• جمعه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93051707856

پاسخ «حقیقی» به ابهامات پالایش موزه امام علی (ع)

پاسخ «حقیقی» به ابهامات پالایش موزه امام علی (ع)

ابراهیم حقیقی به ابهامات به وجود آمده درباره پالایش برخی از آثار موزه امام علی (ع) پاسخ داد.

ابراهیم حقیقی به ابهامات به وجود آمده درباره پالایش برخی از آثار موزه امام علی (ع) پاسخ داد.

این گرافیست که یکی از اعضای کارشناسی پالایش موزه امام علی (ع) است در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره حق فروش آثار موزه اظهار کرد: تمام موزه‌های جهان متعلق به مردم است و اموال آن‌ها جزو اموال ملی محسوب می‌شوند. این موزه‌ها می‌توانند اشیاء و دارایی خود را تبادل کنند، به نمایش بگذارند یا بفروشند. هیچ‌کس این منع را که این آثار به فروش نرسند، در هیچ کجا نگذاشته است. تصمیم به فروش رساندن آثار غیرموزه‌ای بر عهده مدیران است.

او افزود: در مورد پالایش موزه امام علی (ع) آنچنان که ما در صورت جلسه‌ای نوشته‌ایم آثار باارزش گنجینه به فروش نمی‌رسند. آثاری قرار است فروخته شوند که در ورکشاپ‌ها و کارگاه‌هایی که شهرداری برگزار کرده برای حفاظت و نگه‌داری به انبار موزه منتقل شده‌اند. پالایش موزه با این تعهد انجام می‌شود که پول حاصل از فروش این آثار به خرید آثار جدید از هنرمندان معاصر اختصاص پیدا کند.

حقیقی درباره ویژگی آثار انتخاب شده برای فروش گفت: آثاری که فروخته می‌شوند در شأن موزه نیستند و اگر خریداری داشته باشند قطعا به فروش می‌رسند وگرنه بهتر است که در موسسات و اداره‌های مختلف روی دیوار اتاق‌ها یا راهروها نصب شوند.

او همچنین عنوان کرد: انتخاب آثار برای فروش تمام شده است، اما اینکه بعد از انتخاب کارشناسان خرید این آثار چه تصمیمی برای آن‌ها بگیرند بر عهده خود آن‌هاست، چون معتقدم که این خرید باید کاملا کارشناسانه باشد. اینکه می‌بینیم آثاری در موزه امام علی (ع) هست که شأن موزه‌ای ندارند به دلیل خرید غیرکارشناسی است. مطمئن باشید در این مورد، شهرداری که صاحب اموال است بیش از من و شما به قضیه حساسیت نشان می‌دهد، چون باید در برابر بقیه پاسخگو باشد.

او ادامه داد: در بند یک صورت جلسه آمده است که هیچ کس حق ندارد به ساحت آثار ارزشمند هنرمندان صاحب نام تجاوز کند یا در مورد آن‌ها تصمیم بگیرد. از هنرمندان بزرگ تجسمی کشور حداقل یک اثر شاخص در موزه وجود دارد که در همان‌جا ماندگار خواهد شد.

این هنرمند با بیان اینکه پالایش موزه ربطی به مجسمه‌های پرویز تناولی که مورد دعوی او با سازمان فرهنگی هنری شهرداری هستند، ندارد گفت: زمانی که تصمیم برای پالایش موزه گرفته شد دعوی آقای تناولی و شهرداری اتفاق نیفتاده بود و آثار این هنرمند مورد بحث ما نیست. ما در انتخاب آثار گفتیم که کار هنرمندان بزرگی چون تناولی،‌ احصایی، پیلارام، جوادی‌پور،‌ کاظمی و صادقی اصلا در دایره انتخاب ما نیستند و کسی حق تصمیم‌گیری و جابجایی این آثار را ندارد چه برسد به فروش آن.

حقیقی خاطر نشان کرد: در مورد آثار آقای تناولی، من خودم را صاحب حق یا صلاحیت نمی‌دانم تا نظری بدهم. من طرف شهرداری را بگیرم یا طرف آقای تناولی را ممکن است اشتباه کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha