• شنبه / ۳ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۶:۰۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94110300757

پس از گذشت یک سال

پالایش موزه امام علی (ع) هنوز شفاف نیست

پالایش موزه امام علی (ع) هنوز شفاف نیست

بیش از یک سال از مطرح شدن پالایش آثار موزه هنرهای دینی امام علی (ع) و بحث مربوط به مجسمه‌های مورد مناقشه‌ی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و پرویز تناولی می‌گذرد، اما هنوز مسؤولان پاسخ شفافی درباره‌ی به نتیجه‌ی این موضوع ارائه نکرده‌اند.

بیش از یک سال از مطرح شدن پالایش آثار موزه هنرهای دینی امام علی (ع) و بحث مربوط به مجسمه‌های مورد مناقشه‌ی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و پرویز تناولی می‌گذرد، اما هنوز مسؤولان پاسخ شفافی درباره‌ی به نتیجه‌ی این موضوع ارائه نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، بیش از یک سال از مطرح شدن موضوع پالایش موزه هنرهای دینی امام علی (ع) که زیر نظر سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران فعالیت می‌کند، می‌گذرد. تابستان سال گذشته از سوی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران خبر رسید که گنجینه‌های هنری این سازمان با تشکیل شورایی شامل استادان برجسته و کارشناسان پیشکسوت «اقتصاد هنر» قصد ساماندهی و پالایش آثار موزه امام علی (ع) را دارد.

آن‌ها هدف از این پالایش و تفکیک را نگهداری و معرفی بهتر آثار و رونق و پویایی مجموعه‌های موزه‎ای این سازمان اعلام کردند. هدفی که نه‌تنها اقدام بدی به نظر نمی‌رسد، بلکه در راستای پالایش آثار موزه‌ای مفید هم هست؛ اما آنچه این موضوع را بحث‌برانگیز کرد، مجسمه‌های پرویز تناولی بود که در موزه امام علی (ع) نگهداری می‌شدند.

وقتی خبر پالایش آثار موزه منتشر شد، زمزمه‌هایی مبنی بر خارج کردن مجسمه‌های تناولی از زیر پوشش طرح پالایش نیز به گوش رسید. مجسمه‌هایی که در گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای دینی امام علی (ع) قرار دارند و البته تعدادی از آن‌ها که طی مراحلی توسط تناولی از سازمان فرهنگی - هنری پس گرفته شده بود، با جرثقیل به شکلی باز هم بحث‌برانگیز و البته قانونی، از خانه‌ی تناولی به موزه‌ی هنرهای معاصر و پس از آن، به موزه‌ی هنرهای دینی امام علی(ع) منتقل شده بودند.

همان زمان، مدیر موزه و برخی هنرمندان اعلام کردند که پالایش آثار ربطی به مجسمه‌های پرویز تناولی ندارد و مجسمه‌های این هنرمند و دیگر هنرمندان نامی و پیشکسوت جزو آثاری نیستند که برای پالایش در نظر گرفته شده‌اند. با این حال هنوز مسؤولان موزه و سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران درباره‌ی نتیجه‌ی پالایش و مجسمه‌های تناولی اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی نکرده‌اند.

ایرج اسکندری - یکی از اعضای شورای پالایش آثار موزه هنرهای دینی امام علی(ع) - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در دوره‌ای که موضوع پالایش آثار موزه هنرهای دینی امام علی (ع) مطرح شد، از من و چند هنرمند دیگر به‌عنوان شورای پالایش خواسته شد آثاری را که در طول سال‌ها توسط مدیران مناطق مختلف شهرداری خریداری شده‌اند و در موزه نگهداری می‌شود، با هدف ارتقای کیفیت این مکان بررسی کنیم. در مدت یک هفته مراجعه به موزه و دیدن آثار متوجه شدیم آثاری از هنرمندان نامی و پیشکسوت در این مکان نگهداری می‌شود که نباید جزو آثاری باشند که در پالایش بررسی می‌شوند.

این هنرمند ادامه داد: این آثار را که مجسمه‌های پرویز تناولی هم جزو آن‌ها بود، از بقیه‌ی آثار جدا کردیم و گفتیم درباره‌ی آن‌ها نظر نمی‌دهیم. درباره‌ی بقیه‌ی آثار نیز بررسی‌های لازم انجام و آثاری که موزه می‌توانست آن‌ها را بفروشد یا در مکان‌های دیگر نصب کند، معرفی شدند. ما کارمان را تمام کردیم و من به شخصه از سال گذشته اطلاع ندارم که موزه در این زمینه چه اقدامی انجام داده است. هرچند فکر نمی‌کنم موزه اقدام خاصی انجام داده باشد. می‌توانید در این‌باره از امیر عبدالحسینی - معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران - که کاملا در جریان موضوع بود، سوال کنید.

وی همچنین بیان کرد: همان زمان پیشنهادهای دیگری هم مطرح شد. از جمله این‌که نمایشگاه‌هایی از آثاری که کیفیت خیلی بالایی ندارند، برگزار شود و آثار به فروش برسند یا در خود موزه، موزه‌های کوچک و اختصاصی برای نمایش آثار هنرمندان بزرگ در نظر گرفته شود؛ اما من نمی‌دانم درباره‌ی این پیشنهادها چه تصمیمی گرفته شد.

خبرنگار ایسنا با هدف روشن کردن ابهام‌ها درباره پالایش آثار موزه‌های سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران با مسوولان این سازمان، از جمله معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری گفت‌وگو کرد. امیر عبدالحسینی در پاسخ به تماس خبرنگار ایسنا، در سخنان کوتاهی اعلام کرد که نتیجه‌ی دو موضوع پالایش آثار موزه و مجسمه‌های پرویز تناولی مشخص و شفاف است و در این‌باره گفت‌وگویی انجام خواهد داد؛ اما پیگیری‌های ایسنا برای انجام این گفت‌وگو، تا امروز بی‌پاسخ مانده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha