• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۷ / ۰۱:۲۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97072815734
  • خبرنگار : 71569

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد

رشته‌های علوم پایه مغفول مانده‌اند/اُفت سطح علمی دانشجویان رشته‌هایی با بازار کار کمتر

رشته‌های علوم پایه مغفول مانده‌اند/اُفت سطح علمی دانشجویان رشته‌هایی با بازار کار کمتر

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه رشد کشورهای پیشرفته به خاطر بها دادن به رشته‌های علوم پایه است، گفت: ما در کشور این رشته‌ها را مغفول گذاشته‌ایم و بعد می‌خواهیم یکباره رشته‌های بین رشته‌ای را توسعه دهیم، در صورتی که اگر این رشته‌ها با هم ارتباط نداشته باشند در طولانی مدت شکست می‌خوریم.

محمدرضا کلباسی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سطح علمی دانشجویان علوم پایه اظهار کرد: نمی‌توان گفت برای همه رشته‌ها این اتفاق افتاده است، اما در برخی از رشته‌هایی که بازار کار کمتری دارند، سطح علمی دانشجویان افت کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که ما در رده سه دانشگاه برتر کشور قرار داریم افت علمی ورودی‌های رشته‌های علوم پایه آنقدر محسوس نیست. خوشبختانه دانشگاه ما به خاطر برندی که دارد داوطلبان برتر وارد آن می‌شوند، اما در مجموع نسبت به گذشته ما هم افت کرده‌ایم. اگر در گذشته حداکثر رتبه‌های دو رقمی وارد این دانشگاه می‌شدند، الان به تدریج دانشجویی‌هایی با رتبه‌های سه رقمی وارد دانشگاه می‌شوند که این امر قبلا سابقه نداشت.

کلباسی درباره وضعیت شغلی رشته‌های علوم پایه توضیح داد: متاسفانه در حال حاضر برای بعضی از رشته‌های علوم پایه تنها شغلی که وجود دارد دبیری است. رشته‌هایی همچون ریاضی محض کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند، زیرا این رشته‌ها مستقیما پولساز نیستند و به جاهایی نیاز دارند که از این فارغ‌التحصیلان استفاده کنند و به همین خاطر پیدا کردن شغل با مدرک این رشته‌ها سخت است و فارغ‌التحصیلان در نهایت درگیر تدریس و یا تدریس خصوصی می‌شوند که تداوم این مساله در بلندمدت اتفاق خوبی نیست.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اهمیت رشته‌های علوم پایه در رشد و توسعه کشورها، تصریح کرد: اگر کشورهای پیشرفته رشد کردند به خاطر بهای خوبی است که به رشته‌های علوم پایه داده‌اند و از طریق آنها علوم دیگرشان را نیز توسعه داده‌اند.

کلباسی ادامه داد: ما در کشور این رشته‌ها را مغفول گذاشته‌ایم و بعد می‌خواهیم یک دفعه رشته‌های بین رشته‌ای را توسعه دهیم در صورتی که اگر این رشته‌ها با هم ارتباط نداشته باشند، پروسه توسعه رشته‌های بین رشته‌ای در بلند مدت شکست می‌خورد.

وی درباره‌ برنامه این دانشگاه برای کمک به اشتغال دانش‌آموختگان گفت: متاسفانه نظام برنامه‌ریزی در دانشگاه‌ها به شکلی است که دانشگاه‌ها تا زمان فارغ‌التحصیلی با دانشجویان ارتباط دارند،همچنین انجمن‌هایی همچون انجمن دانش‌آموختگان در دانشگاه‌ها وجود دارند که برای دانشجویان اقداماتی را انجام می‌دهند.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس افزود: از امسال نیز همت کردیم که برنامه‌ریزی منسجم‌تری برای برقراری ارتباط با فارغ‌التحصیلان داشته باشیم.

کلباسی اضافه کرد: قصد داریم در خصوص اشتغال دانش‌آموختگان بررسی‌های بیشتری را انجام دهیم و مسائلی همچون وضعیت اشتغال و یا ارتباط رشته تحصیلی با شغل دانش آموختگان را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی یادآور شد: ممکن است فردی در یک رشته تحصیلی به مدت هشت سال تحصیل کند، اما در نهایت شغلی غیرمرتبط با رشته‌اش را انتخاب کند که این یک ضرر جدی برای جامعه محسوب می‌شود، به همین خاطر این مساله باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این‌که بسیاری از دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی و روبه‌رو شدن با بیکاری انگیزه‌های علمی‌شان کمرنگ می‌شود، اظهار کرد: با این وجود قصد داریم یکسری تسهیلات را برای دانش‌آموختگان فراهم کنیم تا بتوانند از امکانات زمان دانشجویی بعد از فارغ‌التحصیلی نیز استفاده کنند و به این ترتیب به آنها کمک بیشتری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha