• جمعه / ۱۳ مهر ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97071307147
  • خبرنگار : 71569

معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مطرح کرد

کاهش سطح کمی و کیفی دانشجویان رشته‌های علوم پایه/رایزنی برای تاسیس آزمایشگاه مجازی

کاهش سطح کمی و کیفی دانشجویان رشته‌های علوم پایه/رایزنی برای تاسیس آزمایشگاه مجازی

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه بازار داغ اشتغال رشته‌های علوم تجربی باعث شده است که دانشجویان کمتری رشته‌های علوم پایه و فنی و مهندسی را انتخاب کنند، گفت: سطح کمی و کیفی دانشجویان ورودی رشته‌های علوم پایه و فنی و مهندسی پایین آمده است.

علی اشرفی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره وضعیت رشته‌های علوم پایه اظهار کرد: مسئله ای که در خصوص انتخاب رشته وجود دارد این است که داوطلبان به آینده شغلی رشته‌ها نگاه می‌کنند. یکی از گزینه‌های مهم اشتغال برای کسانی که در رشته‌های علوم پایه تحصیل می‌کنند آموزگاری است. اما با توجه به وجود مجموعه بزرگی همچون دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پروش بیشتر اصرار دارد که نیروهایش را از آنجا جذب کند. این باعث می‌شود که جاذبه تحصیل در رشته‌های علوم پایه در دانشکده‌های دیگر کم شود، چون فرصت شغلی کمتری برای آنان وجود دارد.

وی ادامه داد: البته رشته ‌های علوم پایه برای کسانی که به علم علاقه دارند همیشه جاذبه داشته و خواهد داشت. علت انتخاب این رشته‌ها برای داوطلبان، به نوعی شبیه به رشته‌های هنری است. با اینکه در حال حاضر بازار هنر کساد است  و اکثر والدین به فرزندانشان توصیه می‌کنند پزشکی بخوانند تا پولدار شوند، اما کسی که به هنرعلاقه‌مند است با وجود همه این مسائل به دنبال آن می‌رود.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی افزود: در رشته‌های علوم پایه نیز تعدادی از داوطلبان از همین دسته‌اند، در المپیادها شرکت می کنند و رتبه می‌آورند، آن‌ها استعداد ذاتی دارند و در هر شرایطی این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند، حتی  دانشجویانی وجود دارند که به خاطر علاقه‌شان از رشته‌های فنی مهندسی تغییر رشته می‌دهند و علوم پایه را انتخاب می‌کنند.

اشرفی‌زاده درباره برنامه‌های این دانشگاه جهت ارتقای وضعیت رشته‌های علوم پایه گفت: یکی از کارهایی که در این راستا در دانشگاه انجام دادیم این بود که رشته‌های "کهاد"، یا همان رشته‌های دوم را برای دانشجویان تعریف کردیم تا آنها بتوانند با گذارندن واحد های کمی مدرک دوم بگیرند. مثلا فردی که دانشجوی رشته مهندسی مواد است، می‌تواند کهاد رشته فیزیک را هم بگیرد.

وی در ادامه افزود: الان موضوعی در دنیا رایج شده و آن این است که مرزهای بین رشته‌ای برداشته می‌شود، می‌گویند خیلی معنا ندارد کسانی که فیزیک، ریاضی، مکانیک یا برق می‌خوانند را از هم جدا کنیم و بهتر است این‌ها با هم ترکیب شود تا چیز بهتری از آب در بیاید، در نتیجه این اقدام، فرصت‌های شغلی برای افراد زیاد می‌شودو در استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان برای آن‌ها فرصت شغلی به وجود می‌آید.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی یادآور شد: در حال حاضر در شرایط گذرایی هستیم، یعنی داریم از یک شکل کلاسیک به شکل جدیدتری حرکت می‌کنیم من امیدوارم در آینده بازار شغلی رشته‌های علوم پایه بهتر شود.

اشرفی‌زاده با بیان اینکه وضعیت رشته‌های علوم پایه از شاخص‌های پیشرفت کشورها است، تاکید کرد: کشورهایی که سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه می‌کنند، پیشرفته‌تر اند. اینکه آزمایشگاه خوب و امکانات نداشته باشیم و از جوانانی که ایده دارند حمایت نکنیم ضعف ما را نشان می‌دهد و متاسفانه ما در این زمینه ضعیفیم.

وی ادامه داد: اگر عاقلانه به آینده فکر کنیم، باید علوم پایه را تقویت کنیم. اگر ما در رشته‌های فنی و مهندسی هم‌توانسته‌ایم کار فنی انجام دهیم ریشه آن درعلوم پایه است. علم و دانش پایه تکنولوژی فناوری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی یادآور شد: اما واقعیت این است که در حال حاضر ورودی‌های رشته‌های علوم پایه رتبه‌های پایین‌تری دارند و به جز معدود افراد با استعدادی  که به خاطر علاقه شخصی این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند، سطح علمی دانشجویانی که وارد این رشته‌ها می‌شوند پایین آمده است.

رایزنی برای تاسیس آزمایشگاه مجازی

اشرفی زاده درباره برنامه‌های این دانشگاه برای توسعه رشته‌های علوم پایه گفت: همکاران جوان و با استعداد ما به دنبال توسعه تکنولوژی جدیدی به نام آزمایشگاه مجازی در دانشکده شیمی اند که دنیای جدیدی را پیش رو قرار می‌دهد.

وی درباره چیستی آزمایشگاه مجازی توضیح داد: یعنی کارهایی که قبلا در آزمایشگاه‌های کلاسیک شیمی با وسایلی همچون بشر و پیپت انجام می‌شد، در این نوع آزمایشگاه به صورت واقعیت های مجازی انجام می‌گیرد. این موضوع بسیار جدید و جذابی است که احتیاج به سرمایه‌گذاری اولیه دارد و از همکارانی که در این زمینه تخصص دارند دعوت کردیم برای انجام این کار پا پیش بگذارند و ما حمایتشان خواهیم کرد تا این بخش را توسعه دهیم. این مسئله ای است که هم می‌تواند دانشجویان خوبی را جذب کند و هم بین آنان نشاط ایجاد کند.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در پایان یادآور شد: از این نوع آزمایشگاه‌ها می‌توان در آموزش‌های مقاطع دبیرستان و دبستان نیز استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۳ ۱۲:۲۳

خودتون دارید می گید کیفیت پایینه بعد میخواید مچازی بزنید؟