به گزارش ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، توانمندسازی هیأتهای اندیشهورز در خصوص تعالی علوم انسانی و هنر را از اهداف همایش توانمندسازی اساتید حوزه علوم انسانی و هنر ویژه هیأتهای اندیشهورز استانی دانست و گفت: نقش هیأتهای اندیشهورز، اجرایی نیست، بلکه این جمع اندیشهورز و فرهیخته نقشی کاملاً اندیشهورزی دارند. در واقع هیأت های اندیشه ورز بازوان فکری مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر هستند.
وی درباره ویژگیهای اعضای هیأتهای اندیشه ورز در استانهای دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: این افراد باید فارغ از هر گونه گرایش سیاسی، از دانش و توانمندیهای علمی لازم برای ارائه تدابیر در جهت تعالی علوم انسانی و هنر برخوردار باشند. اعضای هیأتهای اندیشه ورز باید عالم و در ارائه پیشنهادهای اندیشه ورزانه توانمند باشند.
عملکرد و فعالیت هیأتهای اندیشهورز باید در زمینه تعالی علوم انسانی و هنر باشد
دکتر خسروپناه با تأکید بر اینکه تعالی علوم انسانی و هنر از اولویتهای مهم و اساسی دانشگاه آزاد اسلامی است، خاطرنشان کرد: این تعالی با به روزرسانی، بومیسازی و حکمی سازی علوم انسانی و هنر صورت میگیرد و عملکرد و فعالیت هیأت های اندیشه ورز باید در زمینه تعالی علوم انسانی و هنر باشد.
وی هفت مأموریت اصلی برای معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و افزود: هیأتهای اندیشه ورز در استانهای دانشگاه آزاد اسلامی باید به دنبال تحقق و اجرایی شدن مأموریتهای معاونت علوم انسانی و هنر باشند. به عبارتی دیگر اعضای این هیأت ها باید با اندیشه ورزی، فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی، ارائه نظرات و پیشنهادات سازنده در راستای مأموریتهای این معاونت گام بردارند.
در هر استان باید نظام موضوعاتی که نیاز استان و کشور است تهیه شود
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، ساماندهی نشریات علمی، ترمیم رشتهها و رشته گرایشها براساس آمایش سرزمینی، ساماندهی پایاننامهها و رسالهها از طریق پایش و تدوین نظام موضوعات، تقویت علمی مدرسان از طریق توانمندسازی، کشف نخبگان علمی، تدوین و تقویت کتب درسی، کمک درسی و کتابهای مرجع و احیا تراث اسلامی را از مأموریت های اصلی این معاونت برشمرد.
دکتر خسروپناه بر ساماندهی رسالهها و پایاننامه های دانشجویی تأکید کرد و افزود: بهترین ابزار برای کار پژوهشی و حل مسائل جامعه، رساله ها و پایان نامه هاست، بنابراین با ساماندهی این گونه تولیدات علمی می توان بخش اعظمی از مشکلات کشور و جامعه را حل کرد. در هر استان باید نظام موضوعاتی که نیاز استان و کشور است تهیه شود.
باید زمینه ساز تعامل علمی بین استادان در رشته های مختلف باشیم
وی درخصوص نحوه تقویت علمی مدرسان اظهار داشت: باید زمینه ساز تعامل علمی بین استادان در رشته های مختلف باشیم. تعامل سازنده بین اساتید موجب پیشرفت و رشد می شود. همچنین باید نخبگان علمی را از بین اساتید، مدرسان و دانشجویان شناسایی کنیم و از توانایی و استعداد آنها برای اندیشه ورزی و حل مشکلات بهره ببریم.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این دانشگاه اساتید و فرهیختگانی در حوزههای مختلف از جمله ادبیات فارسی، تاریخ، ادبیات عرب، فقه و ... داریم که از ظرفیت و پتانسیل علمی آنها چندان استفاده نشده که باید تدابیری در جهت بهره مندی از توان علمی این اساتید اتخاذ کنیم.
هیأتها اندیشه ورز باید مشکلات جامعه در حوزه علوم انسانی و هنر را رفع کنند
دکتر خسروپناه احیا تراث اسلامی را مورد تأکید قرار داد و افزود: هیأت های اندیشه ورز دانشگاه آزاد اسلامی باید از طریق شناسایی و تصحیح نسخ، کشف مکاتب علمی در دوره تمدن اسلامی و کاربست آن در تمدن نوین اسلامی، تراث اسلامی را احیا کنند، چرا که تراث و میراث اسلامی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند، اگر بخواهیم به تاریخ، اندیشه، سیاست، تاریخ و ... در گذشته های دور راهی پیدا کنیم باید به میراث مکتوب خود مراجعه کنیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی در پایان تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی هیأت های اندیشه ورز زینت المجالس نمیخواهد، بلکه می خواهد اعضای این هیأت ها اندیشه ورزی و مشکلات جامعه در حوزه علوم انسانی و هنر را برطرف کنند.
انتهای پیام
نظرات