• دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95050106292
  • خبرنگار : 71544

۴۰ روز از رفتن پورتراب گذشت+فیلم

۴۰ روز از رفتن پورتراب گذشت+فیلم

«مصطفی کمال پورتراب» در رأس هرم آکادمیک موسیقی ایران بود و مستقیم و غیرمستقیم شاگردان زیادی را پرورش داد. حالا هم تعداد زیادی با مطالعه کتاب‌هایش تئوری‌های موسیقی را می‌آموزند.

به گزارش ایسنا، این هنرمند که دوم تیرماه ۱۳۹۵ در سن ۹۲ سالگی براثر ایست قلبی درگذشت، از سال ۱۳۲۴ تدریس موسیقی را آغاز کرد. او سال ۱۳۴۰ سرپرستی یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر ایران را برعهده گرفت. همچنین بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ مدیر هنرستان موسیقی ایران بود. این تئوریسن موسیقی نزدیک به ۷۰ سال تدریس کرد و تا آخرین لحظات عمر از این کار دست نکشید.

اگر از کسانی که پورتراب را می‌شناختند درباره او سوال کنید، بیش از هرچیز از عشق توأم با دلسوزی او نسبت به موسیقی و شاگردانش می‌گویند، عشقی که بی‌تأمل می‌توان گفت در تاریخ موسیقی ایران، نادر بوده است و ناب. 

این تئوریسن موسیقی پیش از این، درباره علاقه‌اش به موسیقی، گفته بود: من همیشه مشغول کار هستم و با این‌که خیلی به همسرم علاقه داشتم، زمانی که قرار شد با هم ازدواج کنیم، یک شرط گذاشتم؛ خواستم اجازه دهد که هیچ‌وقت بچه‌دار نشویم تا من تمام وقتم را صرف شاگردانم کنم و کتاب بنویسم. وقتی سال‌ها پیش پدرم مفقود شد، مجبور شدم خواهر و برادرانم را بزرگ کنم. آن زمان خواهرم فقط دو سال سن داشت و من او را بزرگ کردم. برای همین تصمیم گرفتم، وقتی بزرگ شدم تمام فکر و ذکرم را روی علاقه‌ام، یعنی موسیقی بگذارم. همسرم ۱۲ سال پیش از دنیا رفت و من در این ۱۲ سال که تنها شده‌ام، فقط کتاب می‌نویسم و همیشه سعی کرده‌ام با ساده‌ترین جملات، موسیقی را به شاگردانم آموزش دهم.

پورتراب در زمینه آهنگ‌سازی نیز فعالیت داشته است، اما بیشتر به‌عنوان تئوریسین موسیقی شناخته می‌شود.

او در زمینه ترجمه نیز آثاری را مانند «کن‍ترپوان به‌ زبان ساده» نوشته اچ.سی.ال.است‍اک، «تج‍زیه و تح‍لی‍ل موسی‍قی برای جوانان» نوشته ل‍ئ‍ونارد برنس‍تاین، «هارمونی بر روی شستی‌های پیانو» نوشته کارل پدرن، «تک‍الی‍ف و حل مس‍ائ‍ل ت‍ئ‍وری موسی‍قی و تع‍لی‍م خط و خوشن‍ویس‍ی» نوشته اتوره پوتس‍ولی، «آموزش کن‍تر پوان مدال (مق‍امی)» نوشته مارسل دوپر، «هارمونی کلاسی‍ک» نوشته سی.اچ.کی‍تس‍ون، «موسیقی مدرن» نوشته موریس لورو، «موتس‍ارت» نوشته یان مک لی‍ن، «زندگی پراضطراب چایک‍وفس‍کی» نوشته هربرت ولس‍توک، «هانون» نوشته شارل لویی، «هارمونی مدرن (توضی‍ح و کاربرد آن)» نوشته ایگ‍لف‍یل‍د هال و «هماهنگی علمی و عملی» نوشته هانری سارلی منتشر کرده است.

ایسنا فیلم مستندی درباره پورتراب تهیه کرده که به‌مناسبت چهلمین روز درگذشت این هنرمند، بخش بسیار کوتاهی از آن، در این خبر قابل مشاهده است. در این فیلم که نسخه کامل آن ۱۶ مردادماه منتشر می‌شود، با هنرمندانی مانند لوریس چکناواریان، شهرداد روحانی و نادر مشایخی درباره شخصیت علمی و فردی مصطفی کمال پورتراب گفت‌وگو شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha