محمد رحمانیان همزمان با رونمایی از آنونس و پوستر فیلم «سینما نیمکت» دربارهی جشنوارهی فیلم فجر و حواشی انتخابها نقطه نظراتش را مطرح کرد.
به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، این کارگردان که 26 دی ماه در پردیس سینمایی «چارسو» در یک نشست رسانهای حاضر شد، ابراز عقیده کرد: به نظر میرسد انتخابها به شدت سیاسی بوده است. از آنجا که من بیشتر در تئاتر فعالیت کردهام، نمیدانستم در سینما جریان از چه قرار است اما چیزی که بیش از همه مرا آزرده کرد، حرفهایی بود که اعضای هیات انتخاب در تلویزیون مطرح کردند.
او ادامه داد: آنها تاکید میکنند که در انتخابها ممیزی تاثیری نداشته اما این حرف ... (خلاف واقع) است، من از آقای شجاع نوری و جیرانی انتظار داشتم که در مقابل دوربین تلویزیون آن حرفها را نزنند، توضیحات فریدون جیرانی هم قضیه را بدتر کرد و باعث شد، من حرف بزنم. حرفهایی که آنها مطرح کردند مبنی بر این بود که بعد از فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی جریانی در فیلمنامه نویسی شکل گرفته که همه حالا فکر میکنند، فیلمنامهها باید آنطور نوشته شود و میگویند فیلمنامههایی مثل کار من کهنه شده و دیگر جذابیتی ندارد.
رحمانیان ابراز عقیده کرد: این حرفها بیربط است قرار نیست، همه مثل فرهادی فیلم بسازند. من معتقدم اصغر فرهادی و عباس کیارستمی در کار خود یگانه هستند همانطور که فریدون جیرانی یگانه است و هیچ کس نمیتواند فیلمی مثل «خوابزدهها» بسازد جز فریدون جیرانی!
او ادامه داد: علت کنار گذاشتن فیلم من این مسائل نیست، آقای جیرانی و آقای شجاع نوری بیایید آنقدر .... (خلاف واقع) نگوییم این میزان ... (خلاف واقع) برای شما بد است سر حرفهایتان بایستید و بگویید که مسائل دیگری در کار بوده است، چرا سعی دارید چیزی را که مطلقا بویی از حقیقت ندارد، در تلویزیون کشور مطرح کنید.
کارگردان فیلم سینمای «نیمکت» درباره گروه «هنر و تجربه» نیز اظهار کرد: این گروه اتفاق بسیار خوبی است و فیلمهای بسیار درخشانی دارد، اما اعتراف میکنم فیلم من هیچ ربطی به «هنر و تجربه» ندارد، چون نه هنری است و نه تجربه خاصی در آن صورت گرفته است. فیلم من به شدت کلاسیک است و همه چیز آن در محدوده فیلم کلاسیک تعریف شده است، اگر فیلمهایی مثل «ماهی و گربه» و «روز مبادا» را فیلم هنر و تجربه در نظر بگیریم، پس قرار دادن فیلم من در این گروه نقض غرض است، اما با این حال افتخار میکنم که فیلمم در این بخش پذیرفته شده است.
رحمانیان همچنین دربارهی مکاتبه با دبیرخانه و مسئولان جشنواره فجر نیز توضیح داد: با وجود هیات انتخابی که من دیدم که شامل کسانی مثل شهرام اسدی و فریدون جیرانی است، لازم ندیدم چنین کاری کنم.البته من چند ماه پیش جرات کرده بودم و درباره فیلمنامه «روز واقعه» بهرام بیضائی و فیلمی که شهرام اسدی درباره آن ساخته است اظهار نظر کرده بودم که اگر میدانستم ایشان در هیات انتخاب هستند چنین کاری نمیکردم!
او در این باره ادامه داد: من سعی کردم چیزهایی درباره اسطورههای ایرانی در آثار بهرام بیضایی به او یاد بدهم، ولی او ناراحت شد و طبیعی است که بخواهد انتقام بگیرد. امیدوارم در آینده این مسائل را یاد بگیرد و دیگر به فیلمنامههای بهرام بیضایی دست نزند.
کارگردان «نیمکت» تاکید کرد: این فیلم متعلق به تورج منصوری است و من ادعایی درباره آن ندارم و تمام حرفهایی که میزنم مسئولیتش با خودم است و نباید این حرفها را به حساب گروه سازنده این فیلم گذاشت.
تورج منصوری فیلمبرداری قدیمی سینما که تهیه کنندگی فیلم سینما «نیمکت» را برعهده داشته است نیز در این نشست گفت: یک فیلم با همکاری تعداد بسیار زیادی آدمها و طی یک کار تیمی ساخته میشود، صحبتهایی که محمد رحمانیان درباره جشنواره و کم لطفیهایی که به فیلم شده مطرح میکند، حرفهای کسی است که برای فیلمش زحمت زیادی کشیده و انتظار دارد فیلمش دیده شود.
او ادامه داد:شاید سلیقه افراد یا ضوابط موجود باعث شده فیلم دیده نشود. اما من هم وقتی متوجه شدم که فیلم در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو پذیرفته نشده است جا خوردم، فکر میکنم اگر یازده فیلم اولی در سینمای ما ساخته شود فیلم ما قابلیت آن را دارد که جزو یکی از آنها باشد. با این حال من با مسئولیت خودم تصمیم گرفتم فیلم را در گروه «هنر و تجربه» شرکت دهم، زیرا فکر میکنم فیلم باید دیده شود و معتقدم دیده شدنش در هر شرایطی بهتر از دیده نشدنش است. امیدوارم این اتفاق بیفتد و ما بتوانیم در آینده درباره فیلم و حرفه خود حرف بزنیم نه حواشی سینما و روزی برسد که جشنواره فجر هم در شکل اجرایی و انتخاب فیلمها و داوری به ثبات برسد.
مهتاب نصیرپور بازیگر فیلم نیز در سخنانی گفت: بخش «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» جشنواره فجر ویترین سینمای ایران است و در دوران جشنواره هم آن بخشها بیشتر دیده میشوند و نقد میشوند. هر هنرمندی هم به دنبال آن است که اثرش دیده شود، این گام اول محمد رحمانیان در فیلمسازی بود و ما معتقدیم این دیده شدن میتوانست به گروه ما برای قدمهای بعدی کمک کند.
به گزارش ایسنا،در ادامه این نشست فردین خلعتبری که آهنگسازی این فیلم را برعهده داشته درمورد جشنواره فجر و حواشی آن اظهار کرد: در سالهای فعالیتم همواره شاهد بودم که وقتی به جشنواره فجر نزدیک میشویم، چنین اتفاقاتی میافتد به نظرم من نمیتوان گفت جشنواره فجر و باید گفت جشنوارههای فجر چون در هر دورهای شاهد رویکرد متفاوتی بودهایم.
او ابراز عقیده کرد: این جشنوارهها نمیتوانند ادعا کنند که در هیچ دورهای فیلمسازان را به خودی و غیرخودی تقسیم نکردهاند. وقتی تفکری میخواهد بر جشنواره حکومت کند و نمیتواند فکر هنریای باشد، برای تایید اندیشههای خودش از دوستان سینماگر ما استفاده میکند و با قرار دادن آنها در ترکیب هیات داوران باعث میشود فکری که قرار است اندیشه دیگری را حذف کند، موفق شود.
در ادامه علی عمرانی از دیگر بازیگران این فیلم در صحبتهایش ابراز عقیده کرد: همه از عدم حضور فیلم در بخشهای رقابتی جشنواره فجر اظهار نارضایتی کردند اما من می خواهم ابراز خوشحالی کنم که در آن بخشها قرار نگرفتیم، چون کسانی در هیات انتخاب بودند که باید به صلاحیت آنها برای انتخاب در سینمای ایران شک کرد کسی که فیلمی مثل «خوابزدهها» را میسازد، صلاحیت تصمیمگیری در سینمای ایران را ندارد. کسان دیگری هم هستند که ما حتی آنها را نمیشناسیم.
او افزود: دوستان از سلیقه داوران و هیات انتخاب صحبت میکنند در حالی که قرار نیست کسانی که آنجا هستند سلیقهای انتخاب کنند. بلکه پارامترهایی برای انتخاب وجود دارد و کسانی باید در هیات انتخاب باشند که حداقلهای فیلمسازی و سینما را بشناسند، قاعده بازی زمانی رعایت میشود که آنها قاعده بازی را بلد باشند.
در ادامه محمد رحمانیان با اشاره به برنامه سینمایی «هفت» که با تهیه کنندگی و اجرای بهروز افخمی و حضور مسعود فراستی به عنوان منتقد از تلویزیون پخش میشود، اظهار کرد: احتمالا این جلسه مورد تمسخر برنامه بهروز افخمی قرار خواهد گرفت، بنابراین من به فردی که آنجاست اخطار میکنم، اگر در برنامه هفت یک کلمه راجع به این جلسه شوخی کنند و حرف مفت بزنند با من طرف هستند. ما اینجا انتقاداتی را مطرح کردیم و خیلی هم جدی هستیم آنها هم میتوانند به ما پاسخ دهند ولی اگر بخواهند مسخره کنند راه را برای بعضی حرفها از جانب من باز کردهاند.
محمد رحمانیان دربارهی عدم انتشار خبر دربارهی فیلمش پیش از اعلام هیات انتخاب، گفت: عدم انتشار اخبار فیلم به توصیه برخی دوستان بود که البته اشتباه بود. ای کاش این کار را نمیکردیم. به هرحال توصیههایی به ما شد مبنی بر اینکه بعضی از خبرگزاریها آماده هستند تا فیلم را مورد هجمه قرار دهند و ما تصمیم گرفتیم پیش از اتمام فیلم عکس یا خبری از آن منتشر نکنیم. در حالی که آن خبرگزاریها به هر حال هجمه خود را وارد خواهند کرد.
کارگردان فیلم «سینما نیمکت» درباره ادعای ممیزی شدن این فیلم در جشنواره توضیح داد: خود من اشکالی در فیلم نمیبینم اما گویا بعضی از دوستان مشکلاتی داشتند، یکی از وظایفی که آقای جیرانی در جلساتشان داشته این بوده که با استفاده از کدهای مشخص شخصیتها و داستان فیلم را به مسائلی دیگر ربط داده است.
رحمانیان ادامه داد: این خوش خدمتی از آقای جیرانی حیرت انگیز است که تمام فیلم را تحلیل کرده و گفته منظورشان این بوده است. هر فیلمی را هم به من بدهند میتوانم از این کدها استفاده کنم و مجموعه فیلمهای سینما را غیرقابل پخش اعلام کنم. این خوشخدمتیها هنر نیست و علت این کارهای ایشان را نمیدانم در حالی که او فیلم و سریالش را میسازد، روزنامه دارد در برنامههای تلویزیونی هم شرکت میکند و همه جا هست.
او در پایان تاکید کرد: فیلم خود حرفش را میزند و به دوره تاریخی بین سالهای 68 تا 71 اعتراض دارد و این را به صراحت میگوید. نیازی نیست کسی بنشیند و آن را رمز گشایی کند آن قدر روشن است که نیازی به تعمیم دادن و کشف نمادها نیست.
حسن ایوبی تدوینگر فیلم «سینما نیمکت» نیز دربارهی تدوین این فیلم گفت: محمد رحمانیان این فیلم را دلی ساخته است و تدوین آن را نیز در ذهن خود انجام داده بود و بر همان اساس یک نسخه از فیلم را شخصاً تدوین کرده است که همان نسخه نیز برای نمایش در جشنواره ارائه شده است. اما برای نسخهی دوم فیلم که برای نمایش عمومی در نظر گرفته شده است از من دعوت شد و من با کمال میل پذیرفتم.
این تدوینگر دربارهی آنونس فیلم نیز توضیح داد: برای فیلم دو نسخه آنونس ساخته شده است که یکی برای بینندهی خاص سینما و نمایشهای خارج فیلم ساخته شده و دیگری برای نمایش داخلی فیلم و شاید بینندگان عامتر فیلم.
در این نشست، دیگر عوامل و بازیگران فیلم از جمله حسین عرفانی ، علی عمرانی، ، اشکان خطیبی، اصغر پیران، رضا ناجی، رامین پورایمان محسن شاه ابراهیمی(مدیر هنری فیلم)، ثانی،(طراح لباس)، حسن ایوبی (تدوین گر فیلم)، امیر معتمدی (طراح جلوههای ویژه) و احسان نقابت ( عکاسان فیلم) نیز حضور داشتند و درباره همکاری خود با رحمانیان صحبت کردند.
همچنین در این نشست از آنونس رسمی فیلم «سینما نیمکت» رونمایی شد و قطعاتی از موسیقی فیلم نیز به همراه تصاویر پشت صحنه فیلم پخش شد.
انتهای پیام
نظرات