار زرشناس، تحلیلگر فلسفه سیاسی افزود: بعد از جنگ جهانی اول بحرانی ایجاد شد که منجر به فروپاشی چندین امپراطوری بود و پس از آن موج جدیدی از رویکردهای ناسیونالیستی بوجود آمد و از آن پس ناسیونالیسم قدرت گرفت.

زرشناس خاطرنشان کرد: هر زمان سرمایه داری لیبرال دچار بحران شده، چپ های رادیکال روبروی آن سر بلند کرده اند تا جای لیبرالیسم کلاسیک را بگیرند. این یعنی روند عادی سرمایه داری دچار بحران شده است و امروز نیز در جامعه انگلیس همین روند را شاهد هستیم.

این استاد دانشگاه یادآور شد: موج سال 2008 همچنان آثاری دارد که بر کشورها باقی است. از دهه 1973 اولین بار کشورهای متروپل با بحران رکودی مواجه شدند؛ لذا بحران اقتصادی روندی فراگیر ایجاد کرد. هچنین حرکت سرمایه ای درپی سود، موجب در نوردیدن دیوارهای حاکمیتی شد.

وی خاطرنشان کرد: نظام های اقتصادی در کشورهای متروپل دچار بحران رکودی شده اند؛ اما وضعیت کشورهای مختلف جهان و توزیع درآمدها نشان می دهد پس از زمان شروع موج جدید نئولیبرال فاصه دهک های بالایی و پایینی جامعه [انگلیس] افزایش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha