• دوشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 97021005887
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

صنعت گل محمدی خراسان‌جنوبی؛ نیازمند به کارگیری دانش و فناوری

صنعت گل محمدی خراسان‌جنوبی؛ نیازمند به کارگیری دانش و فناوری

ایسنا/خراسان جنوبی برداشت گل محمدی از 125 هکتار سطح زیر کشت این محصول با پیش بینی 100 تن گل در خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، گل محمدی یکی از گونه‌های گل سرخ (رُز) است و متعلق به گیاهان خانواده Rosaceae و نام علمی آن Rosa damascene و زادگاه آغازین گل محمدی سرزمین کهن ایران و مناطق دیگری از خاورمیانه است.

همزمان با بهار و ماه‌های اردیبهشت و خرداد، گل‌های محمدی با عطری دل‌انگیز محیط پیرامون را عطرآگین می‌کنند.

فرآوری و تولید محصولات متنوع و با ارزش افزوده فرآیندی است که در آن گروه‌های مختلفی از قبیل بهره برداران، صاحبان صنایع، مراکز علمی و دانشگاهی، صادر کنندگان، واردکنندگان و دستگاه‌های نظارتی مشارکت دارند.

گل محمدی؛ داروی ضد افسردگی

محسن پویان، مدیر   پروژه   دهکده گیاهان دارویی جهادانشگاهی خراسان‌جنوبی، در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: از گل محمدی در ساخت برخی داروهای گیاهی از جمله قطره گل سرخ استفاده می‌شود که دارویی ضد افسردگی است.

وی با اشاره به اینکه گل محمدی، درختچه‌ای پر شاخ و برگ با انشعابات فراوان که به خانواده گل سرخ تعلق دارد، افزود: در سطح گیاه تیغ‌هایی وجود دارد که منشأ اپیدرمی دارند و گل‌های آن صورتی و معطر است که در تهیه اسانس و گلاب استفاده دارد .

مدیر   پروژه   دهکده گیاهان دارویی   جهادانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در گلبرگ‌های آن اسانس وجود دارد که از دو قسمت تشکیل شده است، تصریح کرد: بخشی از آن مایع و "اولئوپتن" نام دارد که روغنی و بسیار معطر و بخش دیگر آن جامد و بی‌بو است به نام "استئاروپتن" که تا 30 درجه سانتی‌گراد حالت جامد دارد .

پویان بیان کرد: در اسانس آن علاوه بر این ماده، "سیترونلول" نیز وجود دارد و مصرف گل آن مفرح و مسهل است و برای رفع اخلاط خونی و درمان یبوست نیز از آن استفاده می‌شود .

وی یادآورشد: در بیماری‌های سردرد، ضعف قلب، تقویت لثه‌ها، زخم دهان و لثه‌ها و به صورت استعمال خارجی برای ترمیم زخم‌ها، رفع بوی ناشی از ترشحات رحمی در زنان و قطع زگیل، ناراحتی‌های پوستی، رویاندن گوشت تازه بر زخم‌های عمیق، تحلیل ورم اعضا، شکستگی اعضا و رفع بدبویی عرق کاربرد دارد .

پویان ادامه داد: از گل‌محمدی در ساخت برخی داروهای گیاهی استفاده می‌شود که برخی از آنها "سنالین"، "پودر سنالین" و "قطره گل سرخ" است .

بررسی گونه‌های برتر گل محمدی در خراسان جنوبی

مرضیه تابع محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی با اشاره به سایت تکثیر گل محمدی بیرجند، در گفت و گو با ایسنا گفت: این 5000 هکتار وسعت دارد.

وی با بیان اینکه سیستم برای منطقه و شهر بیرجند با اهداف بزرگی تاسیس شده است، افزود: این سیستم منابع آب زیرزمینی را در مواقع سیلاب تغذیه می‌کند و تعداد زیادی درختان مثمر داریم.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه شاید آن چنان که باید به این منطقه اهمیت داده نمی‌شود چرا که اهداف طرح دیده نمی‌شود، تصریح کرد: یکی از مواردی که موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با پیشنهاد مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی در حال اجرا دارد، طرح پروژه گل محمدی است.

تابع ادامه داد: سال‌ها است که موسسه جنگل‌ها و مراتع روی بیش از 100 ژنوتیپ گل محمدی از سراسر کشور کار کرده است.

وی افزود: در این تحقیقات، 54 ژنوتیپ گل محمدی که بهترین هستند به استان‌ها فرستاده شد و هر منطقه‌ای از کشور براساس اقلیم خود بهترین‌ها را انتخاب کرده است.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه خراسان بزرگ نیز این کار را انجام داده است، اظهار کرد: 54 ژئوتیپ برتر گل محمدی از موسسه جنگل‌ها و مراتع گرفته وکار کرده است.

تابع ادامه داد: در نتیجه این تحقیقات 13 ژنوتیپ برتر را که به نتیجه رسیده بود، در اقلیم بیرجند کاشتیم و روی آن کار کردیم.

وی بیان کرد: در این مکان کلکسیونی از گل‌های محمدی سازگار با محیط جمع‌آوری شده و مجموعه‌ای برای تکثیر در استان است.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تمام این ژنوتیپ‌ها برای منطقه ما سازگاری خوبی دارد و باید به باغداران معرفی شود.

تابع ادامه داد: باید امکانات و نیروی کار مهیا شود، تا تکثیر را در این سایت انجام دهیم در غیر اینصورت باغداران باید از استان‌های دیگر استان، قلمه گل محمدی را آورده و این کار به نفع استان نیست.

وی با بیان اینکه پاجوش در سایت تکثیر گل محمدی بیرجند تولید می‌شود، تصریح کرد: امکان اطمینانی که به قلمه است در پاجوش وجود ندارد.

فراهم شدن زمینه تجارت گل محمدی برای کشاورزان

تابع ادامه داد: ظرفیت توسعه قلمه‌های گل محمدی در استان با توجه به شرایط اقلیمی استان وجود دارد اما به دلیل کمبود نیرو توسعه پیدا نمی‌کند.

وی اظهار کرد: گل محمدی در کنار محصولات استراتژیک استان می‌تواند محصول خوبی باشد و در کنار تولید باید به استفاده از صنایع نیز توجه داشت.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اگر قرار است توسعه گل محمدی را در استان ببینیم مدیران باید صنایع تبدیلی را در این خصوص ایجاد کنند.

تابع ادامه داد: محصول باغداران استان باید بلافاصله به صورت تازه استفاده شود و زمینه ارتباط با تجارت نیز باید برای کشاورز فراهم شود.

وی با اشاره به آفات گل محمدی، بیان کرد: یکی از آفاتی که در استان شایع است، سوسک سرشاخه دار است که مهار آن آسان نیست و گل محمدی نیز می‌تواند مورد هجوم این آفات قرار گیرد.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه لازم است یک کار گسترده برای مبارزه با آفات انجام شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهترین کار برای مبارزه با این آفت، هرس شدید است.

فرآوری 50 درصد تولید گل محمدی در خراسان‌جنوبی

مهدی عصمتی پور، معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز به ایسنا گفت: ۵۰   درصد تولید گل محمدی استان در داخل استان فرآوری می‌شود.

وی با بیان اینکه   گل محمدی یکی از گیاهان دارویی معطر است و تولید بالایی در کشور دارد،   اظهار کرد: ایران   بعد از ترکیه و بلغارستان در رتبه سوم تولید گل محمدی قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر 1225هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی زیر کشت گل محمدی است که 30 هکتار جدیدا اضافه شده است.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم، امسال   100 تن از مزارع گل محمدی برداشت داشته باشیم، تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان در حال احداث یک مجموعه پنج هکتاری است که دو هکتار از آن سال گذشته و سه هکتار امسال احداث می‌شود.

عصمتی پور   از هفت   هزار گونه گل محمدی در کشور خبر داد و اظهار کرد: 54    ژنوتیپ از گل محمدی در استان شناسایی شده که محققان روی 13 ژنوتیپ در باغ مادری تحقیق می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط استان و خشکسالی چندین ساله، با کاهش کمیت و کیفیت آب مواجه هستیم، افزود:گل محمدی یکی از محصولات مقاوم است که نسبت به خشکی و سرما مقاومت بالایی دارد و با اقلیم استان سازگار است.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: گل محمدی   در سال سوم گل می‌دهد و در سال پنجم به اوج گلدهی می‌رسد و هر ساله باغات گل محمدی هرس می‌شود.

صادرات گل محمدی، خراسان‌جنوبی به هندوستان

هاشم ولی پورمطلق رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی نیز به ایسنا گفت: گل محمدی یکی از محصولات درآمدزا برای باغداران است.

وی، گل محمدی را گیاهی مقاوم در برابر شوری آب و سرما توصیف کرد و گفت: درخت گل محمدی سال سوم گلدهی کرده و سال پنجم به اوج گلدهی و باروری می‌رسد.

ولی پورمطلق با بیان اینکه هفت واحد فعال فرآوری گل محمدی در استان فعال است، افزود: 50 درصد تولید گل محمدی استان در داخل استان فرآوری می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی به هندوستان، صادرات گل محمدی دارد، خاطرنشان کرد:   در استان، شرایط سختی از نظر تنش‌های آبی داریم.

ولی پورمطلق از ارائه   تسهیلاتی کم بهره و بلندمدت برای توسعه کشت گل محمدی در استان خبر داد و یادآور شد: امسال برای اولین بار گل محمدی در برابر خسارت‌ها بیمه شده است.

وی خاطرنشان کرد: آب مزارع کشت الگویی گل محمدی استان مجهز به سامانه‌های آبیاری قطره‌ای و کم فشار است که از این طریق در مصرف آب بسیار صرفه جویی می‌شود .

برای جلوگیری از خام فروشی در صنعت گل محمدی باید محصول بر پایه دانش تولید شود و در واقع مهم‌ترین فعالیت صنعت همین موضوع است.

گزارش و عکس از سپیده قلندری اسفدن


انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha