• دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۰:۱۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93051305335
  • خبرنگار : 71464

ردپای مجسمه‌های تناولی در پالایش موزه‌ امام علی(ع)!

ردپای مجسمه‌های تناولی در پالایش موزه‌ امام علی(ع)!

یک هنرمند پیشکسوت معتقد است مطرح شدن پالایش موزه‌ی هنرهای دینی امام علی(ع)، ممکن است برای خروج مجسمه‌های پرویز تناولی از موزه صورت بگیرد.

یک هنرمند پیشکسوت معتقد است مطرح شدن پالایش موزه‌ی هنرهای دینی امام علی(ع)، ممکن است برای خروج مجسمه‌های پرویز تناولی از موزه صورت بگیرد.

اصغر کفشچیان مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی موضوع پالایش آثار هنری موزه امام علی (ع) اظهار کرد: معمولا موزه‌ها متولیانی بزرگتر از خود دارند. مثلا موزها در ایران تحت نظر وزارت ارشاد یا شهرداری‌ها هستند. البته خود شهرداری‌ها هم زیر نظر شوراهای شهر هستند در نتیجه اموال موزه‌ها، متعلق به دولت یا شهرداری است و مدیر وقت موزه نمی‌تواند بنا بر سلیقه‌ی خود یک اثر را بفروشد یا پالایش کند.

این پژوهشگر هنرهای تجسمی با مرتبط دانستن پالایش موزه‌ی امام علی(ع)، با موضوع مجسمه‌های تناولی گفت: چند سال پیش نیز تلاش شد که آثار پرویز تناولی از این موزه خارج شود ولی این اتفاق نیفتاد و فکر می کنم که این ایده در دوره‌ی مدیریت جدید بار دیگر زنده شده است و مقصود مدیران موزه‌ی امام علی (ع)، از پالایش آثار موزه فقط حذف آثار تناولی از گنجینه‌ی موزه امام علی(ع)، باشد.

او افزود: در این زمینه، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید نظر دهد که مدیران موزه‌ها تحت چه شرایطی می‌توانند آثار خود را پالایش کنند یا بفروشند و جایگزین کنند و درصورت جایگزینی آثار، چه کسی باید به روی فروش آثار و نقل و انتقالات آن نظارت کند که سوء تفاهمی هم علیه مدیران وقت موزه‌ها صورت نگیرد. به نظر نمی‌رسد که یک مدیر خودش بتواند برای مجموعه‌ی آثار موزه‌ای که متعلق به شهرداری یا دولت است تصمیم بگیرد و برای پالایش موزه نیز باید یک شورای عالی تشکیل شود و آیین‌نامه‌ای تنظیم شود و مسؤولین موزه، مثلا موزه‌های متعلق به شهرداری طبق آن عمل کنند و نقل و انتقالات هم زیر نظر ان‌ها صورت بگیرد.

او در پاسخ به این مسئله که به نظر می‌رسد آثار موزه‌ی امام علی (ع)،کیفیت لازم را نداشته باشند، گفت: فکر نمی کنم چنین چیزی درست باشد کیفیت آثار یک موزه به بودجه‌ی آن بستگی دارد. با توجه به اینکه به نظر می‌رسد دولت‌های ما تعریفی دقیق از هنر ندارند و سمت و سوی هنری هم ندارند بودجه‌ی مناسبی برای موزه‌ها در نظر نمی‌گیرند. این موزه‌ها از قبل بوده‌اند بنابراین امکان فروش آثا آن‌ها نیست، بنابراین مدیرانی بر آن‌ها می‌گمارند که به هر طریقی که شده موزه را بگردانند. البته فکر می‌کنم تلاش‌های جدی هم در این زمینه شد یعنی اگرچه موزه‌ها بودجه نداشتند ولی بالاخره موزه را می‌گردانند.

این هنرمند پیشکسوت نقاش و طراح گفت:‌ با نگاهی به بودجه‌ای که برای بازیکنان دسته‌چندم فوتبال اختصاص داده می‌شود و مقایسه آن با بودجه‌هایی که برای خلق آثار هنری در نظر گرفته می‌شود متوجه می‌شویم که موزه‌ی هنرهای دینی امام علی(ع)، بد کار نکرده‌ است. مشکل این است که آئین‌نامه‌ی مشخصی برای کار موزه‌ها وجود ندارد. موزه‌ها نباید زیر نظر مدیران وقتشان بچرخند و مسؤولیت این مدیران باید فقط اجرا باشد. باید برای این موزه‌ها یک شورای متبحر تصمیم گیری کند.

او ادامه داد: به طور کلی باید برای خلق هنرهای دینی سیاست‌گذاری‌های مناسبی انجام گیرد. گاهی می‌بینیم جشنواره‌هایی برگزار می‌شود که قرار است از این جشنواره‌ها به عنوان مکانی برای خلق هنرهای دینی استفاده شود و مثلا می‌گویند در این جشنواره 100 اثر هنری خلق شد در حالی که خلق یک اثر هنری سال‌ها وقت می‌برد. به نظر می‌رسد که این جشنواره‌ها جغجغه‌ای ایست برای اینکه عده‌ای را ساکت کند. و گرنه خلق یک اثر دینی به این سرعت انجام نمی‌شود.

کفشچیان مقدم بیان کرد: در این جشنواره‌ها، اغلب جوانان شرکت می‌کنند. در حالی‌که برای تهیه‌ی اثر دینی باید هنرمندان توانمند هنرهای دینی شناسایی شده، اعتبار لازم برای کار آن‌ها در نظر گرفته شود و سیاست گذاری‌های لازم نیز در این راستا انجام گیرد تا از این طریق هنرمندان بتوانند در مسیر قدمی بگذارند که هنرهای دینی خلق کنند. و بعد موزه‌ها برای نگه‌داری و نمایش آثار آن‌ها در نظر گرفته شوند.

او افزود: مسؤولین آموزش و پرورش، آموزش عالی، صدا و سیما و رسانه‌های جنبی باید تلاش کنند که علاوه بر بهره‌مندی از هنرمندان موجود، نسل بعدی هنرمند را تربیت کنند و در این صورت است که ما موزه‌های غنی در زمینه‌ی اثار دینی خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، پرویز تناولی هنرمند مجسمه‌ساز، سال‌هاست که بر سر تعدادی از مجسمه‌هایش با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اختلاف دارد. گفته می‌شود که این مجسمه‌ها در گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای دینی امام علی(ع)، نگه‌داری می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha