• شنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95050109512
  • خبرنگار : 71544

سخنان روحانی، مشایخی و چکناواریان درباره کسی که شوخی نداشت+فیلم

سخنان روحانی، مشایخی و چکناواریان درباره کسی که شوخی نداشت+فیلم

فیلمی که درباره استاد «مصطفی کمال پورتراب» توسط خبرنگاران ایسنا تهیه شده و شامل سخنان شهرداد روحانی، نادر مشایخی و لوریس چکناواریان و همچنین تصاویری از نوازندگی استاد پورتراب و اجرای قطعه‌ای از ساخته‌های او است، به‌شکل کامل منتشر شد.

در این فیلم، علاوه بر گفت‌وگو با اساتید حوزه موسیقی، بخش‌هایی از نوازندگی استاد پورتراب با پیانو و همچنین اجرای یکی از ساخته‌هایش با نام سوئیت سمفونیک «هفت پیکر» آمده است. روحانی، مشایخی و چکناواریان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن بیان خاطراتی که از استاد پورتراب دارند، درباره ویژگی‌های اخلاقی او و تأثیری که از آن شخصیت علمی گرفته‌اند، سخن می‌گویند.

نادر مشایخی - آهنگساز و رهبر ارکستر - در فیلم یادشده، راهنمایی استاد پورتراب را زمینه‌ساز گام گذاشتن در مسیری می‌داند که سبب شد موسیقی را به‌شکل تخصصی دنبال کند.

او همچنین پوتراب را در درجه نخست، تئوریسین و سپس آهنگساز می‌داند.

لوریس چکناواریان - آهنگساز و رهبر ارکستر - نیز در سخنانش تأکید می‌کند که پورتراب با کسی شوخی نداشت و حرفش را رُک بیان می‌کرد.

او نیز پورتراب را شخصیتی فوق‌العاده می‌داند که حتی در سن ۹۰ سالگی مانند جوانی ۳۰ ساله رفتار می‌کرد و اصلا خودخواه نبود.

شهرداد روحانی - آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک تهران - هم معتقد است که پورتراب خیلی صریح حرف خود را می‌زد و این، از خصوصیت‌های باارزش او بود.

مصطفی کمال پورتراب دوم تیرماه ۱۳۹۵ در سن ۹۲ سالگی براثر ایست قلبی درگذشت. او از سال ۱۳۲۴ تدریس موسیقی را آغاز کرد و سال ۱۳۴۰ سرپرستی یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر ایران را برعهده گرفت. همچنین بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ مدیر هنرستان موسیقی ایران بود. این تئوریسن موسیقی نزدیک به ۷۰ سال تدریس کرد و تا آخرین لحظات عمر از این کار دست نکشید.

در ادامه می‌توانید این فیلم را در سه بخش ببینید.

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

ایسنا / نسترن تابع‌جماعت، شاهده یوسفی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha