• یکشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۷:۵۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98020803734
  • منبع : نمایندگی کرمان

همایش "گنج سی ساله" برگزار شد

همایش "گنج سی ساله" برگزار شد

رییس مرکز کرمانشناسی گفت: امروز مرکز کرمانشناسی سرافراز است که در سایه بنیاد ایران شناسی عرضه خدمت می کند و از روز نخست اعلام کردیم اگر کرمان را دوست داریم به خاطر این است که بخشی از خاک همیشه سرافراز ایران است و اگر نام کرمان را می بریم به این دلیل است که نام کرمان با نام ایران عجین شده است.

به گزارش ایسنا منطقه کویر، سید محمدعلی گلاب‌زاده در همایش "گنج سی ساله" به مناسبت سی‌امین سال تأسیس مرکز کرمانشناسی در دانشگاه شهید باهنر اظهار کرد: ۳۰ سال قبل دریافتیم که نه تنها عوام بلکه خواص هم درک عمیقی از واقعیت‌های کرمان ندارند و هم دانشوران این دیار بزرگ را نمی‌شناسند.


وی افزود: سرزمینی که همواره سرافرازی‌هایش ورد زبان روزگاران است و مردمش در زمین‌های حسرت به دل از قطره‌های آب، یک چهارم باغات کشور را در این سرزمین ایجاد کردند و قنات و قنوتشان شهره آفاق است.

گلاب‌زاده تصریح کرد: مردمانی که گرچه از سرهای آنها مناره ساختند، هرگز سر در مقابل ستم و بیداد فرو نیاوردند و گرچه تاوان میهمان نوازی لطفعلی خان زند را با تقدیم هزاران جفت چشم به تاریخ پرداختند، هرگز سر ارادت از کوی میهمان برنداشتند.

رئیس مرکز کرمانشناسی بیان کرد: فرزندان خلف استان کرمان در طول هشت سال دفاع مقدس پرشکوه‌ترین حماسه‌ها را آفریدند و خواب را در پلک دشمن شکسته و خصم را به زنجیر کشیدند.

وی افزود: مردم استان کرمان در طول هزاران سال افتخار آفریدند و در میان هزاران شیء که از کُنار صندل به دست آمد تنها یکی دو خنجر بر جای مانده و بقیه همه امکانات و وسایلی برای رفاه، آرامش و آسایش انسان‌ها بود.

گلاب‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های هر شهرستان استان کرمان عنوان کرد: ۳۰ سال قبل آمدیم این سرزمین را معرفی کنیم اما هیچ امکاناتی در اختیار نداشتیم و این راه را با پای عشق پیمودیم.

وی بیان کرد: ۳۰ سال از تأسیس مرکز کرمانشناسی می‌گذرد اما آغازی از یک پایان است و انشاالله این مرکز به زودی با تحولاتی در زمینه‌های مختلف جوان گرایی کار خود را آغاز می‌کند.

رئیس مرکز کرمانشناسی گفت: امروز مرکز کرمانشناسی سرافراز است که در سایه بنیاد ایران شناسی عرضه خدمت می‌کند و از روز نخست اعلام کردیم اگر کرمان را دوست داریم به خاطر این است که بخشی از خاک همیشه سرافراز ایران است و اگر نام کرمان را می بریم به این دلیل است که نام کرمان با نام ایران عجین شده است.
 

همچنین رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: مرکز کرمانشناسی به بازنگری در فعالیت‌های خود نیازمند است لذا پیشنهاد می‌شود مراکز شهرستان شناسی با همکاری دانشگاه‌های هر شهرستان و در صورت نداشتن دانشگاه، با همکاری فرهنگ و ارشاد تأسیس شود.

محمدعلی طاهر اظهار کرد: شیوه‌های زندگی در استان کرمان بسیار متنوع و شامل زندگی عشایری، روستایی و شهری می‌شود و مردمانی با عقاید مختلف دینی و مذهبی سکونت دارند و در بین هر کدام از آنها آئین و مراسم مختلفی وجود دارد.

وی افزود: شرایط طبیعی و تاریخ پر فراز و نشیب این منطقه موجب شده مردم دارای فرهنگی ویژه و صاحب ویژگی‌های ارزشمندی مانند قناعت، سخت کوشی و عقاید ملی و مذهبی عمیق و ریشه دار شوند.

طاهر با اشاره به اینکه موسیقی محلی و نواحی کرمان بسیار متنوع است، تصریح کرد: تنوع صنایع دستی کرمان امری اعجاب آور و شامل هنرهایی مانند پته، قالی، طراحی سنتی، طراحی گلیم، مس، مجسمه سازی، آئینه دوزی، سکه دوزی، پلاس و بسیاری هنرهای دیگر می‌شود.

وی بیان کرد: ابنیه و آثار تاریخی بسیاری در استان کرمان وجود دارد که از جمله می‌توان به ارگ بم، تمدن حوزه هلیل رود، مجموعه وکیل و ابراهیم خان کرمان، تل ابلیس، خرابه‌های شهر دقیانوس و … اشاره کرد که جنبه‌های دیگری از تاریخ این سرزمین را نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به تنوع آب و هوایی متنوع استان کرمان عنوان کرد: جاذبه‌های طبیعی گردشگری زیادی در استان کرمان شکل گرفته است.

وی در ادامه افزود: مشاهیر و نخبگان کرمان نیز با آثار ماندگار خود زمینه تحول را در تاریخ ایران فراهم کرده‌اند که از جمله خواجوی کرمانی، شاه نعمت اله ولی، مشتاق علیشاه، فواد و همایون کرمانی، روح‌اله خالقی، علی اکبر صنعتی را می‌توان نام برد و سیاستمداران بزرگ مانند شهید باهنر و مرحوم هاشمی رفسنجانی و دیگران همه توانمندی و قابلیت استان کرمان است که مرکز کرمانشناسی در طول حیات ۳۰ ساله خود به معرفی و شناساندن آنها اقدام کرده است.

طاهر با اشاره به فعالیت‌های مرکز کرمانشناسی اظهار کرد: حدود ۳۰۰ کتاب و مجله ارزشمند کرمانشناسی در این مرکز چاپ شده است.

وی تصریح کرد: این مرکز قبل از تمام مراکزی که به شناسایی استان‌ها می‌پردازد تأسیس شده و شاید بتوان گفت دیگر مراکز در این زمینه به تقلید از مرکز کرمانشناسی بوده است.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: مرکز کرمانشناسی به بازنگری در فعالیت‌های خود نیازمند است لذا پیشنهاد می‌شود مراکز شهرستان شناسی با همکاری دانشگاه‌های هر شهرستان و در صورت نداشتن دانشگاه، با همکاری فرهنگ و ارشاد تأسیس شود.

وی بیان کرد: تدوین دانشنامه کرمانشناسی لازم است. به گونه‌ای که از طریق آن بتوان به شناخت کامل استان کرمان دست یافت.

طاهر اظهار کرد: تأسیس سایت فعالیت‌های کرمانشناسی و قرار دادن همه فعالیت‌های مربوط به این مرکز در این سامانه نیاز است.

در ادامه این همایش، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امیدوارم در ما سیاسیون نیز فرهنگ کرمانی خوب جا بیتفد.


محمدمهدی زاهدی اظهار کرد: کرمانی‌های زیادی داریم که کرمان را نمی‌شناسند و از سوی دیگر افرادی هستند که کرمانی نیستند اما واقعاً کرمانشناس هستند که مرحوم افضلی پور یکی از این افراد است.

وی افزود: مرحوم افضلی پور (بنیانگذار دانشگاه شهید باهنر) در زمانی کرمان را قبل از انقلاب شناخت که توجه به کرمان و کرمانی‌ها نبود و این مرد فهمید کرمان چه گوهر و چه سرزمینی است.

زاهدی با اشاره به خدمات آیت الله جعفری نماینده سابق ولی فقیه در استان کرمان عنوان کرد: باید زندگی این مرد بزرگ به تصویر کشیده شود و مرکز کرمانشناسی در این زمینه کار کند و مردم بدانند در عصر معاصر چه بزرگانی داریم. همچنین بزرگ مردی مانند سردار قاسم سلیمانی و افراد دیگر.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در برخی مناطق استان کرمان به ویژه در جنوب و شرق نیازمند توانمندسازی هستیم زیرا بسیاری از مردم این دو منطقه از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی ندارند.

وی افزود: باید توانمندسازی کنیم تا هم در مباحث فرهنگی و توسعه اقتصادی کاری صورت بگیرد تا با توجه به همه منابع و ظرفیت‌هایی که استان کرمان دارد، کسی از مردم این استان محتاج نهادهای حمایتی نباشد.

زاهدی در ادامه با تاکید بر اینکه امیدوارم در ما سیاسیون نیز فرهنگ کرمانی خوب جا بیتفد، افزود: اعتراف می‌کنم سیاسیون استان در جاهایی غفلت کرده و به جای اینکه از توانمندی یکدیگر به خوبی استفاده و هم افزایی کنیم تا توسعه همه جانبه را تسریع ببخشیم، برخی اوقات با درگیری‌های سیاسی مزاحمت‌هایی ایجاد کرده ایم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با وحدت و همدلی و استفاده از تمامی نیروهای پرتوان استان چه در داخل استان و در سطح ملی کرمان را به جایگاه خودش برسانیم.

وی اظهار کرد: باید از فرصت‌ها برای کادرسازی و استفاده از نیروهای فرزندان پرتوان کرمان در سطح ملی استفاده شود و همه توانمندی‌هایمان را برای اعتلای نام کرمان به کار ببندیم.
 

دیگر سخنران این همایش، استاد دانشگاه‌های ایران و انگلستان بود که گفت: ثابت می‌کنیم شهرنشینی در دنیا از کوهپایه‌های شمالی کرمان آغاز شده است.


محمود ماهری اظهار کرد: در اواخر دهه ۷۰ شمسی یک فاجعه در کرمان رخ داد و میراث باستانی در جیرفت به تاراج رفت و از کشور خارج شد و تنها یک اثر در یک حراجی در فرانسه یک میلیون دلار فروخته شد.

وی در ادامه با با اشاره به گاه‌شمار تمدن‌های نخستین کرمان بیان کرد: چند منطقه اصلی در استان کرمان تحت باستان شناسی قرار گرفت؛ تل ابلیس حدود ۷ هزار سال قدمت دارد و نخستین شواهد فلزکاری را در این مرکز داشتیم و ساختمان سازی ۶۲۰۰ سال قبل در این منطقه صورت گرفته است.

ماهری تصریح کرد: تپه یحیی در دشت صوغان دومین مرکز مورد مطالعه بود که می‌توان قدیمی‌ترین مرکز شهری کرمان نامید.

وی بیان کرد: شهداد مرکز دیگری بود که مورد کاوش قرار گرفت و گنجینه‌های بسیار ارزشمندی از این مرکز به دست آمد که شهری پیشرفته و مرکز تمدن گسترده در اوایل هزاره سوم بود و مشابه هنر فلزکاران شهداد در دنیای آن زمان دیده نشده بود.

این استاد دانشگاه گفت: بیش از ۱۰۰ مرکز در استان کرمان وجود دارد که به دوره‌های قبل از تاریخ مربوط می‌شود و هنر سنگ تراشی، نقش مایه‌هایی که وجود داشت و … چشمگیر بود.

وی در ادامه اظهار کرد: کوهپایه‌های شمال کرمان به لحاظ سکنی و تمدن به لحاظ زمانی مقدم بوده اند.

ماهری با اشاره به نظرات مختلف درباره تمدن‌ها و تمدن اَرَته عنوان کرد: نظر بنده این است که سرزمین ارته در کوهپایه‌های شمالی کرمان است و باید در بردسیر و شهداد دنبال این تمدن بگردیم.

وی تصریح کرد: دوره تمدنی آرته با شهرنشینی بوده که ثابت می‌کنیم شهرنشینی در دنیا از کوهپایه‌های شمالی کرمان آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، "فرشید شریعتمداری" معاون بنیاد ایران شناسی نیز در این همایش گفت: بخشی از تاریخ مرکز کرمانشناسی مربوط به پیوستن به بنیاد ایران شناسی است که در سال ۹۴ این اتفاق افتاد و شعبه بنیاد ایران شناسی در استان کرمان ایجاد شد.

وی افزود: در صورت همکاری استانداران، شعبه‌های البرز و گیلان نیز در شرف تأسیس است و شعبه‌های بنیاد ایران شناسی به حدود ۲۰ مورد می‌رسد.
 

انتهای پیام


 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha