• چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 96111810832
  • منبع : نمایندگی همدان

رئیس دانشگاه پیام‌نور همدان:

در روند اسلامی شدن دانشگاه‌ها هنوز با آرمان‌های انقلاب فاصله داریم

در روند اسلامی شدن دانشگاه‌ها هنوز با آرمان‌های انقلاب فاصله داریم

رئیس دانشگاه پیام‌نور همدان با تأکید براینکه نقش و جایگاه دانشجو در تمام تحولات اجتماعی ایران بسیار مهم است، گفت: تحولات بیرون دانشگاه بیشترین تأثیر اجتماعی و فرهنگی را بر روی دانشجو دارد.

به‌گزارش ایسنا، دکتر صفی‌الله صفایی امروز در نشست «دانشگاه و آرمان‌های انقلاب اسلامی» که در دفتر ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه تحولات اجتماعی در ایران از سال 32 به بعد، 15 خرداد سال 42 و انقلاب اسلامی رخ داده است، اظهار کرد: قبل از شروع انقلاب اسلامی تحرکات دانشجو در 3 قالب اعتراضات صنفی، فعالیت‌های سیاسی و جریان گروه‌های مسلحانه قبل از انقلاب شکل گرفت.

وی با بیان اینکه بدنه اصلی گروه‌های مسلح، دانشجویان بودند، افزود: پیاده‌نظام انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره)، دانشجویان بودند به‌طوریکه تمام راهپیمایی‌ها و تظاهرات‌ در خیابان انقلاب و روبروی دانشگاه تهران بود.

صفایی با اشاره به این فرموده امام خمینی(ره) که دانشگاه باید محور تحولات باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه جایگاه خود را در تحولات انقلاب اسلامی نشان داد.

وی به نقش دانشجویان در جریان تسخیر لانه جاسوسی اشاره کرد و ادامه داد: در جنگ تحمیلی نیز دانشجویان نقش زیادی داشتند به طوریکه نخستین گروه دانشجویان با سرپرستی شهید علم‌الهدی به جبهه اعزام شدند و بیشتر فرماندهان سپاه از دانشجویان بودند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور همدان با تأکید براینکه مهمترین عامل در گرایش دانشجویان در بیرون از دانشگاه‌هاست، اظهار کرد: دانشگاه برای اینکه دانشجویی متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد، کاری نکرده است بلکه جریان‌های سیاسی آن زمان و ایدئولوک‌های  مذهبی نقش بسیار بزرگی در گرایش نسل جوان داشتند.

وی با بیان اینکه ممکن است دانشگاه بستری برای فعالیت دانشجویان بوده اما هیچ برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های آنان نداشت، یادآور شد: زمانی‌که آسیب‌شناسی می‌شود متأسفانه می‌بینیم دانشجو از آرمان‌های انقلاب فاصله گرفته که این موضوع ممکن است براثر تهاجم و تبادل فرهنگی باشد.

صفایی گفت: افزایش فردیت، عافیت‌طلبی و منافع شخصی دانشجو را به سمتی سوق می‌دهد که نگاه منافع جمعی ودفاع از عدالت اجتماعی و عدالت‌خواهی از دانشجو بریده شود به طوریکه دانشگاه‌های غیرانتفاعی به علت توجه به منافع فردی نیز در این زمینه تأثیرگذار بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر وجود کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، افزود: فضای امنیتی که در دانشگاه ایجاد شد، باعث شد با وجود بیانات رهبری درزمینه وجود کرسی‌های آزاداندیشی، شرایط مهیا نشود.

صفایی با بیان اینکه دانشگاه باید در حوزه فرهنگی کار کند، تصریح کرد: مهمترین عامل در زمینه کار فرهنگی کرسی‌های آزاداندیشی است و دانشگاه پیام‌نور استان همدان مسئولیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در کل دانشگاه‌های پیام‌نور کشور را دارد به طوریکه این دانشگاه دبیرخانه کل کشور شده و متناسب با موضوعات روز موضوعاتی را تبیین می‌کند.

وی ادامه داد: در ترم گذشته 436 جلسه کرسی آزاداندیشی دردانشگاه‌های پیام‌نور کشور برگزار شده که در استان همدان 12 کرسی برگزار شده است.

رئیس دانشگاه پیام‌نور همدان با اشاره به اینکه دانشگاه بیشتر در حوزه علوم نظری کار می‌کند، اظهار کرد: در حوزه عملی که کاربردی است، ارتباط وجود ندارد و گسست و فاصله‌ای بین دانشگاه و صنعت و جامعه وجود دارد که یکی از رسالت‌های دانشگاه این است که این گسست را کمتر کند.

صفایی تصریح کرد: دانشگاه پیام‌نور برای این کار مدیرکل ارتباط صنعت و دانشگاه را ایجاد و در شهرستان‌های اسدآباد، تویسرکان و ملایر مرکز رشد راه‌اندازی کرده تا فضایی را ایجاد کند  که دانشجو با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط برقرار کرده و خود به فکر اشتغال باشد.

وی با بیان اینکه تحولات و انتظاراتی که از دانشجو وجود دارد، بی‌تأثیر و بی‌ارتباط با محیط بیرون نیست، گفت: دانشگاه جزیره نیست که هیچ ارتباطی با بیرون نداشته باشد.

رئیس دانشگاه پیام‌نور همدان بی‌تفاوت بودن، منفعل بودن، توجه به مسائل فردی و عدم توجه به مسائل اجتماعی و نگاه امنیتی و احتیاطی را از آسیب‌های دانشجویان دانست و گفت: در روند اسلامی شدن دانشگاه‌ها هنوز با آرمان‌هایی که در انقلاب اسلامی وجود داشت، فاصله داریم.

صفایی با اشاره به اینکه فضای دانشگاه یک فضای مذهبی و اسلامی است، خاطرنشان کرد: همه اقدامات در زمینه اسلامی شدن دانشگاه‌ها انجام شده اما اینکه دانشجویی که از دانشگاه خارج می‌شود اسلامی است یا خیر بحث دیگری است.

رئیس دانشگاه پیام‌نورهمدان با تأکید براینکه بستر آزادی‌بیان و حقوق شهروندی در دانشگاه پیام‌نورآماده است، بیان کرد: دردولت تدبیر و امید، فضای باز سیاسی و کاهش فشار امنیتی دانشجویان ایجاد شده و باعث شده دانشجویان باسلایق مختلف فعالیت کنند.

ضرورت ایجاد روحیه خودباوری و استقلال دانشگاهی

به‌گزارش ایسنا، دکتر مجتبی مظاهری معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان نیز طی سخنانی در این نشست اظهارکرد: این راهبرد انقلاب اسلامی که همه اشخاص در برابر قانون یکسان هستند به طور عملی در دانشگاه صنعتی اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه همه مسئولان دانشگاه صنعتی هر لحظه آماده پذیرش افکار مخالف از هر سویی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در دانشگاه صنعتی همدان بیشتررشته‌های فنی وعلوم پایه تدریس می‌شود و دانشجویان در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند کرسی‌های آزاداندیشی بنا بر میل دانشجویان برگزار می‌شود و به نوع رشته‌های دانشگاهی بستگی دارد.

مظاهری با اشاره به اینکه کرسی آزاداندیشی نه به معنای دقیق سیاسی بلکه در عناوین مختلف در زمینه صنعت برگزار شده است، افزود: به علت اینکه یک روند قاعده‌مندی برای همه دانشگاه‌های کشور تعیین شده است کرسی‌های آزاداندیشی بیشتر به شکل روند سیاسی برنامه‌ریزی می ‎ شود.

وی با بیان اینکه در ترم گذشته چندین برنامه تریبون آزاد در دانشگاه صنعتی همدان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: همچنین هر هفته شورای صنفی دانشگاه مناظرات و بحث‌هایی را در حوزه‌های مختلف برگزار می ‎ کند.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان یادآور شد: شوراهای صنفی در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی اجازه ورود ندارد اما دانشگاه صنعتی این شوراها را وارد مسائل فرهنگی خوابگاه‌ ‎ ها کرده تا در مورد ایجاد راهکار صحبت شود.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار جلسه پرسش و پاسخ رئیس دانشگاه صنعتی همدان برگزار شده است، افزود: در این نشست به تمامی طیف‌های سیاسی دانشجویان فرصت داده شد تا پرسش‌های خود را از ریاست دانشگاه داشته باشند.

مظاهری درباره اسلامی شدن دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: هدف اسلامی شدن دانشگاه یک سند ملی است که در شورای  انقلاب فرهنگی اهداف آن تعیین شده و در دانشگاه صنعتی نیز هدف ما تولید دانشجویی متخصص با عرق مذهبی و دینی است تا بتواند به صورت شفافی وارد محیط کار شود و به اهدافی که در انقلاب است، ایمان داشته باشد.

وی اظهار کرد: دانشگاه صنعتی سعی کرده استقلال خود را حفظ کند و اجازه دخالت از بیرون و حتی از داخل را به مسائل دانشگاه کمتر کرده است.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه دانشگاه صنعتی همانند سایر بخش‌های جامعه مبتلابه همه افکار است، یادآور شد: کمترین خبر و اتفاق  بد از دانشگاه صنعتی منتشر شده است چرا که فضای بسیار عقلانی را برای دانشجویان گروه‌های مختلف ایجاد کرده‌ایم تا بدون هیچ‌گونه حالت خصمانه‌ای به بحث بپردازند.

وی با اشاره به اینکه روند آزادی‌بیان و حقوق شهروندی در دانشگاه صنعتی همدان مثبت است، ادامه داد: دانشگاه صنعتی دانشجو را سخت‌کوش بار آورده و اجازه نمی‌دهد در دانشگاه تنشی ایجاد شود.

مظاهری یادآور شد: در حوزه حقوق شهروندی منشور حقوق دانشجویی تبیین شده و در ابتدای ورود دانشجویان کارگاه‌هایی در این زمینه برای دانشجویان و والدین  آنها برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha