• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96021911890
  • خبرنگار : 71402

کلاپر: مدرکی دال بر تاثیرگذاری روسیه بر روند انتخابات آمریکا وجود ندارد

کلاپر: مدرکی دال بر تاثیرگذاری روسیه بر روند انتخابات آمریکا وجود ندارد

مدیر اطلاعات ملی سابق آمریکا در کمیته قضایی سنا ویژه بررسی مداخله احتمالی روس‌ها در انتخابات ۲۰۱۶، تاکید کرد هیچ مدرکی دال بر تاثیرگذاری مسکو بر روند رای‌گیری وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، کمیته قضایی سنای آمریکا در حال بررسی مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکاست. جیمز کلاپر، ‌مدیر اطلاعات ملی سابق آمریکا به همراه سالی ییتس، دادستان سابق آمریکا در آن جلسه حضور یافتند.

انتظار می‌رفت که سخنان آنها جزئیات کلیدی سلسله تحولاتی را که به عزل ژنرال مایکل فلن ختم شد، تکمیل کند. فلن اولین مشاور امنیت ملی آمریکا بود که در ماه اول روی کار آمدن دولت ترامپ کنار گذاشته شد.

سناتور جان نیلی کندی، از جمهوری‌خواهان ایالت لوئیزیانا در جلسه کمیته فرعی جرایم و تروریسم این سوال را مطرح کرد که آیا روس‌ها برای نفوذ در نتایج انتخابات تلاش کردند یا خیر. گرچه جیمز کلاپر و سالی ییتس این مطلب را تایید کردند اما مدیر اطلاعات ملی سابق آمریکا درباره موفقیت‌آمیز بودن این تلاش‌ها گفت، نمی‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد.  

او افزود: تنها مساله‌ای که اعلام کردیم این است که مدرکی دال بر تاثیرگذاری روسیه بر روند رای‌گیری در هیچ یک از ۵۰ ایالت آمریکا ندیدیم اما ما در موضع قضات نیستیم که بگویم نتیجه انتخابات دقیقا چگونه حاصل شده است.

سلی ییتس هم به اعضای کمیته قضایی مجلس سنا گفت، به دولت ترامپ خبر داده بود که مایکل فلن در برابر باج‌خواهی احتمالی روسیه نقطه ضعف دارد و بر خلاف آنچه ادعا می‌کند درباره آینده تحریم‌های‌ آمریکا با مقامات روسیه گفت‌وگو کرده است. او گفت، با این حال ۱۸ روز طول کشید که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مایکل فلن را از سمت مشاور امنیت ملی برکنار کند.

ژنرال بازنشسته مایکل فلن در چند هفته نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ، مشاور امنیت ملی او بود اما پس از آنکه فاش شد درباره تحریم‌های آمریکا علیه روسیه با سفیر این کشور در واشنگتن صحبت کرده و اطلاعات نادرستی راجع به موضوع صحبت‌هایش به معاون ترامپ داده است،‌ از کار برکنار شد.

مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا همچنین درباره گزارش ۶ ژانویه که روسیه را به نفوذ در انتخابات آمریکا متهم می‌کرد، گفت "ده‌ها" تحلیلگر منتخت از سه آژانس سیا، اف‌بی‌آی و ان‌اس‌ای اطلاعات را گردآوری کرده بودند. به گفته او، تمام ۱۷ نهاد اطلاعاتی آمریکا به شکلی پیش از انتشار آن گزارش رایزنی داشته‌اند و او اطلاعی از مخالفت و یا اختلاف‌ عقیده احتمالی ندارد.

کلاپر تاکید کرد: مهمترین مساله این است که به رای‌دهندگان آموزش داده شود که اهداف اصلی روسیه چیست. باید کارهای بیشتری هم در راستای تحریم‌ روس‌ها و یا هر دولت دیگری که برای نفوذ در روند انتخاباتی ما تلاش می‌کند، در نظر گرفته شود.

این مقام اطلاعاتی سابق آمریکا در پاسخ به پرسش یکی از سناتورهای دموکرات هم گفت که روسیه احتمالا حدود ۲۰۰ میلیون دلار به جز اعتباراتی که برای راشا تودی در نظر گرفته بود، هزینه کرد تا آنها بتوانند "با حداقل هزینه منابع" مداخله کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha