• سه‌شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۷:۳۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95022113338
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

استاندار اصفهان اعلام کرد:

رایزنی برای اجرای 90 طرح 10 میلیارد یورویی در اصفهان

رایزنی برای اجرای 90 طرح 10 میلیارد یورویی در اصفهان

ایسنا/اصفهان استاندار اصفهان از رایزنی برای اجرایی شدن 90 طرح به ارزش 10 میلیارد یورو در اصفهان با هیئت‌های سیاسی و اقتصادی خبر داد و گفت: قرارداد احداث قطار سریع السیر، بهسازی فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فولاد مبارکه و نیز پیش قراردادهای مرتبط با پروژه بهشت آباد و قطار شهری از جمله طرح‌های سرمایه گذاری خارجی در اصفهان است.

استاندار اصفهان از رایزنی برای اجرایی شدن 90 طرح به ارزش 10 میلیارد یورو در اصفهان با هیئت‌های سیاسی و اقتصادی خبر داد و گفت: قرارداد احداث قطار سریع السیر، بهسازی فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فولاد مبارکه و نیز پیش قراردادهای مرتبط با پروژه بهشت آباد و قطار شهری از جمله طرح‌های سرمایه گذاری خارجی در اصفهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، رسول زرگرپور پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه اخیر شورای شهر مبنی بر افزایش قیمت بلیت اتوبوس‌های شهری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص اینکه آیا این افزایش قیمت به تصویب فرمانداری رسیده است یا خیر؟ اظهار کرد: فرمانداری اصفهان با مصوبه شورای شهر در خصوص افزایش نرخ ناوگان حمل و نقل شهری تا 40 درصد مخالفت کرده است.

وی افزود: در مجموع مصوبات شورای اسلامی شهر باید ظرف 20 روز برای اخذ تأیید نهایی کارگروه ویژه به فرمانداری ارسال شود و فرمانداری پس از تطبیق مصوبه، قوانین و مقررات موجود نظر نهایی خود را در خصوص مسأله عنوان کند. چنانچه فرمانداری ظرف این مدت پاسخ لازم و مکفی در خصوص موضوع مورد مباحثه صادر نکند، مصوبه اجرایی خواهد شد.

تعیین تکلیف افزایش 40 درصدی قیمت بلیت ناوگان شهری

استاندار اصفهان تصریح کرد: اگر فرمانداری مصوبه مربوطه را مطابق با قوانین و مقررات مربوطه تلقی نکند، مصوبه بار دیگر به شورا ارجاع شده تا مورد تجدیدنظر دوباره قرار گیرد و اگر شورای شهر بر اجرای آن مصوبه اصرار ورزد، مراتب برای تصمیم گیری نهایی به شورای حل اختلاف که شامل سه تن از نمایندگان مجلس، رییس دادگستری، نماینده شورای اسلامی استان به رهبری استاندار است، ارجاع خواهد شد.

استاندار اصفهان با اعتقاد بر اینکه شاید مناسب‌ترین راه در افزایش نرخ ناوگان حمل و نقل شهری اندکی صبوری است تا بررسی کامل موضوع در چارچوب قوانین مربوطه انجام شود، گفت: در هر حال فرماندار با این مصوبه مخالفت کرده است و دلیل خود را نیز افزایش غیرمتناسب هزینه ناوگان حمل و نقل شهری با سیاست‌های دولت تدبیر و امید عنوان کرده است. من نیز خود پیش از اجرایی شدن این مصوبه در سطح شهر برخی افزایش هزینه‌ها به ویژه در بعضی مسیرهای مواصلاتی درون شهری مثلاً به مراکز آموزش عالی را بررسی کردم، این افزایش قیمت در برخی نقاط غیرقابل تحمل بود.

زرگرپور اضافه کرد: این تذکر به شورای شهر در همان ابتدا داده شد و شورا و شهرداری نیز تعدیل‌هایی را در هزینه‌های پیشنهادی خود اعمال کردند و 40 درصد افزایشی که امروز شاهد آن هستیم، نتیجه تعدیل‌هایی بود که صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مصوبه شورای اسلامی شهر در خصوص افزایش قیمت استفاده از ناوگان حمل و نقل شهری اکنون در شورای حل اختلاف استان در حال بررسی است و پس از جمع بندی‌های نهایی مراتب به طور رسمی اعلام خواهد شد.

نحوه تعامل مدیریت استان با منتخبان جدید مردم اصفهان

استاندار اصفهان در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایسنا درخصوص نحوه تعامل مدیریت استان با منتخبان جدید مردم اصفهان در مجلس دهم، گفت: در هر حال در مجلس نهم نمایندگان نتوانستند همکاری، انسجام و هم‌افزایی قابل قبولی را بین خود و مجموعه مدیریت استان برقرار کنند و بنابراین استان اصفهان به نحو احسن نتوانست از بازوی قوی خود در عالی‌ترین مقام تصمیم گیری کشور استفاده کند.

وی افزود: معتقدم که بسیاری از نمایندگان استان اصفهان در مجلس نهم از همه توان خود برای پیگیری موارد در سطح حوزه‌های انتخابیه خود استفاده کردند حالا تصور کنید اگر هر 20 تن از نمایندگان استان دست در دست هم داده بودند چه کارستانی می‌شد.

زرگرپور اضافه کرد: پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و دریافت اعتبارنامه توسط 17 نفر از منتخبین مردم اصفهان جلسه‌ای چهار ساعته با نمایندگان آینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در محل استانداری اصفهان تشکیل دادیم و مزیت‌ها، پتانسیل‌ها و همچنین اشکالات و چالش‌های پیش روی استان را برای آنها تشریح کردیم. نمایندگانی که از دور قبل موفق به حضور دوباره در مجلس دهم شده‌اند خود بر این اعتقادند که اگر هم افزایی لازم در مجموعه نمایندگان استان در مجلس نهم شکل گرفته بود، استان اکنون با توان فراوان برای رفع مشکلات گام‌های محکم بر می‌داشت.

نقش منشور وفاق احزاب در انتخابات

وی در پاسخ به سؤال دیگر ایسنا در خصوص نقش منشور وفاق احزاب در انتخابات پیش رو و اینکه آیا این منشور انتظارات لازم را برآورده کرد با تأکید بر اینکه فضای آرامش پس از انتخابات هفتم اسفند مؤید تأثیر این منشور بر فضای سیاسی استان بود، گفت: بدون شک منشور وفاق احزاب تأثیر خود را بر سپهر سیاسی استان گذاشت به طوریکه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در صحت و سلامت کامل برگزار شد و البته جریانات سیاسی استان نیز به شکلی قوی با همکاری و همیاری متقابل آرامش و رفاقت در فضای سیاسی حاکم کردند و امیدواریم با حل مشکل منتخب سوم شهرستان اصفهان شیرینی انتخابات به طور کامل بر مذاق همشهریان اصفهانی خوش بیاید.

دغدغه‌های استاندار و انتقاد از رسانه‌ها

استاندار اصفهان با انتقاد از برخی رسانه‌های استان و شهرستان اصفهان در پرداختن به دغدغه‌ها و انتقادات احتمالی مدیریت استان در قبال شورا و شهرداری، گفت: در مجموع عادت ندارم انتقادات خود را نسبت به بدنه مدیریت شهری یا دیگر دستگاه‌ها به طور علنی و رسانه‌ای مطرح کنم. انتقاد علنی من تنها زمانی صورت می‌گیرد که مجموعه مورد نظر پس از چندین بار تذکر غیرعلنی باز هم نسبت به یک موضوع بی توجهی می‌کند.

زرگرپور با تأکید بر اینکه اخیراً انتقادی از قول من در رسانه‌ها منتشر شده در حالی که اساساً موضوع پرداختن به دغدغه‌های شخص استاندار بود و نه انتقاد علنی از شورا، ادامه داد: چند روز پیش از طرح ماجرا در جلسه‌ای خصوصی با شهردار اصفهان، انتقاداتی را مطرح کردم و در جلسه علنی شورا نیز تنها به طرح دغدغه‌های خود در حوزه شهری پرداختم اما زمانی که این دغدغه‌ها از طریق مرجعی نامشخص انتقاد تلقی شد، رسانه‌های شهری دست را تو پیچیدند و یا فقط بحث تعریف و تمجید من از مجموعه شهری را پوشش دادند و یا بی طرفانه قلم زدند.

وی اضافه کرد: من هیچگاه از انتقاد کردن ابایی نداشته‌ام. امکانات موجود در شهر اصفهان برای پاسخگویی به نیاز یک میلیون و 200 هزار نفر تدارک دیده شده و اکنون جمعیت اصفهان به دو میلیون نفر رسیده است. بدون شک مجموعه مدیریت شهری باید از همه توان و انرژی خود استفاده کرده و از بارگذاری‌های جدید جلوگیری کند تا جمعیت را به سمت مهاجرت به شهرهای اقماری سوق دهد.

شهرداری در متون آیت الله جوادی آملی تأمل کند

استاندار اصفهان اظهار کرد: بر اساس الزامات موجود در طرح‌های جامع و تفصیلی، طرح کمیسیون ماده 5 شورا و شهرداری و نیز بخشنامه وزیر کشور، مجموعه‌های مدیریت شهری مکلف به سازمان دهی نیروهای انسانی خود ظرف یک سال هستند و شهرداری اصفهان نیز باید هر چه سریع‌تر در این زمینه اقدام کرده و امکانات لازم را برای تحقق سریع آن فراهم کند.

زرگرپور دغدغه دیگر خود در حوزه شهر را تلاش مجموعه مدیریت شهری برای یافتن اسامی و عناوین برای اصفهان تلقی کرد و گفت: مدیریت شهری از یک ظرفیت عظیم رسانه‌ای در ابعاد مختلف سود می‌برد و چه بهتر است که از این زمینه در جهت تثبیت سبک زندگی مناسب و فرهنگ شهروندی استفاده کند.

وی افزود: ایران به عنوان یک کشور اسلامی همواره به دنبال الگوسازی‌های دینی و مذهبی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی جامعه بوده است و من به مجموعه مدیریت شهری پیشنهاد کرده‌ام که به جای استفاده از عناوینی مانند شهر معلوم، پایتخت SMS برای اصفهان که هر روز نیز تغییر می‌کند، در متون آیت الله جوادی آملی تأمل کرده و مثلاً از عنوان حیات طیبه که برای زندگی فردی و اجتماعی مردم امری لازم است، استفاده کنند. حتی اخیراً از عنوان شهر طیب برای اصفهان استفاده شده و چه بهتر است که به جای این همه عنوان یک عنوان مناسب برای کلان شهر تاریخی اصفهان استفاده شود.

نمی‌توانیم از هرکسی بخواهیم با شهر ما خواهر خوانده شود

استاندار اصفهان همچنین موضوع خواهرخواندگی اصفهان با سایر شهرهای دنیا و ورود شهرداری به این مسأله را دغدغه‌ای دیگر در حوزه مباحث شهری خواند و گفت: مسأله خواهرخواندگی دارای تشریفات مخصوصی است که باید حتماً از مبادی وزارت کشور و وزارت خارجه بگذرد. مگر می‌شود هر کسی از اصفهان گذشت او را به مجموعه مدیریت شهری دعوت کنیم و از او بخواهیم که با شهر ما خواهر خوانده شود؟

زرگرپور افزود: طرف مباحثه اصفهان برای طرح موضوع خواهرخواندگی مثلاً نباید معاون فلان دانشگاه از یک کشور باشد. همه چیز باید براساس قانون و قاعده و طبق قوانین جلو برود. البته این دغدغه‌ها به معنی رد رابطه خوب، هم افزایی و همکاری مناسب ایجاد شده میان شورا و شهرداری نیست، در حالی که این همیاری متقابل طی چند سال گذشته در اصفهان بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به سفرهای درون استانی استاندار و مدیران کل و نتایج و برکات این سفرها، اظهار کرد: به دلیل هزینه بر بودن مسافرت همه اعضای شورای اداری استان و شهرستان‌های تابعه، استانداری اصفهان طی یک طرح پیش از سفر به هر شهرستان چند مشکل عدیده موجود را از طریق امام جمعه، فرماندار و نماینده منطقه در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کند و همراه مدیران کل مرتبط با این مشکلات، به شهرستان مربوطه مسافرت کرده و در جلسه شورای اداری نسبت به حل موضوعات اقدام می‌کنند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: در سفر اخیر رییس جمهور به استان اصفهان نزدیک به 800 مصوبه در نقاط مختلف استان تأیید شد که تاکنون به دلیل وجود پاره‌ای از مشکلات نزدیک به 750 مصوبه به مرحله اجرا نرسیده است به همین دلیل مسافرت‌های درون استانی برای پیگیری چگونگی اجرای این مصوبات از یک سو و حل مشکلات جاری شهرستان‌ها از سوی دیگر لازم است.

اصفهان نیازمند یک مؤسسه مالی بزرگ است

زرگرپور درباره مشکلات پیش روی تأسیس بانک استان، گفت: موضوع تأسیس بانک استانی اگر 10 سال پیش در سطح کلان پیگیری می‌شد، ظرف چند هفته تا چند ماه به نتیجه نهایی می‌رسید اما اکنون به انجام رسیدن آن تقریباً امری غیرممکن است. 10 درصد منابع بانکی کشور در اصفهان قرار دارد و استان اصفهان پس از تهران میزان مصارف و مخارج را به طور توأمان دارد.

وی اضافه کرد: بسیاری از مؤسسات مالی و اعتباری منابع را از اصفهان جمع آوری کرده و در استان‌های دیگر به عنوان مثال در مشهد آپارتمان سازی کرده و هتل ساخته‌اند. نسبت مصارف به منابع در آغاز فعالیت استانداری اصفهان در دولت تدبیر و امید تنها در حالی 52 درصد بود که براساس قانون این میزان باید 85 درصد بوده و 15 درصد مابقی نیز به منظور سپرده گذاری در بانک مرکزی استفاده می شد و امروز خوشحالیم که نسبت مصارف به منابع توسط مؤسسات مالی و اعتباری به 86 درصد رسیده و اگر میزان تسهیلات ملی اختصاص یافته را نیز منظور کنیم، این مقدار به بیش از 100 درصد خواهد رسید.

استاندار اصفهان با اعتقاد به اینکه استان اصفهان نیازمند یک مؤسسه مالی بزرگ برای تجمیع منابع استانی است، ادامه داد: موضوع تأسیس بانک در استان جدا از هزینه بر بودن اجرای طرح در مقطع کنونی تقریباً غیرممکن است اما براساس رایزنی‌های صورت گرفته در شورای گفت‌و گوی بخش خصوصی و دولت قرار است چندین مؤسسه مالی و اعتباری بومی و اسلامی کار تجمیع سرمایه‌ها در استان را عهده‌دار شده و در بلند مدت در صورت فراهم شدن امکانات و تسهیلات به بانک تبدیل شود.

ایجاد 60 هزار شغل جدید در استان

زرگرپور از ایجاد 60 هزار شغل جدید در سامانه کامپیوتری کشوری در استان خبر داد اما در عین حال گفت: بخشی از اشتغال ایجاد شده به دلیل بیکاری‌های حاصله در استان امحا شد. در هر حال استان اصفهان استانی صنعتی و کارگری است به طوریکه 60 درصد جمعیت استان را کارگران و خانواده‌های آنها تشکیل می‌دهند. بنابراین بروز هرگونه مشکل در شاخصه‌های اجتماعی و اقتصادی تأثیر مستقیم خود را بر زندگی قشر کارگران اعمال می‌کند و طبیعی است که نرخ بیکاری در استان نیز در مقایسه با سایر استانها بیشتر بوده و اکنون متوسط این نرخ به دو درصد رسیده است.

بهره‌برداری از فاز نخست ورزشگاه نقش جهان در نیمه اول سال

وی در پاسخ به سؤالی درباره زمان قطعی بهره‌برداری از ورزشگاه نقش جهان، گفت: بهره‌برداری از فاز نخست ورزشگاه نقش جهان در تیرماه یا مرداد ماه سال جاری صورت خواهد گرفت اما این موضوع که قرار است این افتتاح همزمان با بازی یکی از تیم‌های مطرح جهانی انجام شود موضوعی است که به حوزه کاری من مربوط نمی‌شود. به هرحال رییس فدراسیون یک فرد اصفهانی شده و حتماً عنایت ویژه‌ای در این خصوص به اصفهان خواهد داشت.

استاندار اصفهان درباره تأخیرهای صورت گرفته بر سر افتتاح این پروژه، اضافه کرد: بدقولی‌های پیمانکاران در پروژه‌های مختلف نمک کار است اما خوشبختانه در پروژه ورزشگاه نقش جهان سرمایه گذار خود متولی استفاده از طرح نیز است، بنابراین تسریع در اتمام پروژه به سود مجموعه فولاد مبارکه خواهد بود.

اصفهان، مناسب‌ترین گزینه سرمایه گذاری خارجی است

زرگرپور با اشاره به سفر هیئت‌های سیاسی و اقتصادی در ماه‌های گذشته به اصفهان خاطرنشان کرد: براساس توافقات صورت گرفته میزبانی هیئت‌های سیاسی و اقتصادی به ترتیب به استانداری و اتاق بازرگانی اصفهان محول شده است. هدف هیئت‌های سیاسی برای سفر به اصفهان توسعه روابط و گشایش فضا برای انجام فعالیت‌های اقتصادی است و هدف هیئت‌های کثیرالعدد اقتصادی رایزنی برای تسریع مناسبات اقتصادی میان کشورهای مبدأ و مقصد است.

وی از رایزنی برای اجرایی شدن 90 طرح به ارزش 10 میلیارد یورو در اصفهان با هیئت‌های سیاسی و اقتصادی خبر داد و افزود: قراردادهای اقتصادی براساس استانداردهای مطرح جهانی بسته شده و عمق روابط به قدری دوستانه و تعاملی است که اعضای اتاق بازرگانی اصفهان نیز در سفرهای متقابل به کشورهای مبدأ روند اجرایی شدن طرح‌های مذکور را دنبال کرده‌اند.

استاندار اصفهان در عین حال با تأکید بر اینکه سفر هیئت‌های سیاسی و اقتصادی به کلانشهر اصفهان به معنی اجرای سریع الموعد قراردادهای بسته شده نیست، تصریح کرد: بخشی از این هیئت‌ها چگونگی اجرای پروسه برجام را انتظار می‌کشند و بخشی دیگر به دنبال تکمیل بررسی‌ها و مذاکرات با طرف‌های ایرانی هستند با این حال بدون شک بهترین و مناسب‌ترین گزینه سرمایه گذاری خارجی در ایران به واسطه ظرفیت‌ها و پتانسیل های موجود، اصفهان است.

زرگرپور در تشریح ماهیت قراردادهای بسته شده تا به امروز، گفت: قرارداد احداث قطار سریع السیر، بهسازی فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فولاد مبارکه و نیز پیش قراردادهای مرتبط با پروژه بهشت آباد و قطار شهری از جمله طرح‌های سرمایه گذاری خارجی است که برای اجرایی شدن باید از منظر مباحث فنی، اقتصادی و موضوعات کلان مورد بررسی و تأیید نهایی قرار گیرند.

دولت ثابت کرده که به زاینده‌رود توجه ویژه دارد

وی با اشاره به روند اجرای پروژه سد و سامانه بهشت آباد، ادامه داد: هزینه‌های مالی این پروژه از طریق رایزنی‌های صورت گرفته با شرکت آب منطقه ای و شرکت چینی در حال تأمین است و کارگاه مورد نیاز برای آغاز عملیات سد بهشت آباد نیز از سوی دولت در حال تجهیز است.

استاندار اصفهان در پاسخ به این پرسش که در نهایت آب قابل انتقال از طریق پروژه بهشت آباد از طریق لوله منتقل خواهد شد یا تونل؟، گفت: زمانی که نمی‌توانیم درباره بعضی موضوعات به تصمیم نهایی و وفاق کامل برسیم بهتر است رایزنی درخصوص چگونگی اجرای آن را به آینده موکول کنیم. ما به آب پروژه بهشت آباد و 250 میلیون مترمکعبی که قرار است از طریق این پروژه به استان اصفهان منتقل شود نیازمندیم و سایر مسائل فعلاً در اولویت قرار ندارد.

زرگرپور همچنین با اعلام اینکه مهندسان خبره اجرای پروژه تونل کوهرنگ را در دست گرفته‌اند، گفت: اجرای این پروژه به دلیل اهمال پیمانکار مدتی به تاخیر افتاده بود اما بر اساس آخرین ارزیابی‌ها روند رشد و تکمیل پروژه قابل قبول بوده و ماهانه 300 متر لاینینگ با دو قالب بزرگ از طول کل طرح را پوشش دهی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه استان اصفهان یکی از پنج استان در معرض بحران کشور در حوضه آب است، خاطر نشان کرد: تلاش ما تامین حداقل آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی است و امیدواریم زمینه لازم برای تخصیص آب مورد نیاز جهت آبیاری تابستانه و پاییزه قرار گیرد با این حال کمبود بارندگی و فقدان آب مساله‌ای مشهود در شهرو استان اصفهان است به طوریکه در سال آبی گذشته استان اصفهان با 30 درصد کاهش بارندگی، شهر اصفهان با 60 درصد و شهرستان های واقع در شرق استان با 80 درصد کاهش بارندگی مواجه بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه معاون اول رییس جمهور شخصا نظارت برچگونگی اجرای طرح 9 ماده‌ای حوضه آبریز زاینده رود را بر عهده گرفته است، خاطر نشان کرد: به اعتقاد من 65 درصد این طرح در کل حوضه آبریز اجرایی شده اما انصافانه باید گفت که مشکلات چندین دهه‌ای حوضه زاینده رود یک شبه بر طرف نمی شود با این وجود دولت تدبیر و امید ثابت کرده که به مساله زاینده‌رود توجه ویژه دارد و به همین دلیل نیز در جلسه اخیر شورای عالی آب، معاون اول رییس جمهور به منظور تسهیل اجرای طرح 9 ماده‌ای آب وزیر نیرو را به عنوان مجری اصلی آن معرفی کرد و من یقین دارم که از این پس امور با سرعت بیشتری دنیال خواهد شد.

رفع مشکل 70 درصد سرمایه گذاران موسسه مالی ثامن الحجج

استاندار اصفهان از حل مشکل سرمایه‌گذاران موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج از اوایل سال گذشته خبر داد و در انتقاد به سوء استفاده برخی موسسات مالی غیر مجاز در سطح شهر گفت: قانون تکلیف را به روشنی مشخص کرده است. وظیفه بررسی نحوه عمل تمام موسسات مالی و اعتباری به بانک مرکزی محول شده اما در این بین گاهی برخی افراد با یکدیگر رو در بایستی می‌کنند و معضلات بزرگی را در فضای اقتصادی و مالی شهرها رقم می‌زنند با وجود پیگیری‌های انجام شده برای توقف فعالیت این واحدها باز هم چندین موسسه مالی و اعتباری با عنوان جعلی "زیر نظر بانک مرکزی" در مردم اعتماد سرمایه‌گذاری را ایجاد و دارایی‌های مردم را با مشکل رو به رو کرده‌اند، البته پیگیری این موضوع از سوی دولت به معاون اول رییس جمهوری سپرده شده و امیدواریم برخورد مقتضی با این موسسات هر چه سریع‌تر صورت گیرد.

وی از دخالت مستقیم مقام قضایی در موضوع موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج به طور خاص خبرداد و گفت: در نتیجه اقدامات صورت گرفته منابع این موسسه در اختیار کامل قرار گرفته شد و از طریق بانک پارسیان مبالغ سبک‌تر تا سقف 350 میلیون ریال به سپرده گذاران بازگردانده شد. بر این اساس 54 هزار نفر از سپرده گذاران توانستند دو هزار و 900 میلیارد ریال از سپرده‌های خود را باز پس بگیرند .

زرگرپور با بیان اینکه بر اساس برآوردهای تقریبی غیر رسمی تعداد کل سرمایه گذاران این موسسه 70 تا 75 هزار نفر تخمین زده می‌شود، ادامه داد: از این مجموع 65 تا 70 درصد سرمایه گذاران موفق به باز پس گیری سرمایه‌های خود شده‌اند و در فاز بعدی نیز قرار است سرمایه‌گذاران با مبالغ بالاتر از این میزان تا سقف 500 میلیون ریال سپرده‌های خود را تمدید کرده و یا نسبت به تجدید قرارداد خود با بانک پارسیان اقدام کنند.

استاندار اصفهان افزود: حجم مراجعات سرمایه گذاران در ابتدای اعمال قانون نسبت به موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج روزانه یک هزار و تا یک هزار و 200 نفر بود اما به تدریج این میزان رو به کاهش گذاشت به طوریکه در مقطع کنونی روزانه 500 سرمایه‌گذار برای تعیین تکلیف سپرده‌های خود به بانک پارسیان مراجعه می‌کنند. با این وجود من به همه سرمایه گذاران اطمینان خاطر می‌دهم که پول آنها در این مجموعه مالی و اعتباری خوشبختانه محفوظ است و مدیران مجموعه پول را به محل دیگری منتقل نکرده‌اند .

وی تصریح کرد: بدون شک مسئولان استانی با همکاری مرجع ذی صلاح قضایی خیلی سریع به حل این مساله در استان اقدام کردند چرا که این احتمال وجود داشت این موسسه نیزبه سرنوشت پدیده شاندیز یا موارد مشابه دیگر دچار شود .

آخرین وضعیت کارخانه گیتی پسند

زرگرپور با اعلام اینکه دولت برای رفع مشکل کارخانه گیتی پسند 920 میلیارد ریال تسهیلات اختصاص داد، اظهار کرد: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته این رقم برای تامین سرمایه در گردش کارخانه و نیز تامین بخشی از سپرده‌های سپرده‌گذاران در اختیار هیئت رییسه مربوطه قرار گرفت و پیش از نوروز 95 نیز 400 میلیارد ریال دیگر تسهیلات بانکی برای این کارخانه فراهم شد. همچنین بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته مهلت تمدیدی برای بازپرداخت 600 میلیارد ریال از سپرده‌های سرمایه گذاران در نظر گرفته شد .

استاندار اصفهان اضافه کرد: از میزان 400 میلیارد ریال سرمایه اختصاص یافته به گیتی پسند قرار است 250 میلیارد ریال یعنی معادل 70 درصد این رقم صرف پرداخت سپرده‌ها شده و 100 میلیارد ریال نیز به مصرف تامین سرمایه در گردش کارخانه به منظور حفظ کارگران و تداوم کار کارخانه برسد.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان در سال گذشته با 21 هزار و 800 کارگر از کار بیکار شده رو به رو بود، اظهار کرد: این کارگران به واسطه شرایط کسب و کار و نه به درخواست خود از کار بی کار شده بودند و بر همین اساس یک هزار و 850 میلیارد ریال در طول سال گذشته برای تامین بیمه بیکاری این تعداد کارگر که در چهارچوب قوانین و ضوابط کار تعریف می‌شدند هزینه شد و این کارگران بنا به فراخور شرایط از 800 هزار تا یک میلیون تومان درماه عایدی دریافت کردند.

تشکیل 900 پرونده برای 350 واحد تولیدی

زرگرپور درباره نتایج کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که سه ماه پس از سفر اخیر رییس جمهور فعالیت خود را در استان آغاز کرد، گفت: اصفهان استانی صنعتی و کشاورزی است و مجموعه مدیریت استان نیز همه تلاش خود را به کار گرفت تا رییس جمهور در دیدار با سرمایه گذران و کارآفرینان مشکلات فضای کسب و کار در اصفهان را شناخته و برای رفع آنها چاره‌ای تدبیر کنند؛ ماحصل این کوشش‌ها منجر به تشکیل کارگروهی با عنوان کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و اشتغال شد که بر اساس آن استاندار با تفویض بخشی از اختیارات رییس جمهوری می‌توانست مشکلات تک تک واحدهای صنعتی را احصا و و نسبت به رفع انها اقدام کند.

وی عملکرد کلی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و اشتغال را در استان اصفهان کم نظیر و قابل استفاده در کل کشور دانست و ادامه داد: این کارگروه در کنار کارگروه‌های تخصصی در این مدت 174جلسه تشکیل داده و مسائل مالیاتی، تامین اجتماعی، سیستم بانکی و مسائل جنبی مانند محیط زیست را درباره واحدهای معضل دار که روند فعالیتشان با بحران رو به رو شده بود دنبال کرد که هر کدام از این واحدها در درجه نخست هیچ یک از کارگران خود را اخراج نکنند و در درجه بعدی برای خروج از بحران مجموعه متبوع خود راهکارهای مناسبی را ارایه دهند.

استاندار اصفهان از تشکیل 900 پرونده برای 350 واحد تولیدی در طول فعالیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خبر داد و تصریح کرد: از مجموع این تعداد پرونده تاکنون 771 پرونده مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و تسهیلات ممکن در حوزه تقسیط مالیات‌های ملزم به پرداخت واحدها و نیز تامین اجتماعی و سایر نهادها و مراکز فراهم شده است. برای برخی واحدهای صنعتی زمینه تسهیلات جدید بانکی در نظر گرفته شده و برای برخی دیگر نیز گفت‌و گوهایی برای حل اختلافات مالیاتی صورت گرفته است.

وی با اعلام اینکه در صورت تعطیلی واحدهای صنعتی مساله دار در استان اصفهان بدون شک 25 هزار کارگر شغل خود را از دست می‌دادند، افزود: یکی از مهمترین اهداف کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و اشتغال، تثبیت اشتغال 95 هزار کارگری بود که در مجموع در این کارخانجات و واحدهای صنعتی مشغول به کار بودند.

وی با اعتقاد به اینکه ادعایی در معجزه بودن تلاش‌های صورت گرفته در این مسیر نداشته و نداریم، خاطر نشان کرد: الگوی اجرای این طرح در اصفهان امروز در دستور کار سایر نقاط کشور قرار گرفته است. کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و اشتغال علاوه بر پیگیری مسائل مربوط به واحدهای تولیدی در اصفهان موارد مورد لزوم را برای بررسی نهایی به کشور و پایتخت ارجاع داده است به عنوان مثال برخی واحدهای صنعتی به دلیل بدهی به صندوق توسعه ملی، اخذ وام در سطح ملی، مسائل مرتبط با بسته‌های بانک مرکزی یا مشکلات زیست محیطی امکان پیگیری مشکلاتشان در استان نبود و لازم بود تصمیم لازم در سطح کشوری برای آنها اتخاذ شود.

وی با اشاره به توفیقات صنعتی اصفهان در ماه‌های گذشته گفت: به تازگی شرکت پیشرو دیزل نجف اباد قرار دادی با شرکت فرودگاه‌ها منعقد کرده و همچنین خط تولید یخچال اسنوا نیز به مناسبت روز کارگر راه‌اندازی شده است و پنج شنبه آتی نیز شرکت فولاد مبارکه افتتاح پروژه‌های خوبی را در دستور کار خود خواهد داشت.

برپایی نماز جمعه در مصلی اصفهان از ماه رمضان

زرگرپور از برگزاری نماز جمعه ماه مبارک رمضان در مصلی امام خمینی (ره) با هماهنگی دفتر آیت الله مظاهری خبر داد و گفت: شبستان اصلی و فاز نخست مصلی اصفهان به اتمام رسیده و با توجه به وجود امکانات و تسهیلات موجود در این مکان از یک سو و بروز برخی مشکلات برای توریست‌ها در هنگام برگزاری نماز جمعه در میدان نقش جهان، قرار است نمازهای جمعه از ماه مبارک رمضان به بعد در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار شود.

وی ادامه داد: قرار است کار احداث و تکمیل فازهای بعدی مصلا مانند پارکینگ چند طبقه، مراکز فرهنگی و ... به تدریج به پایان رسیده و پروژه مصلی به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

شش روز هوای پاک در کارنامه اصفهان

استاندار اصفهان با اشاره به دستاوردهای طرح کاهش آلودگی هوا در شهر اصفهان طی دو سال گذشته خاطر نشان کرد: تعداد روزها سالم اصفهان از 108 روز در سال 92 با رشدی 2.5 برابری به 243 روز در سال 94 رسید و در سال جاری کنونی نیز اصفهان پس از سالها تجربه شش روز هوای پاک را در کارنامه خود داشت که این در نوع خود بی سابقه بوده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه میزان حاشیه‌نشینی در استان اصفهان نسبت به استان های دیگر بسیار کمتر است، اظهار کرد: اقدامات مناسب شورا و شهرداری برای برقراری عدالت بودجه‌ای و خدماتی در نواحی مختلف شهری از یک سو و فعالیت سودمند خیریه‌ها از سوی دیگر در کنار اجرای برنامه بازآفرینی شهر اصفهان که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی قرار دارد صورت گرفته است با این حال آمارها نشان می‌دهد که نیمی از افزایش نرخ جمعیت شهری اصفهان به واسطه مهاجرت‌های داخل یا خارج استان صورت گرفته و این نیازمند کنترل جدی است.

زرگرپور با تاکید بر اینکه به جد پیگیر مشکلات کارخانه کاشی نیلو است در واکنش به اعتراض چند روز پیش دامداران اصفهانی گفت: شخصا بر ای حل این معضل از دو هفته پیش مکاتبات رسمی خود را با معاون اول رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی آغاز کرده‌ام و معاون اجرایی رییس جمهور نیز طی دو هفته اخیر مساله را به جد دنبال کرده است کاش برخی دامداران بیشتر صبوری می‌کردند تا رایزنی‌ها به نتیجه رسیده و منابع مورد نیاز برای پیشنهادات ارسال شده از سوی استانداری اصفهان تامین شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha