• چهارشنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 97101910366
  • خبرنگار : 71091

پاسخ یک وب‌ سایت پخش فیلم به گله‌های کارگردان «دعوت‌نامه»

پاسخ یک وب‌ سایت پخش فیلم به گله‌های کارگردان «دعوت‌نامه»

هیات مدیره وب سایت "آی. ام. وی. باکس" اعلام کرد: فیلم سینمایی "دعوتنامه"، هرگز در سرورهای "آی ام وی باکس" آپلود نشده و تنها لینک آن از منبع معروف "یوتیوب" به اشتراک گذاشته شده است.

مارک آنتونیو وکیل شرکت ای ام وی باکس در جوابیه اظهارات مهرداد فرید کارگردان دعوت‌نامه که رونوشتی هم به ایسنا ارسال شده ،آورده است: «هیات مدیره وب سایت "آی. ام. وی. باکس" در احترام به جایگاه سینمای ایران در جهان و رعایت حقوق صاحبان آثار سینمایی و مستند، لازم می‌داند پیرو انتشار مطلبی نادرست صرفا ناشی از عدم اطلاع کافی گوینده نسبت به شرایط نمایش فیلم‌های سینمایی در فضای مجازی، در دفاع از عملکرد این وب سایت، توضیحاتی زیر را در اختیار افکار عمومی سینماگران، بخصوص تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان فیلم‌ها قرار دهد.

** به منظور شفاف‌سازی در ابتدا توضیحات قابل اثبات زیر را در پاسخ به  مطالبی که به طور کلی درباره "آی. ام. وی. باکس" مطرح شده به اطلاع می‌رسانیم:

1- "آی. ام. وی. باکس" یک شرکت حقوقی ثبت شده در انگلستان است و برخلاف ادعای گوینده، هیچ شعبه‌ای در افریقا و یا ارتباطی سازمانی با سایت‌های فعال در افریقا ندارد.

2- "آی. ام. وی. باکس" چه تحت نام خود و یا هر نام دیگری، هیچ کانال فعالی در یوتیوب نداشته و براساس شیوه فعالیتش، بدون کسب اجازه حقوقی از صاحبان آثار و یا از طریق سایر منابع قانونی که اثر را منتشر کرده‌اند، هیچ فیلمی را در وب سایت خود، پخش یا آپلود نکرده و نمی‌کند.  

3- لینک کردن ویدیوها از منابع رسمی و پخش آنلاین آنها، روشی کاملا قانونی است و برای هیچ وب سایتی از جمله "آی. ام. وی. باکس" عمل جدید یا خلافی به حساب نمی‌آید. هنگامی که یک فیلم یا سریال تلویزیونی از طریق یک منبع قانونی در وب سایت یوتیوب آپلود می‌شود، براساس قوانین یوتیوب، هر فرد یا هر وب سایت دیگری در دنیا می‌تواند لینک آن را به اشتراک بگذارد.

لذا در مواردی که "آی ام وی باکس" لینکی را از یوتیوب به اشتراک گذاشته، عملی کاملا قانونی و براساس قوانین مربوط به فضای مجازی انجام داده است. در واقع مسیر انجام کار، از منشا یوتیوب به وب سایت "آی. ام .وی. باکس " بوده، نه بالعکس.

1- فیلمسازی که در مورد فعالیت‌های "آی ام وی باکس" اتهاماتی را منتشر کرده به سبب ناآگاهی و دانش کافی نسبت به موضوع، صرفا خواسته انتقاداتی کلی و تکراری درباره پایمال شدن حقوق فیلمسازان را مطرح کند و جهت مستدل نمایاندن ادعاهایش، این موسسه -که در طول سال‌های فعالیتش حتی یک مورد تخلف نداشته- و همچنین برخی از همکاران خود را مورد اتهام قرار داده است.

2-  فیلم سینمایی "دعوتنامه"، هرگز در سرورهای "آی ام وی باکس" آپلود نشده و تنها لینک آن از منبع معروف "یوتیوب" به اشتراک گذاشته شده است. تهیه‌کننده فیلم در جریان این اقدام قرار گرفته بوده اما اقدامی نکرده و حتی اکنون که این پاسخ منتشر می‌شود، نیز فیلم مذکور هنوز در یوتیوب قابل دسترسی است.

3- یکی از شاخص‌ترین مثال‌ها برای توضیح این وضعیت، لینک بسیاری از وب سایت‌ها از یوتیوب، برای هرسه فصل سریال «شهرزاد» است. سال‌های کمی نیست که این روش در عالم"وی.او.دی" متداول است و اقدام جدید و عجیبی به حساب نمی‌آید. در هالیوود و بالیوود و دیگر سینماهای جهان نیز سالهاست از این روش استفاده می‌شود.

 ناگفته نماند که این روش علیرغم آنکه قانونی است، بخاطر خسارت‌های ناشی از عدم رعایت قانون کپی رایت آثار ایرانی در جهان و آثار خارجی در ایران، چندان مورد علاقه "آی ام وی باکس" نیست و ترجیح این موسسه به عقد قرارداد انحصاری، شفاف و همه جانبه با صاحبان هر اثر است تا بشود از پخش غیرقانونی و بی حساب و کتاب آنها در شبکه‌های اینترنتی پیشگیری و جلوگیری کرد. ما هم می‌دانیم به محض اینکه فیلمی در یوتیوب در دسترس قرار می‌گیرد، پتانسیل درآمد زایی آن فیلم از محل رایت‌های هواپیمایی،جشنواره‌ای، تلویزیونی و سایت‌های وی او دی کاهش می‌یابد. هر فیلم یا سریالی که تحت قرارداد انحصاری آی ام وی باکس یا موسسه‌ای مشابه نباشد و از طریق منابع قانونی دیگری در یوتوب منتشر شود، این حق را برای همه وب سایت‌های فعال ایجاد می‌کند که آسوده و قانون‌مند آن را لینک کنند و جز ارائه کننده اصلی و اولیه به یوتیوب، هیچ مسئول و مقصر دیگری در این میان وجود ندارد.

هر روز بر تعداد شرکت‌هایی که کانالهای  رسمی خود را تحت عناوین مختلف در شبکه یوتوب راه‌اندازی می‌کنند، افزوده می‌شود. از جمله می‌توان به اکثر شرکت‌های ایرانی که توزیع کننده نسخه‌های دی وی دی فیلم‌های ایرانی هستند اشاره کرد. بر اساس همین وضعیت شاهدیم که هر روز بر تعداد فیلمها و سریال‌های تلویزیونی که در کانال‌های متعدد و مختلف منتشر می‌شوند، افزوده می‌شود.

 خوشحالیم که اطلاع دهیم تاکنون هیچ یک از فیلم‌هایی که تحت قرارداد انحصاری با "آی.ام. وی. باکس" بوده‌اند در یوتوب منتشر نشده‌اند و از بارگذاری آنها در یوتیوب بصورت جدی جلوگیری شده است. این شرایط به صاحبان آثار امکان درآمدزایی بیشتری از فیلم شان می‌دهد، زیرا فیلم‌هایشان تحت حفاظت هستند و البته همچنان می‌توانند به سایر کانال‌های توزیع فیلم در شبکه نمایش خانگی نیز فروخته شوند.

"آی ام وی باکس" به منظور شفاف بودن عملکرد و محاسباتش اخیرا کنترل پنلی را ایجاد کرده تا هریک از صاحبان آثار بتوانند با مراجعه به صفحه فیلم خود از تعداد بازدید کنندگان، نظرات و درآمدهای حاصله فیلمشان مطلع شوند.

در شرایط سخت کنونی سینما، بسیار غیرمنصفانه است که تنها وب سایت قانونی خارج از ایران که همواره تلاش کرده به ظرفیت‌های سینمای ایران چیزی بیافزاید، با چنین اتهامات بی پایه و اساس مواجه شود.

"آی ام وی باکس" اولین پلت فرمِ وی او دی قانونی است که فیلم‌های ایرانی را صرفا تحت قرارداد به صورت آنلاین منتشر کرده و طی پنج سال اخیر بی‌وقفه از فیلم‌های ایرانی حمایت و محافظت کرده است. بی تردید دلیل اصلی اعتماد تعداد بسیاری از تهیه‌کنندگان حرفه‌ای سینمای ایران به "آی ام وی.باکس" و عقد قراردادهای انحصاری و غیر انحصاری آنها با این موسسه، ناشی از دانش کافی آنها نسبت به شرایطی که گفته شد و عملکرد اصولی و قانونمند این موسسه در قبال سینمای ایران بوده است.»

مهرداد فرید چندی پیش با انتقاد از عدم‌ حمایت دولت از صاحبان آثار در مقابل فروش غیرقانونی و قاچاقی آثارشان در شرکت‌های VOD خارجی گفته بود: «متاسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مانند جزیره‌ای جدا از دنیای بیرونش شده زیرا حاضر به امضای قوانین حمایت کننده بین‌المللی نیست. او اعلام کرده بود که «دعوت‌نامه» ساخته‌ی خودش در چند شرکت VOD در خارج از کشور به صورت غیر قانونی پخش شده است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha