• چهارشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 98030803510
  • خبرنگار : 71357

جای خالی نشاط در برنامه‌های ماه رمضان

جای خالی نشاط در برنامه‌های ماه رمضان

شاد کردن مردم هزینه چندانی ندارد اما برنامه‌ریزی‌ها هم بر اساسی که با روحیه و خلقیات جوان‌ها جور دربیاید، صورت نمی‌گیرد و برنامه‌های کسالت‌بار جای برنامه‌های شاد و امیدآفرین را گرفته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه آرمان امروز نوشت: «شادی» شاخصی برای توسعه اجتماعی است که امید به آینده و امید به زندگی از مفهوم شادی ریشه می‌گیرد. نقش رسانه در افزایش امیدواری مردم به موضوع اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی بازمی‌گردد. رسانه‌ها در تقویت و تضعیف نظم اجتماعی نقش دوگانه‌ای دارند. آنها هم می‌توانند موجب همبستگی ملی و وحدت نمادین شوند و هم می‌توانند به اختلاف و بی‌اعتمادی در میان مخاطبان دامن بزنند. بنابراین سیاستگزاران رسانه‌ای نباید از موضوع تقویت اعتماد و افزایش روحیه امید و امیدواری غافل شوند.

افزون بر آن توجه به کارکرد آموزشی رسانه که ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی را ترویج می‌کند و با قدرت اقناعی و تبلیغی خود، مشارکت مدنی افراد جامعه را افزایش می‌دهد بر مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی مؤثر است. اکنون از شبکه‌های رسانه ملی برنامه شادی‌آفرین و جذابی پخش نمی‌شود؛ شاد کردن مردم هزینه چندانی ندارد اما برنامه‌ریزی‌ها هم بر آن اساسی که با روحیه و خلقیات جوان‌ها جور دربیاید، صورت نمی‌گیرد و برنامه‌های کسالت‌بار جای برنامه‌های شاد و امیدآفرین را گرفته است. درک نادرست عده‌ای از افراد تا بدان‌جا پیش‌رفته که مشکل جوانان را تنها مسکن و اشتغال می‌دانند در حالی که بسیاری از افراد صاحب خانه و کارمند و صاحب کار در خانواده آنها آسیبی به نام طلاق اتفاق می‌افتد. رسانه ملی اجرای برنامه‌های شاد و طنز را گویا تعطیل کرده، باز هم خدا چارلی چاپلین و لورل و هاردی را بیامرزد که چند برنامه برای صداوسیما از خود بر جا گذاشتند. مردم انگیزه، امید و شادی اجتماعی می‌خواهند. ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خدا است و در عید فطر، در اغلب کشورهای اسلامی، به‌عنوان مهم‌ترین عید توسط مسلمانان، با شادی و شکوه هر چه تمام‌تر برگزار می‌شود. در ایران اسلامی و در سال‌های گذشته نیز این ماه مبارک، اغلب با برنامه‌های شاد و مفرحی همراه می‌شد به جذب هر چه بیشتر شهروندان و به‌ویژه کودکان و نوجوانان به برکات این ماه مبارک کمک می‌کرد اما امسال به نظر می‌رسد از میزان برنامه‌های شاد و مفرح کاسته شده است.

غمگین‌تر از همیشه

از دهه ۱۳۶۰، پخش سریال‌ها و برنامه‌های مناسبتی در صداوسیما و در ماه مبارک رمضان، به یک سنت تبدیل شده است. برخی کارشناسان از سریال تلویزیونی «مهمان» ساخته «خسرو ملکان» در سال ۱۳۶۹ به‌عنوان اولین سریال مناسبتی یاد می‌کنند که در عید آن سال و مقارن با ماه رمضان، از صداوسیما پخش شد. پس از آن و در سال‌های بعد و برای جذب مخاطبان بیشتر، ساخت سریال‌های طنز در دستور کار صداوسیما قرار گرفت و سریال‌های طنز جذابی همچون «پشت کنکوری‌ها»، «خانه‌به‌دوش»، «متهم گریخت»، «مامور بدرقه»، «دودکش»، «پایتخت ۴» و «پادری» در طی سال‌های گذشته توانستند شب‌های رمضانی شهروندان را شیرین نمایند. این در حالی است که مدتی است که سریال‌های طنز در صداوسیما چندان جدی گرفته نمی‌شوند و شب‌های رمضانی تلویزیون رنگ‌وبوی گذشته را ندارند.

محسن غرویان استاد حوزه علمیه در همین ارتباط به پژوهشگر «ایرنا» گفت: «کلا نگرش به اسلام دو گونه است؛ بعضی اسلام را به‌صورت خشک و عصبانی قرائت می‌کنند؛ بعضی نیز اسلام و دینداری را با نگاه نشاط و شادابی می‌بینند. متأسفانه در کشور ما غلبه نگاه‌ها با نگاه خشک و عبوس است. این در صداوسیما هم خود را نشان می‌دهد. برای کودکان به‌خصوص ضرورت دارد تا ما چهره شاد و خندانی را از اسلام نشان دهیم. برخی برای تبلیغ اسلام بر جنبه‌های غضب و خشم الهی تمرکز می‌کنند. این رویکرد بر صداوسیما نیز غلبه کرده است.»

وی افزود: «در کشورهای اسلامی دیگر، ماه رمضان ماه جشن و شادی است. آنان با خوشحالی بر سر سفره‌های افطار می‌نشینند و حتی عروسی‌های خود را در این ماه برگزار می‌کنند. ما می‌توانیم این رویکرد را در کشور خود پیاده کنیم و صداوسیما در این بخش نقشی اساسی برعهده دارد. متأسفانه فیلم‌ها و سریال‌هایی که صداوسیما در این ایام نشان می‌دهد فیلم‌های خشن، وحشتناک و پر از غم و غصه است و مردم هم ناچارند از کانال‌ها همین برنامه‌ها را ببینند. سیاستگزاران باید به فکر وضعیت روحی و دماغی مردم باشند. نباید تنها این صحنه را نشان داد. این برنامه‌ها اثر خوبی بر مردم ندارد و کودکان و نوجوانان را از نظر عصبی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. متأسفانه فیلم‌ها و سریال‌هایی که صداوسیما در این ایام نشان می‌دهد فیلم‌های خشن، وحشتناک و پر از غم و غصه است و مردم هم ناچارند از کانال‌ها همین برنامه‌ها را ببینند.

جای خالی موسیقی مناسبتی در ماه رمضان

در بسیاری از کشورهای اسلامی و به‌ویژه کشورهای اسلامی جنوب‌شرق آسیا همچون مالزی، پخش موسیقی مناسبتی در ماه مبارک رمضان، تبدیل به یک رسم شده است. موسیقی‌های مناسبتی، اغلب با رنگ‌وبوی شاد و پر انرژی در کشورهای اسلامی در ماه مبارک رمضان، به‌ویژه پس از ساعات افطار در بسیاری از نقاط شهرهای این کشورها به گوش می‌رسند. این نوع از موسیقی‌ها، ضمن داشتن محتوای شاد و اسلامی، با اشعاری پرمحتوا و فاخر تکمیل می‌شوند. اما به نظر می‌رسد که امروز در خیابان‌های شهرهای ایران، ما شاهد چنین صحنه‌هایی نیستیم؛ موسیقی اسلامی و مناسبتی که می‌تواند شهروندان را شاد کند و باعث جذب کودکان و نوجوانان به مراسم‌های در حال برگزاری در این ماه شود. اغلب خوانندگان داخلی نیز در میان شعرهای خود، اشعار مناسبتی و مذهبی مناسبی دارند؛ اما به‌نظر می‌رسد نه صداوسیما و نه سایر سازمان‌های مسئول، بهره لازم را از این ظرفیت موجود نمی‌برند.

آیت‌ا… غرویان، در این‌باره نیز گفت: «موسیقی‌های ما اگر با محتوای عرفانی و اخلاقی همراه باشد، بسیار بسیار تأثیرگذار است. برای بنده و بسیاری دیگر اتفاق افتاده که اگر موسیقی عرفانی و اخلاقی و با مضامین دلنواز را گوش دهد، حتی اشکش جاری می‌شود. اشعار عرفانی اخلاقی حافظ، سعدی، مولوی و شبستری بر ذهن انسان تأثیر بسیار مناسبی دارد و می‌توان از این ابزار فرهنگی استفاده مناسبی کرد.»

ساعات پس از افطار، می‌تواند ساعات شادی و نشاط روزه‌داران و به‌ویژه کودکان و نوجوانان شود و پخش موسیقی‌های شاد و زنده بی‌تردید باعث افزایش روحیه شادی و سرور خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۸ ۱۵:۲۰

شاد کردن کجا بود؟! چند سال فقط دزدی خیانت دعوا حق خوری و فساد و ترویج میکنن! یادش بخیر یه زمانی رضا عطاران یه طنزی میساخت البته اونم یه خیانت و دزدی توش بود ولی با طنز!

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۸ ۱۵:۲۶

سریالهای تلویزیون در ماه رمضان متاسفانه در حد فاجعه ، زجرآور هستند . سرشار از بدآموزی ، صحنه های پر از خشونت ، توهین و سوهان روح و روان .

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۸ ۱۵:۲۹

هر وقت که به اجبار چند دقیقه از سریالهای ماه رمضان مانند { برادرجان } را میبینیم ، غم و غصه وجودمان را میگیرد . صدا و سیما ظاهرا فاقد بدنه کارشناسی اجتماعی و روانشناسی کارامد است .

avatar

کاش به روند تکراری تولید و خرید فیلمهای چند میلیاردی بی محتوا و پوچ برای ماه رمضان هم رسیدگی میشد . فیلمهایی سراسر بدآموزی ، درگیری ، اعصاب خردکن و بی ارزش . با یک قصه تکراری در هر سال که ابتدا پر از بدبختی و فساد و در پایان ماه همه چیز درست میشود . خسته شدیم از این فیلمهای بی محتوا و پوچ در ماه رمضان هر سال .

avatar

به خدا اگر به جای این سریالها ، راز بقا یا اخبار ساعت 7 را مجددا پخش کنند ، باز هم سودش بیشتر و ضررش کمتر است .

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۸ ۱۵:۵۳

یکی از علل اصلی وضعیت فاجعه بار سریالهای ماه رمضان این است که میبایست در مدت کوتاهی تهیه ، تایید و پخش شوند . لذا کیفیت تولید و نظارت بر آنها در حد زیر صفر است .

avatar

سریال سراپا بی ارزش < برادرجان > آخر ترویج رفتار یک خانواده چاله میدانی ، لات مآب و بی سروپا طی سی شب ، آن هم در ماه مبارک و معنوی رمضان چه نفعی به جامعه خسته و مظلوم ایران میرساند ؟؟!!! حتی اگر در شب عید فطر همه چیز خوب و گل و بلبل شود !!!؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۰ ۱۵:۳۰

آفرین !!!